همشهری آنلاین: پویا اسبقی سرمربی تیم گوتبورگ سوئد شد.

پویا اسبقی

به گزارش "ورزش سه"، پویا اسبقی در روز 26 تیرماه سال 1364 در شهر کرج به دنیا آمد و در همان سال با خانواده خود برای زندگی به کشور سوئد مهاجرت کرد. اسبقی که بزرگ شده شهر اوپسالا ی سوئد است، از سن 12 سالگی به مربیگری فوتبال علاقمند شده و در تیم‌های مدرسه‌ای همکلاسی‌های خود را تمرین می‌داد.

سرمربی حال حاضر گوتبورگ به دلیل تاکید خانواده‌اش، از امر تحصیل غافل نشد و در رشته اقتصاد تحصیل کرد.

او در سال 2009 برای نخستین بار در تیم جوانان اوپسالا مشغول مربیگری شد و تا پایان سال 2011 در این تیم حضور داشت.

اسبقی به مدت دو سال در لیگ دسته دوم سوئد در تیم دالکورد به عنوان دستیارِ تمرین دهنده کار کرد. باشگاه دالکورد او را در ماه نوامبر سال 2015 به سمت سرمربیگری تیم منصوب کرد. با این قرارداد که تا سال 2016/17 هم ادامه داشت، اسبقی در سن 30 سالگی به جوان ترین سرمربی فوتبال سوئد در بخش مردان تبدیل شد.

در نخستین سال حضور در دالکورد، اسبقی با این تیم به مقام چهارم لیگ دسته دو سوئد رسید و فقط یک امتیاز برای حضور در پلی آف و صعود به لیگ دسته اول کم آورد. علی رغم صعود نکردن دالکورد به لیگ بالاتر ، اسبقی در آن فصل با 53 امتیازی که تیمش کسب کرد، رکورد بهترین آمار یک مربی تازه وارد را در تاریخ لیگ Superettan از آن خود کرد.

ادامه حضور اسبقی در دالکورد به شیرینیِ فصل قبلی رقم نخورد. او لیگ 2017 را هم با دالکورد شروع کرد ولی پس از 7 بازی با وجود اینکه تیم با تنها یک گل خورده در رده ی دوم جدول قرار داشت، به دلیل اختلافاتی که بین او و مسئولان باشگاه پیش آمد، تصمیم به جدایی از دالکورد گرفت.

در روزهای آخر ماه می 2017 اسبقی به عنوان سرمربی تیم گفله معرفی شد. زمانی که این سرمربی ایرانی کار خود را در گفله آغاز کرد. این تیم در رده آخر جدول رده بندی لیگ Superettan قرار داشت و از 10 بازی تنها پنج امتیاز کسب کرده بود اما با حضور اسبقی تیم گفله پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد و علی رغم فروخته شدن یوهان اورمو، ستاره این تیم، گفله با سرمربی ایرانی خود 28 امتیاز از 15 بازی به دست آورد.

پویا اسبقی به طور قطع یکی از پدیده‌های مربیگری در کشور سوئد به شمار می‌رود و حالا آماده ی شروع یک چالش هیجان انگیز در بالاترین سطح فوتبال این کشور است.

تیم گوتبورگ که فصل اخیر لیگ سوئد را در رتبه ی دهم جدول به پایان برد، پس از مالمو پرافتخارترین تیم فوتبال سوئد است و در رقابت‌های لیگ این کشور که با عنوان Allsvenskan شناخته می‌شود، 13 عنوان قهرمانی به دست آورده است.

سرمربی جدید گوتبورگ پس از پیوستن به این باشگاه اظهار داشته که با تیم گفله در حال پیش بردن یک پروژه مهم بوده ولی رد کردن پیشنهاد باشگاه بزرگی مثل گوتبورگ برایش سخت بود. او ضمن ناراحتی از جدایی از گفله، از همه همکارانش در آن تیم تشکر کرد و از روزهایی که آنجا سپری کرده بود ابراز رضایت کرد.

کد خبر 390182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha