سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: ۷ دوره از برگزاری جایزه ادبی «یوسف» می‌گذرد؛ جایزه ادبی‌ای که ۱۱ سال پیش با محوریت نگارش داستان‌های کوتاه در حوزه دفاع‌مقدس پایه‌گذاری شد و تا به امروز نویسندگان علاقه‌مند از تهران و شهرستان‌ها در آن شرکت کرده‌اند.

جایزه ادبی یوسف

به گفته دبير هفتمين دوره از اين جشنواره، براساس فراخوان اعلام شده، نويسندگان دعوت به نوشتن داستان‌هاي كوتاه مي‌شوند و در نهايت همچون دوره‌هاي قبل آثار برگزيده در يك كتاب منتشر خواهد شد.مسعود اميرخاني، مترجم كه دبيري اين دوره را برعهده دارد، در پاسخ به اين سؤال كه آيا از آثار برگزيده براي انتشار كتاب‌هاي مجزا از سوي جشنواره حمايت مي‌شود، به همشهري يادآور شد: «امكانات حمايت براي چاپ و انتشار مجزاي داستان‌ها وجود ندارد. كتاب يوسف7 شامل 28داستان برگزيده و شايسته هفتمين جايزه ادبي يوسف در روز مراسم پاياني رونمايي و توزيع خواهد شد.»

او درباره تعداد آثار رسيده به دبيرخانه توضيح داد و گفت: «هزار و 25 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد و آثار در 3دوره مورد ارزيابي و داوري قرار گرفت. در مرحله اول، آثار ريزش پيدا كرد و 355 اثر به مرحله دوم رسيد و در نهايت 54 اثر به‌عنوان نامزد دريافت جايزه معرفي شد».

اميرخاني درباره حضور نويسندگان ديگر شهر‌ها و حضورشان در جشنواره مي‌گويد: «بيشتر استقبال از استان‌ها و شهرهاي مختلف بوده كه مي‌توان به استان‌هاي خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و غربي، فارس، زنجان، اردبيل، گيلان، البرز، كرمانشاه، اصفهان و... اشاره كرد. تهران 195 اثر به دبيرخانه فرستاده، خراسان رضوي با 123 اثر، آذربايجان شرقي با 77 اثر و خوزستان با 79 اثر و قم با 62 اثر بيشترين آثار را داشتند».

او همچنين به موضوع نگارش داستان‌ها اشاره كرد و گفت: «در اين دوره 2موضوع دفاع‌مقدس و دفاع از حريم اهل‌بيت(ع) موضوع جشنواره بود كه آثار رسيده در حوزه دفاع‌مقدس هم از نظر كمي و هم كيفي بهتر بوده و نويسندگان به نگارش داستان‌هايي در حوزه دفاع‌مقدس رغبت نشان دادند. نكته قابل توجه استقبال نويسندگان تازه‌كار دهه60 و حتي دانش‌آموزان است كه آثار خود را به دبيرخانه ارسال كردند.» اين مترجم همچنين از برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده براي استعداديابي نويسندگان شهرها خبر داد و افزود: «در بنياد حفظ آثار روي استعدادهاي شناسايي‌شده برنامه‌ريزي مدوني صورت گرفته تا با برگزاري ورك‌شاپ‌ها آموزش‌هايي به آنها داده شود».

او از برگزاري مراسم اختتاميه در اول آذر‌ماه خبر داد و عنوان كرد كه مراسم ساعت 15در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي‌شود و
20 اثر منتخب معرفي خواهد شد و 17 اثر نيز مورد تقدير قرار مي‌گيرد.

کد خبر 390048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha