دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

مرتضی کاردر: چندوقتی است که خبرهای ضد‌ونقیضی درباره موزه هنرهای معاصر تهران به گوش می‌رسد.

موزه

يك روز خبر مي‌رسد كه آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر قرار است براي نمايش به موزه برلين و رم امانت داده شود، روز ديگر خبر مي‌رسد كه بعضي از آثار گنجينه موزه از موزه خارج شده‌اند، بعد شايعه مي‌شود كه آثار تقلبي جايگزين آثار اصلي موزه شده است و بعد مي‌گويند كه بعضي از آثار موزه به‌دليل تكميل ظرفيت انبار موزه به جايي ديگر منتقل شده‌اند. شايعه‌ها و خبرهايي كه موجب نگراني علاقه‌مندان هنرهاي تجسمي شده است؛ نگراني از اينكه گنجينه پرارزش موزه هنرهاي معاصر تهران كه روزبه‌روز قدر و قيمتش بيشتر مي‌شود و تبديل به يك سرمايه گرانبهاي ملي شده است آسيب ببيند.

سراغ علي محمد زارع، مدير موزه هنرهاي معاصر مي‌روم. او در پاسخ به فروش بعضي از آثار گنجينه موزه مي‌گويد: «وقتي همه سندهاي خريد آثار را در اختيار داريم جاي شك و شبهه‌اي باقي نمي‌ماند. متأسفانه چند وقتي است كه موزه هنرهاي معاصر تهران گرفتار شايعات شده است.

موزه كارهاي مهم‌تري دارد كه بايد به آن بپردازيم، كار ما برگزاري نمايشگاه‌ و معرفي هنر ايران به دنياست و... . متأسفانه اين شايعات سبب شده است كه از كار اصلي‌مان بازبمانيم.» از مدير موزه مي‌پرسم كه چرا اسناد را ارائه نمي‌كنند تا شك و شبهه‌ها برطرف شود؟ مي‌گويد: «سه بار اسناد را ارائه كرديم. يك‌بار با حضور خبرنگاران، يك‌بار مديران انجمن‌هاي هنري را دعوت كرديم و يك‌بار اسناد را به جمعي از نمايندگان مجلس نشان داديم. دكتر محمود صادقي، حجت‌الاسلام احمد مازني، پروانه سلحشوري و پروانه مافي در آن نشست حضور داشتند.

دكتر صادقي پس از آن توييت كرد كه من از صحت اسناد تقريباً مطمئن شدم. من بعد از ايشان پرسيدم كه چرا تقريباً؟ گفت چون همه اسناد را نديدم.» اما شايد مشكل از همين قيد «تقريباً» باشد؛ چيزي كه به شبهه‌ها خاتمه نمي‌دهد ترديدهاي اين‌چنيني است. علاوه بر اين معصومه مظفري، رئيس انجمن نقاشان گفته بود كه مدير موزه چند برگ سند بيشتر ارائه نكرده است.

اما زارع مي‌گويد: «در آن جلسه 1000برگ سند ارائه كرديم.» از زارع مي‌پرسم كه چرا سندها را روي سايت موزه نمي‌گذارند تا جاي شك و شبهه‌اي باقي نماند؟او در پاسخ مي‌گويد:«هيچ موزه‌اي سند خريد آثارش را روي سايت نمي‌گذارد چون امكان سوءاستفاده وجود دارد. اما به‌زودي در نشستي با حضور خبرنگاران و معاون حقوقي وزير ارشاد همه سندها را ارائه مي‌كنيم. سند خريد 3478 اثر موزه موجود است. سعي مي‌كنيم تا هفته آينده اين نشست برگزار شود و خبرنگاران همه اسناد را ببينند.»

  • سفر آثار به رم و برلين قطعي است

يكي ديگر از موضوعات پرحاشيه موزه در سال گذشته امانت دادن آثار گنجينه خارجي موزه به موزه‌هاي برلين و رم بود؛كاري كه توافقات اوليه آن انجام شده بود اما نگراني‌هايي درباره اين سفر مطرح شد؛ نگراني‌هايي كه سبب شد حتي چند روزي جمعي از علاقه‌مندان هنرهاي تجسمي در جلوي موزه تجمع كنند. مجموعه اين اتفاقات سبب شد كه با دستور وزير ارشاد سفر منتفي شود. زارع مي‌گويد: « آن زمان وزير تازه عوض شده بود. آقاي علي جنتي در جريان كامل اين فرايند بودند اما آقاي صالحي اميري تازه آمده بود و در جريان ماجرا قرار نداشت. در آستانه انتخابات بوديم و شرايط كشور حساس بود. براي همين تصميم گرفتيم كه فعلاً سفر منتفي شود.»

مدير موزه اصل سفر را منتفي نمي‌داند و بر انجام آن اصرار مي‌كند: «چنين تعاملاتي بايد وجود داشته باشد. چنين اتفاقاتي نگاه‌هاي جهاني را به ايران و هنر ايران تغيير مي‌دهد. اين اتفاق بايد بيفتد چون موزه هنرهاي معاصر تهران را به دنيا معرفي خواهد كرد. پيش‌بيني مي‌كنيم نزديك به يك ميليون نفر از اين نمايشگاه بازديد كنند. الان مشغول انجام دوباره مقدمات حقوقي آن هستيم و به‌زودي آثار براي نمايش به برلين و رم خواهد رفت.»

کد خبر 390045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha