چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ژنرال صرب بوسنیایی به اتهام حمله به سارایوو به 33 سال زندان محکوم شد.

به نوشته ال موندو، این حکم از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی که رسیدگی به پرونده جنایات جنگی در یوگوسلاوی سابق را عهده دار است، صادر شده است. مبنای صدور این حکم نیز حمله به شهر سارایوو پاتخت بوسنی و هرزگوین در زمان جنگ بوسنی (1992 - 1995) قرار گرفته است.

قاضی رابینسون که حکم صادره توسط وی قرائت شده بود، درباره این حکم گفت: شواهد نشان می‌دهد که نیروی موسوم  به رومانیجا وابسته به ارتش صرب بوسنی به مدت 15 ماه حملاتی را از قلل مشرف به سارایوو علیه این شهر انجام داده است که در نتیجه آن تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی سارایوو کشته و مجروح شده‌اند.

یکی از موارد اتهامی ژنرال دراگومیر میلوسویچ فرمانده نیروی رومانیجا، حمله به بازاری در سارایوو در ماه اوت سال 1995 بود که بر اثر این حمله 34 شهروند بوسنیایی کشته و 78 نفر دیگر زخمی شدند. دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی این واقعه را هولناک ترین جنایت در زمان حمله به سارایوو توصیف کرده و آن را مبنای صدور حکم محکومیت این ژنرال صرب بوسنیایی قرار داده است.

تیم دفاعی میلوسویچ در مقابل ادعا کرده است که در زمان جنگ بوسنی بر حسب قاعده نمی‌بایست سارایوو را از مناطق شهری قلمداد کرد.موکلان میلوسویچ با توجه به این این ادعا اعمال جنایتکارانه صرب‌ها در سارایوو را موجه و قانونی جلوه داده بودند، که این ادعا از سوی قضات مسوول رسیدگی به جنایات جنگی در یوگوسلاوی سابق مورد پذیرش قرار نگرفت.

در حکم صادره علیه میلوسویچ آمده است که نیرو‌های صرب بوسنی از تیراندازان ماهر مجهز به تفنگ‌های تلسکوپ دار و خمپاره اندازجهت حمله به سارایوو استفاده می‌کردند.

بر اساس حکم صادره،  میلوسویچ  شخصا خود درباره تامین میزان مهمات ، محل نصب خمپاره‌انداز‌ها و محل استقرار تیرانداز‌های خط مقدم تصمیم گیری می‌کرد.در این حکم آمده است که ژنرال صرب که مقام فرماندهی را عهده دار بود باید از ارتکاب جنایات جنگی توسط نیرو‌های صرب بوسنی جلوگیری می‌کرد.

در ادامه حکم محکومیت میلوسویچ آمده است: شواهد ارائه شده به هیات قضات دادگاه ، حکایت از آن دارند که متهم از موقعیت خویش سواستفاده کرده ... و با صدور فرامین و طرح نقشه‌‌های نظامی به طور فاحشی قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

قاضی رابینسون نیز گفت: هر لحظه که بمبی پرتاب می‌شد، میلوسویچ جان شهروندان سارایوو را به بازی می‌گرفت.

میلوسویچ در 3 دسامبر سال 2004 خود را به طور داوطلبانه تسلیم و در زمان اولین حضور خود در دادگاه ادعای بیگناهی کرد.

ژنرال استانیسلاو گالیچ مقامی که پیش از دراگومیر میلوسویچ فرماندهی نیرو‌های صرب بوسنی را عهده دار بود نیز سال گذشته به دلیل ارتکاب جنایات مشابه به حبس ابد محکوم شد.اما دادگاه تجدید نظر محکومیت وی را به 20 سال زندان تقلیل داد.

کد خبر 38985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز