همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی گفت: صدام فکر می‌کرد که ما قطعنامه 598 را از روی ضعف پذیرفتیم در حالی که ما از ناحیه حکمت و پیش‌بینی خطراتی مانند به کارگیری بمب‌های شیمیایی پذیرفتیم.

به گزارش فارس، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح روز سه‌شنبه (20 آذر) در دومین همایش ملی مناسب سازی محیط برای جانبازان، معلولین و سالمندان، جانبازان را شخصیت‌های کم نظیر تاریخ بشر دانست و اظهار داشت: جانبازان میهن ما که در راه هدف مقدس دفاع از انقلاب و مردم سلامتی خود را از دست داده و خانه نشین یا ویلچر نشین شدند، از مسیر حرکت خود که یا شهادت یا جانبازی بود اطلاع داشتند و حقیقتاً جانبازان ما در این قطعه تاریخ، باعث افتخار ما و انقلاب شدند.

وی صبر و تحمل رنج‌ها بدون اظهار گلایه را از ویژگی‌های جانبازان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت:‌ من در تصور خودم جانبازان را یک قهرمان می‌بینم و حقیقتا حضور و صبر این عزیزان در جامعه ما مهمترین الگوی یک مسلمان مجاهد و انسان واقعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص معلولان نیز با اشاره به اینکه طبق گزارشات حدود 10 درصد از جامعه بشری گرفتار نوعی معلولیت هستند، تصریح کرد: این آمار اگر درست باشد، وظیفه سنگینی را بر دوش انسان‌های غیر معلول و به ویژه دولت‌ها و قدرت‌ها قرار می‌دهد که این بخش مهم از انسان‌های رنجدیده جامعه را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

هاشمی با تاکید بر تلاش برای توانبخشی معلولان، اظهار داشت: در بسیاری از موارد امکان توانبخشی وجود دارد که اگر در این بخش کوتاهی شود، جای گله دارد. وی در خصوص جانبازان نیز گفت: سالمندان هر جامعه‌ای عمدتا کسانی هستند که عمرشان را در خدمت به جامعه سپری کرده‌اند و اکنون توان حرکت‌های سخت را ندارند لذا این دسته افراد حق دارند که باقی عمرشان را در آسایش و رفاه زندگی کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل بنیاد مستضعفان به فرمان امام راحل در سال‌های پایانی جنگ، خاطرنشان ساخت: تشکیل بنیاد مستضعفان نشانه تیزبینی، علاقه‌مندی، دریافت خوب و راهکار مناسب امام (ره) در خصوص جانبازان است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تصویب 2 قانون برای جانبازان و معلولان در زمان حضور خود در مجلس گفت: باید برای اجرایی شدن این دو قانون پیگیری صورت گیرد چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از دانش‌های الکترونیک، دیجیتال و نرم‌افزار برای ساخت لوازم آسان کردن کار برای نیروهای دارای مشکلات جسمی، گفت: اگر به جانبازان و معلولان ‌میدان داده شود بسیاری از مشکلات خود را می‌توانند حل کنند لذا باید برای آنها NGO هایی را تشکیل دهند تا احساس کنند خودشان مؤثر هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به حمله عراق به ایران بعد از پذیرش قطعنامه گفت: صدام فکر می‌کرد که ما قطعنامه را از روی ضعف پذیرفتیم در حالی که ما از ناحیه حکمت و پیش‌بینی خطراتی مانند به کارگیری بمب‌های شیمیایی در شهرهای بزرگ آن را پذیرفتیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید فضای فرهنگی جامعه را بیش از فضای فیزیکی برای تنفس خوب جانبازان، معلولین و سالمندان فراهم کنیم، اظهار داشت: امیدواریم موج جدیدی از آشنا کردن نسل جدید به ارزش و حق این نیروها که امروز مشکلات جسمی و روانی پیدا کرده‌اند و به ویژه جانبازان جنگ‌های شیمیایی که صحنه زندگی برایشان تنگ‌تر شده است ایجاد شود.

وی در پایان جانبازان شیمیایی را شهیدان زنده‌ای دانست که علاوه بر زحماتی که در جبهه‌ها متحمل شده‌اند، رنج‌هایی را نیز بعد از جنگ تحمل می‌کنند و اجرشان نیز در نزد خداوند محفوظ است.

کد خبر 38881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز