همشهری آنلاین: در جریان زلزله اخیر مناطق غربی کشور و دستورهایی که تاکنون برای حمایت بانک‌ها در حوزه تسهیلات به آسیب‌دیدگان صادر شده، فعلا تصمیم جمعی در این رابطه وجود نداشته و هرگونه پرداختی منوط به همکاری دولت برای تامین یارانه سود خواهد بود. با این حال بانک‌ها تا عادی نشدن شرایط آسیب‌دیدگان مجاز به پیگیری برای وصول مطالبات خود از آنها نیستند.

Earthquake

به گزارش ایسنا، در زلزله اخیر مناطق غربی کشور در کنار امدادرسانی و کمک‌‌رسانی که از سازمان‌های ذیربط انجام می‌شود، اعطای تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده و محل مسکونی هموطنان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، موضوعی که در روز گذشته از سوی وزیر اقتصاد نیز به شبکه بانکی تاکید شد.

کرباسیان طی نامه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه‌ای خود اعلام کرد که با همکاری بیمه مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و نیمه دولتی ضمن تشکیل کمیته پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه‌ خدمات و اعطای تسهیلات لازم به آسیب‌دیدگان سریعا اقدام کنند.

وی همچنین تاکید کرد که بانک‌های عامل مشمول این دستور مکلفند در خصوص افراد و شرکت‌هایی که در این حادثه دچار ضایعه جانی و یا خسارت مالی شده‌اند تا بازگشت به حالت عادی نسبت به هرگونه اقدام پیگیری جهت وصول مطالبات و یا موارد مشابه دستور توقف را صادر کنند. بنابراین با این دستور وزیر اقتصاد آسیب‌دیدگان مناطق زلزله‌زده تا وقتی که شرایط عادی آنها مهیا نشده این امکان را دارند که پرداخت مطالبات را با تاخیر انجام دهند.

اما این که قرار باشد تسهیلاتی از سوی شبکه بانکی برای کمک به زلزله‌زدگان و بازسازی محل مسکونی آنها در نظر گرفته شود، موضوعی است که فعلا در این رابطه هیچ تصمیم جمعی گرفته نشده است.

آن‌طور که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی - در این باره به ایسنا توضیح داده فعلا بانک‌ها هر کدام براساس تمایل و امکانات خود برای کمک به زلزله‌‌زدگان وارد شده‌اند و سعی بر این بود تا بتوان خدمات بانکی را در این مناطق در روال معمول انجام داد و دچار قطعی و یا مشکلی نباشد.

وی البته درباره این که تسهیلات ویژه‌ای در قالب یک طرح برای مناطق زلزله‌زده از سوی شبکه بانکی پرداخت شود اینگونه توضیح داده که چنین طرحی نیازمند بررسی و البته تصویب مواردی در هیات دولت است، چرا که دراین شرایط باید برای پرداخت تسهیلات با سود مناسب از سوی دولت یارانه‌ای در نظر گرفته شود تا بانک‌ها بتوانند وام‌هایی با سودهای به صرفه و کمتر از نرخ‌های فعلی در شبکه بانکی را به مشمولین اعطا کنند.

با این حال طی دیروز و امروز برخی بانک‌ها برای کمک به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند، به طوری که بانک سپه اعلام کرد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق مسکونی در نظر گرفته است و یا بانک ملی امکانات پزشکی و بیمارستان خود را در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده است. همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اعلام کرد که مشارکت در بازسازی مناطق زلزله‌زده و دریافت کمک‌های نقدی مردم از طریق حساب‌های جمعیت هلال احمر نزد این بانک در دستور کار قرار دارد. همچنین بانک پارسیان نیز اعلام کرده که ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به این مناطق در نظر گرفته است. پست‌بانک نیز از پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به زلزله‌دیدگان استان کرمانشاه خبر داده است. از سوی دیگر بانک سینا اعلام کرده که کمک‌های نقدی و کالایی خود را به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده است.

کد خبر 388464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha