همشهری آنلاین: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیری در حد نیمه‌ صنعتی شدند که در مدت زمان کوتاهی تجزیه می‌شوند.

تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر

به گزارش ایسنا، دکتر زاهد احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: پلاستیک‌هایی که در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شوند، طبیعتا با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، مهم هستند.

وی افزود: به دلیل این که پلاستیک‌ها بعد از مصرف، تبدیل به زباله شده و در طبیعت رها می‌شوند و یک معضل به شمار می‌رود، از این رو درصدد آمدیم تا پلاستیک‌های تجزیه‌پذیری را تولید کنیم.

احمدی با بیان این که تقریبا 60 درصد از زباله‌های پلاستیکی که در ایران و دنیا وجود دارد، مربوط به پلاستیک‌های بسته‌بندی است، عنوان کرد: تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر می‌تواند این معضل را برطرف کند و مدت زمان تجزیه پلاستیک‌ها را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: برای تولید این پلاستیک‌ها از افزودنی‌های طبیعی که پایه گیاهی دارند، استفاده کردیم تا بعد از مصرف تجزیه شوند و به چرخه طبیعی بازگردند.

وی با تاکید بر این که از این محصول تست‌های استاندارد گرفته شده است، بیان کرد: پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر مورد استقبال صنایع مختلفی قرار گرفته و بنا داریم در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی از این پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر بهره ببریم.

احمدی خاطرنشان کرد: این پلاستیک‌ها توسط برخی صنایع مورد تست‌هایی قرار گرفته و اکنون در حال انجام تست‌های بلندمدت است.

وی با بیان این که پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر تولید نیمه صنعتی شده است، افزود: این پلاستیک‌ها حالت سمی و شیمیایی ندارند و قابل تجزیه هستند.

به گفته احمدی، امیدواریم امسال یا اوایل سال آینده شاهد استفاده از این پلاستیک‌ها در صنعت باشیم.

وی با بیان این که پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر علاوه بر بسته‌بندی مواد غذایی قابلیت کاربرد در مصارف دیگر را دارند، اظهار کرد: بازیافت این نوع پلاستیک راحت است و اگر به هر دلیلی وارد طبیعت شوند، بدون دخالت انسان بازیافت خواهند شد.

وی با اشاره به زمان تجزیه این پلاستیک‌ها در مقایسه با پلاستیک‌هایی که اکنون استفاده می‌شود، گفت: زمان تجزیه پلاستیک تجزیه‌پذیر از 6 ماه شروع می‌شود و تا دو سال ادامه دارد، در صورتی‌که هم‌اکنون پلاستیک‌ها از 60 تا100 سال زمان برای تجزیه‌شدن نیاز دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد استفاده از این محصول در کل بسته‌بندی باشیم، تاکید کرد: کشورهای دیگر به این تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند، ولی مواد افزودنی که بهداشتی باشد و ویژگی بسته‌بندی داشته باشد، نمونه خارجی ندارد.

کد خبر 388351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha