موضوع ترافیک شهر که حکایت آن حتی مرزها را در نوردیده و از سوی گردشگران خارجی هم نقل محافل بین‌المللی شده است، در جلسه شورای شهر تهران مورد بحث بود.

معابر شهری در قبضه خودرو

اين اتفاق ناشي از اتخاذ سياست خودرومحوري در دهه گذشته است كه البته به گفته معاون ترافيك شهردار تهران در دوره جديد اين امر ديگر در اولويت نيست.

يكي از دستورهاي جلسه 21 آبان ماه شورا بررسي يك فوريت طرح «الزام شهرداري به شناسايي و رفع گره‌هاي ترافيكي و نواقص هندسي معابر و بزرگراه‌ها» بود. به تازگي 10نفر از اعضاي شوراي شهر تهران از يكي از مراكز كنترل ترافيك غرب تهران بازديد داشتند.

در اين بازديد پليس راهور تهران بزرگ توضيحاتي در مورد 37گره ترافيكي داده بود كه به زعم پليس اغلب آنها را مي‌توان با هزينه كم و در مدت كوتاه برطرف كرد. اين توضيحات موجب شده بود تا طرح يادشده از سوي برخي اعضاي شوراي شهر تهيه شود.
در برابر طرح مطرح شده اما معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با طرح ديدگاه‌هاي خود مخالفت با يك فوريت اين طرح را نيز اعلام كرد. به گفته محسن پورسيدآقايي، مطالعات گره ترافيكي مسئله تازه‌اي نيست و نياز به فوريت ندارد.

وي همچنين يادآور شد كه قبلا 92نقطه شناسايي شده و اخيرا نيز در بازديدها اعلام شده كه 45نقطه گره ترافيكي ديگر نيز شناسايي شده است اما برخي از اينها قابليت اجرا ندارد.

معاون شهردار تهران همچنين خطاب به اعضاي شوراي شهر اظهار داشت: خوب است به سازمان حمل‌ونقل و ترافيك كه خود متولي آن هستيد، اعتماد كنيد.

پورسيدآقايي در ادامه افزود: صلاح نيست كه به برخي از اين گره‌ها ورود كنيم اما درخصوص ترافيك بزرگراه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نقشه‌كشي‌ها صورت گرفته و ديوار بتوني در اشرفي اصفهاني به طول 80متر بايد تخريب شود.

وي با بيان اينكه فقط 19نقطه قابليت اجرايي دارد، اظهار كرد: 16مورد از اين گره‌ها و خيابان‌ها غيرقابل اجراست و درخصوص مابقي نيز بايد مطالعات انجام شود كه كارهايي نيز صورت گرفته است. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه بسياري از بزرگراه‌ها داراي عرض اضافي هستند، گفت:

اين عرض‌ها بايد اصلاح شود، چراكه هر بزرگراه بايد داراي 3 لاين مشخص باشد اين در حالي است كه برخي بزرگراه‌هاي پايتخت داراي 5لاين هستند.

پورسيدآقايي در ادامه اذعان داشت: اصلاح اين بزرگراه‌ها و رفع گره‌هاي ترافيكي به بودجه كلان نياز دارد و اولويت اين معاونت خودرومحوري نيست، هم‌اكنون قادر به رفع گره‌هاي كوچك و 100ميليون توماني هستيم و بودجه كلان در اختيار نداريم.

در ادامه جلسه شوراي شهر تهران اظهارات مشابهي در مخالفت با يك فوريت طرح شناسايي و رفع گره‌هاي ترافيكي از سوي مرتضي الويري مطرح شد.

وي همچنين معتقد بود كه همين حالا طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك كه از سوي شهرداري تهران تهيه شده در شورا موجود و همين بحث اصلاح گره‌هاي ترافيكي در اين طرح هم مورد اشاره قرار گرفته بنابراين به طرح جديدي نياز نيست. در نهايت اعضا دوباره درباره اين طرح رأي‌گيري كردند كه يك فوريت مورد نظر رأي لازم را كسب نكرد كه در نتيجه بايد اين طرح به‌صورت عادي مورد بررسي قرار گيرد.

  • كاري كوچك در كنار اقدامات بزرگ مردمي

اما جلسه ديروز شوراي شهر تهران، ري و تجريش با ارائه گزارشي از اقدامات مديريت شهري در مورد مراسم اربعين امسال آغاز شد. محسن هاشمي كه به همراه 2نفر ديگر از اعضاي شوراي شهر به عراق سفر كرده بود تا از نزديك بر نحوه ارائه خدمات به زائران حسيني نظارت داشته باشد در گزارشي كوتاه گفت: در اين سفر از شهر كوفه و مسجد كوفه نيز بازديد شد و ملاقات‌هايي با اعضاي شوراي شهر كوفه، فرماندار و ساير مسئولان عراقي در نجف و كربلا داشتيم.

رئيس شوراي شهر تهران افزود: در ادامه اين سفر بازديد از امكانات فراهم شده از سوي شهرداري تهران در شهر نجف انجام شد و خوشبختانه برادران عراقي نيز نسبت به موضوع اربعين توجه ويژه‌اي داشتند و تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي اين حماسه بزرگ انجام دادند.

از نظر هاشمي اقدامات شهرداري تهران كار كوچكي در كنار اقدامات مردمي بود و به تعبيري اقدامات شهرداري انجام فريضه ديني و مردمي بود كه مي‌بايست انجام مي‌شد. تأكيد هاشمي اين بود كه نبايد انجام فريضه را بيش از آنچه هست بزرگ‌نمايي كرد. وي گفت: شهرداري تهران در مراسم راهپيمايي امسال نيز همانند سنوات گذشته قطره كوچكي از دريا بود و بدون هيچ چشمداشتي اين خدمتگزاري را به زائران حسيني ارائه كرد و اميدواريم در سال‌هاي آينده ارائه اين خدمات به‌صورت گسترده ادامه پيدا كند.

هاشمي افزود: قطعا بايد روش‌هاي ديگري براي سال‌هاي آينده براي ارائه خدمات با كيفيت‌تر در اربعين حسيني پيش‌بيني شود تا بتوانيم بهره‌وري را بيشتر كنيم. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه از 60كشور جهان در اين مراسم حضور داشتند، گفت:‌ مهم‌ترين كاري كه بايد براي آينده درنظر داشته باشيم ساماندهي خدمات و يافتن روش‌هاي مناسب‌تر براي ارائه خدمات به زائران است.

  • 53 روز فرصت براي ارائه لايحه بودجه سال97

دستور جلسه بعدي بررسي طرح سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال1397 شهرداري تهران بود. حسن رسولي، عضو كميسيون برنامه و بودجه خواستار آن شد تا شهرداري تهران لايحه بودجه خود را تا 15دي‌ماه به صحن علني شوراي شهر تهران ارسال كند.

وي در توضيح سياست‌هاي بودجه سال آينده شهرداري گفت: با توجه به اينكه ما با عدم‌تعادل در منابع و مصارف شهرداري مواجه هستيم تأكيدمان افزايش و تقويت سهم منابع پايدار است علاوه براين استفاده از منابع مالي خارجي، صرفه‌جويي درمصارف، استقرار خزانه واحد و خزانه داري الكترونيك، كوچك‌سازي شهرداري و تأكيد بر جلوگيري از به كارگيري نيروي انساني جديد و هرگونه تبديل وضعيت، تقويت زيرساخت‌هاي مديريت بحران، بازآفريني بافت‌هاي فرسوده، توجه به حل مسئله آلودگي هوا و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي برخي از محورهاي سياست‌هاي اجرايي و الزامات بودجه سال آينده است كه از سوي شوراي شهر تهران به آن توجه‌شده‌‌است.

  • استفاده از افراد بازنشسته در سمت معاون شهردار منعي ندارد

علي اعطا در پايان جلسه ديروز در نشستي با خبرنگاران شوراي شهر تهران گفت: به‌نظر مي‌رسد براساس ماده 71قانون خدمات كشوري كه در سال 76به تصويب رسيده است درمورد به كارگيري افراد بازنشسته در سمت معاونان شهردار در پايتخت منعي وجود ندارد. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر رسيدگي به وضعيت برج باغ‌ها گفت:

برج باغ‌ها در سال 83-82 در شورا تصويب شده بود و بر اين طرح در سال1386 در يك مرجع بالادستي در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري صحه گذاشته شد و لغو آن در اختيار شوراي شهر تهران نيست، البته در شوراي شهر جلسه‌اي داريم تا در اين زمينه پيشنهادهاي خود را آماده و به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ارجاع دهيم.

جدول

کد خبر 388260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha