وزیر بهداشت گفت: ما تعهد می‌کنیم که تا پایان دولت دوازدهم هر کجا که فکر کردیم می‌توانید بیمارستانی در حوزه گردشگری سلامت بسازید و نرخ‌تان هم نرخ رقابتی به‌عنوان مبنا باشد ما از آن حمایت کنیم.

 در حوزه قيمت‌گذاري هم بخش خصوصي را به‌عنوان سقف قرار مي‌دهيم و زير اين قيمت خدمت ارائه كنيد. به‌نظر من كسي كه خدمت با كيفيت‌تري ارائه دهد، برنده است. از نظر تجهيزات هم هر چه براي اين بيمارستان‌ها نياز داشته باشيد ما در اختيارتان مي‌گذاريم.

دكتر سيدحسن هاشمي در همايش روساي بيمارستان‌هاي داراي واحد پذيرش بيماران بين‌الملل، با بيان اينكه موضوع گردشگري در اقتصاد سلامت بسيار اهميت دارد، گفت: هر كشوري كه در اين حوزه توانمند باشد، مي‌تواند از طريق گردشگري سلامت براي خود ثروت آفريني كند.

وزير بهداشت با بيان اينكه براي تقويت گردشگري سلامت در كشور بايد به راحتي توريست‌ها و قيمت توجه كنيم، گفت: هم‌اكنون مي‌بينيم كه گردشگران سلامت حتي از كشورهاي آمريكايي هم به هند، چين و ساير كشورهاي منطقه مي‌روند. بنابراين بخش خصوصي ما هم بايد قيمت‌هايش را طوري در منطقه تنظيم كند كه براي گردشگر سلامت جاذبه داشته باشد.

هاشمي با بيان اينكه ما بايد در كشورهايي كه گردشگر فِرِست هستند در حوزه سلامت دفتر داشته باشيم، گفت: البته انجام چنين اقدامي كار وزارت بهداشت نيست، بلكه بايد با هماهنگي بخش خصوصي و وزارت امور خارجه و... انجام شود. از طرفي وضعيت بازاريابي ما صفر است و حتي آژانسي نداريم كه بتواند همه تسهيلات را به بيماران كشورهاي ديگر با قيمتي مناسب ارائه دهد. خدمات پس از فروش‌مان نيز متناقض است.

  • در بخش دارو با مشكل مواجهيم

هاشمي با بيان اينكه معتقدم بايدبا كمك نظام پزشكي، بيمارستان‌هاي بخش خصوصي در حوزه گردشگري را تجهيز و به آنهاكمك كنيم، گفت: در مواردي هم كه موانعي از سوي دولت يا مجلس وجود داشته باشد، ما در جهت رفع آن مشكلات كمك مي‌كنيم. حيف است كه تنها به بازار داخل بسنده كنيم. متأسفانه ما در بخش دارو هم با اين مشكل مواجهيم و با اينكه تسهيلات زيادي براي صادرات دارو فراهم كرديم، اما بازار آن رونقي نگرفت؛ چرا كه عمده بازار دارويي ما در اختيار دستگاه‌هاي دولتي است كه آنها هم به بازار داخلي بسنده كرده‌اند اما بايد بدانيم كه در داخل بازار رقابتي نمي‌شود.

  • كدام كشورها متقاضي دريافت خدمات سلامت از ايران هستند؟

دكتر عسگري، مديركل نظارت بر اعتباربخشي و امور درمان وزارت بهداشت هم با بيان اينكه سال‌هاي زيادي را در عرصه گردشگري سلامت از دست داده‌ايم، گفت: در سند ۱۴۰۴ اعلام شده كه ايران مي‌تواند پذيراي ۲۰ ميليون گردشگر باشد. حال بايد پرسيد چرا قدمي در اين عرصه برداشته نشده است. بايد توجه كرد كه تقويت گردشگري سلامت لوازم زيادي را مي‌طلبد كه نخستين آن وجود مراكز غني درماني مختلف است كه مي‌تواند پذيراي گردشگران باشد و خوشبختانه ما چنين مراكزي را داريم، اما از آنجايي كه فرايندهاي كار تيمي را به خوبي اجرا نكرده‌ايم، نتواستيم قدم بزرگي در اين حوزه برداريم.

دكتر اسدي لاري، مشاور وزير بهداشت در امور بين‌الملل هم گفت: براساس گزارش‌ها تقريبا سالانه 2ميليون و ۲۰۰ هزار ويزا در كشور براي ورود گردشگران عراقي صادر مي‌شود كه ۱۷ درصدشان براي درمان به ايران مي‌آيند؛ يعني ۳۷۴ هزار نفر مراجعه فقط از كشور عراق داريم و نيمي از گردشگران سلامت ما از اين كشور مي‌آيند. در عين حال يكي از مهم‌ترين درخواست‌هاي كشور افغانستان بهره‌گيري از بحث گردشگري سلامت است. اما متأسفانه ما پرواز مستقيم از افغانستان بسيار كمي داريم و آنقدر سختگيري وجود دارد كه آنها نمي‌توانند براي درمان به ايران بيايند. اين در حالي است كه ۹۰ درصد گردشگران سلامت افغانستان براي دريافت خدمت به دهلي مي‌روند. همچنين كشورهاي آذربايجان، قرقيزستان، ارمنستان و حتي برخي از كشورهاي حاشيه خليج‌فارس مانند عمان علاقه‌مندند براي دريافت خدمات به ايران بيايند.(وبدا)

  • ايران در گردشگري سلامت جايگاه مناسبي ندارد

دكتر جان‌بابايي، معاون درمان وزير بهداشت گفت: ايران در حوزه گردشگري سلامت جايگاه مناسبي ندارد، ما از ميزان گردشگران خارجي كه براي درمان وارد كشور مي‌شوند، آمار دقيقي نداريم؛ چرا كه بسياري از آنها از طريق شركت‌ها و دلال‌ها وارد كشور مي‌شوند. هم‌اكنون ۱۶۰ بيمارستان كه عمدتا خصوصي هستند توانسته‌اند در حوزه گردشگري سلامت اقدام و شرايط ارائه خدمت در اين حوزه را ايجاد كنند. همچنين بيشترين خدماتي كه هم‌اكنون در حوزه گردشگري سلامت در كشور ما ارائه مي‌شود در حوزه جراحي‌هاي چشم، مغز و اعصاب، ارتوپدي، ناباروري و... است كه خدمات پيشرفته‌اي را به كشورهايي چون عراق، افغانستان و... ارائه مي‌دهيم.

کد خبر 387786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha