همشهری آنلاین: مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان وزارت بهداشت گفت: سال‌های زیادی را در عرصه گردشگری سلامت از دست داده‌ایم این در حالیست که دانش کافی در این عرصه در کشور وجود داشته اما اهتمام کافی برای تقویت آن نبوده است.

بیمارستان

به گزارش ایسنا، عسگری در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بیماران بین‌الملل با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ اعلام شده که ایران می‌تواند پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر باشد، گفت: ما باید در فضایی مناسب، خدمات درمانی را ارائه دهیم، اما فرآیندهای بیرون از بیمارستان را سایر بخش‌های مرتبط باید انجام دهند.

وی افزود: در سند ۱۴۰۴ اعلام شده که ایران می‌تواند پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر باشد. حال باید پرسید چرا قدمی در این عرصه برداشته نشده است. باید توجه کرد که تقویت گردشگری سلامت لوازم زیادی را می‌طلبد که اولین آن وجود مراکز غنی درمانی مختلف است که می‌تواند پذیرای گردشگران باشد و خوشبختانه ما چنین مراکزی را داریم، اما از آنجایی که فرآیندهای کار تیمی را به خوبی اجرا نکرده‌ایم، نتواستیم قدم بزرگی در این حوزه برداریم.

عسگري با بیان اینکه در گذشته تصور می‌کردند که صفر تا ۱۰۰ بحث گردشگری سلامت را وزارت بهداشت باید انجام دهد، گفت: خوشبختانه در این دوره این تصور وجود ندارد. ما باید در یک فضای مناسب خدمات درمانی را ارائه دهیم و فرآیندهای بیرون از بیمارستان را سایر بخش‌های مرتبط باید انجام دهند. بنابراین باید بپذیریم هر کس نقش خود را در این حوزه انجام دهد و امیدواریم همه بخش‌های مرتبط با تعامل در این مسیر گام بردارند.

به گزارش ایسنا، دکتر اسدی لاری، مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا، گفت: اما در برخی بخش‌ها نتوانستیم پاسخگویی لازم را داشته باشیم و یکی از نقاط ضعف‌مان هم بحث گردشگری سلامت بود.

وی افزود: براساس گزارش‌ها تقریبا سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار ویزا در کشور برای ورود گردشگران عراقی صادر می‌شود که ۱۷ درصدشان برای درمان به ایران می‌آیند. یعنی ۳۷۴ هزار نفر مراجعه فقط از کشور عراق داریم و نیمی از گردشگران سلامت ما از این کشور می‌آیند. در عین حال یکی از مهم‌ترین درخواست‌های کشور افغانستان بهره‌گیری از بحث گردشگری سلامت است. اما متاسفانه ما پرواز مستقیم از افغانستان بسیار کمی داریم و آنقدر سخت‌گیری وجود دارد که آنها نمی‌توانند برای درمان به ایران بیایند.

این در حالیست که ۹۰ درصد گردشگران سلامت افغانستان برای دریافت خدمت به دهلی می‌روند.

وی ادامه داد: در کشور آذربایجان هم امکانات زیادی برای جذب گردشگری سلامت وجود دارد. در حال حاضر رقبای ما مانند کشور ترکیه به شدت در حوزه گردشگری سلامت رقابت می‌کنند. کشوری مانند ترکیه در این حوزه برای خودش هدف بلندمدت برنامه‌ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت کشورهای افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان و حتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان علاقمندند برای دریافت خدمات به ایران آیند، گفت: امیدواریم با همکاری‌های لازم میان بخش‌های مرتبط بتوانیم این حوزه را رونق بخشیم. در عین حال امیدواریم بخش خصوصی ما نسبت به حوزه گردشگری سلامت مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد.

کد خبر 387748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha