دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: طولانی شدن مشکلات مالی و حقوقی تئاتر نصر باعث شد ساختمان جدیدی برای موزه تئاتر خریداری شود.

تئاتر موزه

به گفته بهروز غريب‌پور كارهاي مقدماتي آماده‌سازي‌ اين ساختمان آغاز شده است.

  • نيازمند به ساختمان 7طبقه

بهروز غريب‌پور كه گام اوليه را براي ساماندهي و ساخت موزه تئاتر انجام داده درباره ميزبان جديد موزه به همشهري گفت: «ساختمان در حدفاصل تالار وحدت و تئاترشهر و در يكي از كوچه‌هاي بين هانري كربن و رازي قرار دارد. مطالعات اوليه براي ايجاد موزه با كمي تأخير انجام شد و هم‌اكنون مجيد معصومي طراحي كلي موزه را انجام مي‌دهد».

او در ادامه با بيان اين مطلب كه ساختمان موزه تئاتر قرار است در 7طبقه باشد، توضيح داد: «ساختمان اكنون در 7طبقه نيست اما پيش‌بيني بر اين است كه با تأمين بودجه و درصورت امكان اين اقدام صورت گيرد و حداقل خلأ موجود در تئاتر از بين برود. براي فاز اول پيشنهادهايي كه داشتم ارائه شد اما بايد براي موزه تئاتر به‌دنبال فضاي بيشتري باشيم اما ما فعلا اين ساختمان را آماده خواهيم كرد».

  • قراري كه يك دهه از آن گذشت

زمزمه‌هاي تبديل تئاتر نصر به موزه تئاتر در اواخر مرداد‌ماه سال‌جاري يك‌بار ديگر شنيده شد. يك دهه پيش بود كه سرقت صندلي‌ها و بخشي از سقف كاذب اين تماشاخانه قديمي دوران قاجار بهانه‌اي شد تا با صحبت‌ها و ميانجيگري عزت‌الله انتظامي بار ديگر توجه‌ها به سوي اين ساختمان قديمي كه در سال1381 ثبت ملي شده بود، جلب شود. سرقت‌ها راه را براي بازسازي حداقلي تئاتر نصر در دوران معاونت محمدحسين ايماني‌خوشخو باز كرد.

قرار شد اين مكان به موزه تئاتر تبديل شود. طي مراحل بازسازي و ساخت در فاز اول، مراسم افتتاحيه‌اي براي تئاتر نصر به‌عنوان موزه تئاتر برگزار و برخي از اسناد تئاتري و عكس‌ها به نمايش درآمد. حتي در آن سال جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي نيز تئاتر نصر را يكي از سالن‌هاي نمايش خود قرار داد. اما همه اين اتفاقات در طول يك سال روي داد و مشكلات مالي و مالكيتي باعث شد كه بار ديگر تئاتر نصر به‌دست فراموشي سپرده شود؛ فراموشي‌اي كه يك دهه از آن گذشته و حالا معاون هنري وزير ارشاد از شكل‌گيري هيأت مؤسس موزه تئاتر و خريداري ساختمان جديد خبر داده است.

  • معرفي هيأت مؤسس از زبان معاون

علي مرادخاني درباره ساختمان جديد براي موزه تئاتر به مهر گفت: «خيلي پيگيري كرديم بلكه بتوانيم ساختماني را براي راه‌اندازي موزه تئاتر در اختيار بگيريم كه اين امر ميسر نشد. خيلي دوست داشتيم كه با شهرداري اين كار را انجام دهيم و پيگيري هم كرديم، بعضي از شهردارهاي مناطق هم خيلي همراه بودند اما نتيجه‌اي حاصل نشد و سرانجام توسط مدير مركز هنرهاي نمايشي ساختماني را براي اين منظور خريداري كرديم.»

به گفته مرادخاني هم‌اكنون مرتضي كاظمي، معاون هنري اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به همراه مهدي شفيعي، مدير مركز هنرهاي نمايشي و خودش به‌عنوان هيأت مؤسس موزه، پيگير برنامه‌ها هستند.اما مرادخاني درباره طرح تبديل شدن تئاتر نصر به «موزه تئاتر» عنوان كرد: «به‌دنبال تئاتر نصر براي «موزه تئاتر» هستيم اما تئاتر نصر در بافتي قرار گرفته كه لوازم الكتريكي‌فروشي‌ها آن را احاطه كرده‌اند.

شهرداري طرحي دارد تا آن خيابان بافت فرهنگي و هنري پيدا كند كه البته اين طرح زمانبر است و اگر ما معطل به سرانجام رسيدن اين طرح و راه‌اندازي تئاتر نصر به‌عنوان «موزه تئاتر» شويم، فرصت جمع‌آوري مستندات و انجام برنامه‌ريزي‌هاي مورد نياز را ازدست مي‌دهيم.»

  • معرفي هيأت مديره موزه تئاتر جديد

مرادخاني در ادامه توضيح داد: «بهتر است ما اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي خودمان را داشته باشيم. تئاتر نصر فضاي بزرگ‌تري دارد كه امكانات موزه افزايش پيدا مي‌كند تا تجربيات موزه‌اي بيشتري را در قالب موزه تئاتر ارائه دهيم. برنامه‌ريزي خودمان را انجام مي‌دهيم تا وقتي تئاتر نصر نيز شرايط تبديل شدن به موزه تئاتر را پيدا كرد، كارها به‌درستي انجام شده باشد.» مرادخاني از تشكيل هيأت مؤسس موزه خبر داده و يادآور شد:

«طي يكي، دو هفته آينده جلسه هيأت مؤسس موزه را برگزار مي‌كنيم تا هيأت مديره و امناي موزه را انتخاب كنيم چون كارهاي ثبت موزه در حال انجام است و كارهاي اداري نيز انجام مي‌شود. اين روند باعث مي‌شود كه دوستان كار خود را شروع كنند و به سرعت باقي كارهاي لازم براي شكل‌گيري موزه تئاتر نيز به سرانجام برسد.»

کد خبر 387617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha