مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به نظر استرلو، برتری گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی منحصر به فرد است و می‌گوید: به گمانم برتری کلی شرکت ما در این است که مسیر توسعه‌ نرم‌افزاریمان را به خوبی می‌شناسیم

گوگل

اکنون ۱۷ ماه است که «ریک اُسترلو» (Rick Osterloh) به عنوان نایب رئیس ارشد سخت‌افزار در گوگل مشغول به کار است.

در این فاصله او بارها و بارها با این پرسش خبرنگاران رودررو شده است كه گوگل در مورد تولید سخت‌افزار چقدر جدی است؟ آیا سخت‌افزارسازی نوعی سرگرمی برای گوگل است یا این‌که این فعالیت قرار است تاثیری جدی روی درآمدهای گوگل داشته باشد؟

آیا گوگل مطمئن است که نمی‌خواهد اشتباه چند سال پیشش در خریدن شرکت موتورولا و فروختن آن را تکرار کند؟

استرلو پیش از این هم در چنین موقعیتی بوده است: او در زمانی که گوگل شرکت موتورولا را در اختیار داشت، رئیس موتورولا بود. هرچنددر مصاحبه‌ای که در این گزارش به آن اشاره می‌شود

پاسخ‌های استرلو به این پرسش‌ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است، اما باید توجه کنیم این ثبات در پاسخگویی نشانه‌ی مهمی است و اگر در مورد بلندپروازی‌های گوگل در زمینه‌ی سخت‌افزار تردید دارید

بد نیست به این موضوع توجه کنید که ماه گذشته گوگل حدود دوهزار نفر از مهندسان شرکت «اچ‌تی‌سی» را جذب کرد. در واقع گوگل با پرداخت ‍۱/۱ میلیارد دلار، قسمتی از تیم مهندسان موبایل اچ‌تی‌سی را از آن خود کرد.

در پاییز گذشته گوگل با معرفی مجموعه‌ای از سخت‌افزارها خواست جدیت خودش را برای ورود مستقیم به این حوزه مشخص کند.

اما در آن زمان ریک استرلو تنها چند ماه بود که کارش را در گوگل آغاز کرده بود و بیشتر مدیر و میزبان مراسم‌های معرفی سخت‌افزار بود تا این‌که معمار اصلی آن‌ سخت‌افزارها باشد.

اما امسال سخت‌افزارهای گوگل زیر نظر استرلو پدید آمده است و در حقیقت این بار برای نخستین بار با دیدگاه‌های استرلو درباره‌ی آینده‌ی سخت‌افزارهای گوگل طرفیم. اکنون با مجموعه‌ای از هشت سخت‌افزار مختلف روبه‌رو هستيم که دو مورد از آن‌ها، برای گوگل، در رده‌ای کاملا جدید قرار دارند.

سال گذشته گوگل فقط می‌خواست ورود خودش را به حوزه‌ی سخت‌افزار اعلام کند، اما امسال اوضاع متفاوت است و گوگل می‌خواهد جدیت خودش را در این زمینه نشان بدهد.

با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم گوگل چه زمانی خواهد توانست سخت‌افزارسازی را به کسب‌وکاری جدی برای خودش تبدیل کند.

معامله‌ی گوگل با «اچ‌تی‌سی»، خریدن این شرکت به صورت تمام و کمال نبود. در حقیقت گوگل مجموعه‌ای از مهندسان اچ‌تی‌سی را به استخدام خودش درآورد و آن‌ها اکنون در همان دفترهای سابق‌شان، به جای اچ‌تی‌سی برای گوگل کار می‌کنند.

برای گوگل تلاش‌های اچ‌تی‌سی در زمینه‌ی واقعیت مجازی یا حتی توانایی‌های تولید سخت‌افزار این شرکت مهم نبود. به گفته‌ی استرلو، گوگل به کارخانه‌هایی علاقه دارد که برای محصولات آینده‌اش بیشترین فایده را دارد.

استرلو می‌گوید: «این معامله در اصل با این هدف انجام شد که ظرفیت‌های ما برای توسعه‌ی کسب‌وکارمان و تقویت موقعیت‌مان در بازار گوشی‌های هوشمند با قدرت و سرعت بیشتری تقویت شود.» گوگل با تیم مهندسانی که به خدمت گرفته، آشناست؛

همین گروه بود که نخستین گوشی اندرویدی، یعنی «G1»، و همین‌طور گوشی «نکسوس وان» (Nexus One) را طراحی کرد. آن‌ها همچنین در طراحی نخستین گوشی پیکسل نقشی اساسی داشتند؛ گوشی هوشمندی که گوگل سال گذشته از آن رونمایی کرد.

استرلو می‌گوید: «برای آن‌که کسب‌وکار سخت‌افزار توسعه پیدا کند کارهای بزرگی انجام دهد، به کارکنان زیادی نیاز است. به‌خصوص در مورد گوشی هوشمند که سخت‌افزاری بسیار پیچیده است...»

گوگل پیش از این هم بخت خودش را در این مسیر آزمایش کرده بود؛ این شرکت، موتورولا را خرید و مدتی آن را نگه داشت و سرانجام این شرکت را به «لنوو» واگذار کرد (بخشی به این دلیل که گوگل می‌خواست خیال ديگر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی، مانند سامسونگ، را آرام کند).

ولی استرلو فکر نمی‌کند تاریخ این بار خودش را تکرار کند. استرلو می‌گوید: «این‌ها دو معامله‌ی بسیار بسیار متفاوتند. وقتی که برای خرید موتورولا تصمیم‌گیری می‌شد، من این‌جا نبودم.

اما روشن است که انگیزه‌ی اصلی برای خرید موتورولا در آن زمان، بیشتر به در اختیار گرفتن پتنت‌ها (یا حق اختراع‌ها)ی آن شرکت بود.»

البته بعد از آن‌که گوگل موتورولا را خرید، آن پتنت‌ها آن قدری که گوگل و موتورولا فکر می‌کردند، کارآمد و مفید از کار در نیامدند.

به هر حال منظور استرلو این است که گوگل هنگام خریدن موتورولا هدف مشخصی را دنبال نمی‌کرد و موتورولا کسب‌وکارهای دیگری در کنار طراحی و تولید گوشی هوشمند داشت.

استرلو می‌گوید: «این معامله‌ی استراتژیک با اچ‌تی‌سی، بسیار متفاوت است و ما دقیقا می‌دانیم چه می‌خواهیم. ما به توانایی‌های مهندسی عمیق‌تری نیاز داریم و با تیم مهندسان اچ‌تی‌سی همکاری و آشنایی بسیار خوبی داشته‌ایم.»

این توضیح منطقی به نظر می‌رسد. معامله‌ی گوگل با اچ‌تی‌سی در مقایسه با خرید موتورولا، اقدامی کوچک برای گوگل به حساب می‌آید.

با این حال همین خرید کوچک نشان می‌دهد که گوگل برای ساختن گوشی‌های هوشمند خودش تا چه حد مشتاق است. اشتیاقی که شاید از نظر شرکتی مانند سامسونگ چندان هم خوشایند نباشد.

هرچند این مسئله مشکل استرلو نیست، چون او مسئول بخش سخت‌افزار گوگل به حساب می‌آید. خودش می‌گوید: «این مسئله احتمالا به هیروشی («هیروشی لاکهیمر» (Hiroshi Lockheimer) مسئول بخش اندروید در گوگل) مربوط می‌شود».

استرلو همچنین اشاره می‌کند که فعالیت‌های سخت‌افزاری گوگل فقط به گوشی هوشمند محدود نمی‌شود و گجت‌های خانگی، هدفون، یک دوربین عکاسی جدید و لپ‌تاپ را هم دربرمی‌گیرد.

  • تركيب سخت‌افزار و نرم‌افزار

انتظار نمی‌رود تلاش‌های گوگل در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی هوشمند بتواند در آینده‌ی نزدیک تهدیدی برای سهم بازار سامسونگ به شمار بیاید.

استرلو می‌گوید: «ما روی چند محصول رده‌بالا در تعدادی بازار محدود تمرکز کرده‌ایم كه ممکن است همپوشانی‌هایی وجود داشته باشد، اما دو میلیارد گوشی اندرویدی در جهان وجود دارد و مشخصا کسب‌وکار ما بسیار محدودتر از چنین مقیاسی است».

این پاسخ دوباره آن پرسش تکراری را مطرح می‌کند: بلندپروازی‌های گوگل در حوزه‌ی سخت‌افزار چقدر جدی است؟ استرلو همچنان به گوشی‌های پیکسل به عنوان «تلاشی برای در اختیار گذاشتن تجربه‌ی مناسب» از اندروید نگاه می‌کند.

گوشی‌های نکسوس هم در پی همین هدف بودند. آن گوشی‌ها هیچ وقت قرار نبود در مقیاسی بزرگ به فروش بروند، اما در مورد گوشی‌های پیکسل به نظر می‌رسد این گزاره درست نباشد.

استرلو می‌گوید: «امیدواریم ظرف پنج سال آینده محصولاتمان را در حجمی بالا به فروش برسانیم.»

در حال حاضر گوگل روی فناوری‌های رده‌بالا متمرکز شده است. این شرکت می‌خواهد گوشی‌هایی با بهترین نمایشگر OLED و بهترین دوربین عرضه کند. او تاکید می‌کند که گوشی‌های پیکسل قرار نیست فقط از نظر کیفی بتوانند با بقیه‌ی گوشی‌ها رقابت کنند، بلکه قرار است در برخی مولفه‌ها بهتر از دیگران باشند.

استرلو بیش از هر چیز معتقد است راهبرد گوگل در حوزه‌ی سخت‌افزار این است که از برتری‌های اساسی گوگل برای تولید سخت‌افزارهای کامپیوتری استفاده کند.

اکنون کارکنان گوگل مضمونی را تکرار می‌کنند که عادت داشتیم از کارکنان اپل بشنویم: «این‌ مضمون که ترکیب دقیق سخت‌افزار و نرم‌افزار کلید اصلی تولید محصول‌های فوق‌العاده است.

البته استرلو و بقیه‌ی کارکنان گوگل عنصر تازه‌ای به این ترکیب اضافه می‌کنند: «سخت‌افزار، نرم‌افزار و هوش مصنوعی».

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 387208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha