علی‌اصغر محمدی: گاه و بیگاه خبری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

 

مسئولان آموزش و پرورش در برخي مواقع با پذيرش موضوع از برخورد با معلمان خاطي خبر داده و هيچ ابايي نيز از رسانه‌اي شدن احكام آنها ندارند. در نقطه مقابل برخي معلمان نيز از سوي دانش‌آموزان و خانواده آنان مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرند كه اين موضوع نيز بايد با جديت پيگيري شود؛ اگرچه كمتر رسانه‌‌اي مي‌شود.

يقينا نمي‌توان موضوع تنبيه دانش‌آموزان در مدارس را ناديده انگاشت، ولي اينكه عزمي در برخورد با تنبيه دانش‌آموزان در مدارس به‌وجود آمده بسيار مهم است. در گذشته آموزش و پرورش هر نوع تنبيه بدني را انكار مي‌كرد و عزمي براي برخورد با اين كار ديده نمي‌شد. به هر روي رسانه‌اي‌شدن نتيجه برخورد با معلماني كه دانش‌آموزان را تنبيه مي‌كنند موجب كاهش تنبيه بدني خواهد شد.

مطابق ماده 77آيين‌نامه انضباطي مدارس «اعمال هرگونه تنبيه از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تكاليف درسي براي تنبيه ممنوع است.»

  • 2نمونه از تنبيه دانش‌آموزان

تنبيه بدني يك دانش‌آموز بجنوردي و روانه بيمارستان شدن او، خبري بود كه اواخر هفته گذشته منتشر شد. پس از انتشار اين خبر مدير آموزش و پرورش بجنورد به ايسنا گفت: موضوع تنبيه بدني دانش‌آموز بجنوردي توسط تيمي از مسئولان آموزش و پرورش در دست پيگيري است. البته محمود اسدي توضيح داد كه اين دانش‌آموز توسط مدير مدرسه تنبيه شده و تنبيه دانش‌آموز به هر شكلي مورد تأييد نيست و با افراد خاطي برخورد خواهدشد. به فاصله چند ساعت از اين اظهارات روابط عمومي آموزش و پرورش بجنورد به خبرگزاري صدا و سيما اعلام كرد: در پي انعكاس خبر تنبيه دانش‌آموز بجنوردي و پس از تحقيقات مسئولان آموزش و پرورش، مدير دبيرستان عزل شد. 25مهر نيز خبر تنبيه بدني يك دانش‌آموز در شهرستان شوش منتشر شد. مدير آموزش و پرورش شوش در اين‌باره به تسنيم گفت: 2دانش‌آموز در صف صبحگاه مدرسه به‌علت بي‌انضباطي از سوي معاون مدرسه با نواختن سيلي تنبيه شده‌اند. البته در نخستين لحظه با خبرشدن ازموضوع با تشكيل كميته پيگيري حادثه، پرونده‌اي براي معاون خاطي تشكيل شد. پس از بررسي، معاون خاطي مدرسه در حضور والدين دانش‌آموز از سمت خود عزل و به دورترين نقطه شهر شوش براي تدريس انتقال داده شد.

  • كتك خوردن معلمان، آن روي سكه

همانطور كه تنبيه دانش‌آموزان توسط اولياي مدارس به هيچ وجه پذيرفتني نيست، حمله به معلمان و ضرب و شتم آنان نيز غيراخلاقي وغيرقانوني است. در اين‌باره نيز اخباري منتشر مي‌شود كه نگران‌كننده است. براي مثال ديروز خبري مبني بر تشكيل پرونده قضايي براي ضرب و شتم معلم مدرسه‌اي در جيرفت منتشر شد. به گزارش خبرگزاري ميزان، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان جيرفت در رابطه با آخرين وضعيت پرونده دانش‌آموزي كه معلم مدرسه را مورد ضرب و شتم قرار داده، گفت: متهم تحت نظر است و پس از تكميل تحقيقات نهايي با قرار مناسب آزاد خواهد شد. حسين سلامي افزود: به‌دنبال تذكر انضباطي يكي از معلمان به دانش‌آموز، اين فرد ظاهرا عصباني شده و پس از خروج از مدرسه با يك تيغ موكت‌بري از پشت به معلم حمله و جراحتي به وي وارد كرده است. در پي اعلام جرم و شكايت نماينده حقوقي آموزش وپرورش جيرفت به دادسرا مبني بر ضرب و شتم و جراحات، با ورود به اين قضيه دستور صدور جلب دانش‌آموز را صادر كرده و متهم بعد از ۴۸ ساعت در مخفيگاهش دستگير شد.

  • قانون چه مي‌گويد؟

طبق ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامي، هرگونه حمله يا مقاومتي كه با علم و آگاهي نسبت به مأموران دولتي حين انجام وظيفه آنان به عمل‌ آيد جرم محسوب مي‌شود. اگر فرد مرتكب جرم ديگري هم بشود به مجازات هر دو جرم محكوم مي‌شود كه ضرب و جرح عمدي نيز از اين جمله است. براساس نوع اقدام، مرتكب به حبس از 3‌ماه تا يك سال، يك تا 3سال و۶‌ماه تا 2سال محكوم خواهد شد.همچنين طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامي، كسي كه به كارمندان دولت در حال انجام وظيفه توهين كند، به 3تا ۶‌ماه حبس يا تا ۷۴ ضربه شلاق و يا 50هزار ريال تا يك ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود.

کد خبر 387191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha