سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: گرمایش زمین، تغییر اقلیم یا خشکسالی، کدام عامل باعث شده تا امسال پاییز گرم‌تر از حد معمول را تجربه کنیم.

رئيس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور در اين‌باره مي‌گويد: همانطور كه پيش‌بيني شده بود، امسال با پاييزي گرم‌تر از شرايط طبيعي و ميانگين‌هاي بلندمدت مواجه شديم و نخستين‌ماه پاييز را با گرمايي بيشتر از حدود طبيعي اين ‌ماه پشت سر گذاشتيم. به‌احتمال قريب به يقين در ديگر ماه‌هاي پاييز هم شاهد اين افزايش گرما در بخش‌هاي وسيعي از كشور خواهيم بود.

شاهرخ فاتح با اعلام اينكه امسال مجموعه كشور گر‌م‌تر شده است، به همشهري گفت: بخشي از اين گرما ناشي از سيستم چرخشي كلي جو است كه طي آن، سيستم‌هاي فعال و مؤثر بر دما، بارش و ساير پارامترهاي هوايي به سمت وسويي حركت كردند كه باعث افزايش ميانگين‌ها شدند. بخشي از افزايش دما هم البته ناشي از گرمايش كلي كره زمين است كه براثر 2عامل طبيعي و انسان‌ساز رخ داده است. اما آنچه مسلم است همه به‌طور عام تا حدي تحت‌تأثير اين گرمايش جهاني كره زمين قرار داريم.

رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران با اشاره به اينكه افزايش گرما باعث تشديد خشكسالي مي‌شود، خاطرنشان كرد: افزايش دما در فصول گرم سال، افزايش تبخير و تعرق را به‌دنبال دارد كه پيامد آن افزايش نياز آبي در بخش كشاورزي، صنعت و شرب در فصل گرماست.

فاتح اما درباره افزايش دما در فصل سرد سال گفت: وقتي ما در فصل سرد با افزايش دما مواجه مي‌شويم الگوي بارشي تغيير مي‌كند و بارش‌ها از حالت جامد به‌صورت مايع درمي‌آيد و درجاهايي از كشور مثل ارتفاعات و استان‌هاي سردسير از يك سو، بارش برف و تعداد روزهاي برفي كم مي‌شود و ازسوي ديگر برفي كه مي‌بارد به‌سرعت ذوب مي‌شود. در چنين وضعيتي ما ذخاير جامد و برف كه مخزن تأمين آب به‌ويژه براي فصل بهار است را از دست مي‌دهيم.

اين اقليم‌شناس درباره وضعيت خشكسالي در كشور گفت: خشكسالي در طبقه‌بندي‌هاي مختلف قابل بررسي است. بر اين اساس، نگاه يك كاربر بخش كشاورزي به خشكسالي با نگاه يك كاربر‌آب متفاوت است همچنان‌كه يك كاربر اقتصادي و يك كنشگر اجتماعي از زاويه اجتماعي به خشكسالي نگاه مي‌كند و پيامدهاي ناشي از خشكسالي را در مهاجرت و حاشيه‌نشيني مورد توجه قرار مي‌دهد. هواشناسان اما در نقطه آغازين آن، كم‌بارشي و افزايش دما را بررسي مي‌كنند. رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران در ادامه به موضوع خشكسالي از منظر هواشناسي اشاره و تصريح كرد: از نظر هواشناسي وضعيت خشكسالي از 2منظر كوتاه‌مدت و بلندمدت رصد مي‌شود. در بخش كوتاه‌مدت اين انتظار و اميد وجود دارد كه همانطور كه خشكسالي در كوتاه‌مدت اتفاق افتاده آثار آن هم در كوتاه‌مدت از طبيعت محو شود. اما آنچه مايه نگراني است، خشكسالي بلندمدت است زيرا آثار خشكسالي بلندمدت هواشناسي با يك فصل بارشي خوب محو نمي‌شود.

به گفته وي، هم‌اكنون بسياري از مناطق كشور درگير خشكسالي‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت هستند به‌طوري كه در هيچ استاني نيست كه رد پاي خشكسالي بلندمدت وجود نداشته باشد. حتي استان‌هاي سرسبز شمال كشور هم وضعيت مناسبي ندارند و رد پاي خشكسالي بلندمدت در برخي نقاط اين استان‌ها قابل شناسايي است.

اين اقليم‌شناس با تأكيد بر اينكه پديده خشكسالي در كشور از محدوده‌هاي قابل تحمل عبور كرده و بحران منابع آب در كشور جدي است، گفت: اين خشكسالي‌ها از ماندگاري بالايي برخوردار هستند در نتيجه مقابله با اين وضعيت نيازمند مديريت جامع و همكاري همه نهادها و دستگاه‌هاي مرتبط در بلندمدت است. در گام نخست بايد ضمن پرهيز از بخشي‌نگري و اقدامات جزيره‌اي با يك نگاه جمعي با پديده خشكسالي روبه‌رو شويم. در اين مسير همه شهروندان اعم از مردم عادي، مسئولان، دانشگاهيان و مديران ارشدبايد با شناخت دقيق از اقليم خشك كشور و پذيرش آن، به اندازه توان اقليم از طبيعت برداشت و بهره‌كشي كنيم تا بتوانيم اين وضعيت را پشت سر بگذاريم. به گفته وي، هرچند بخشي از خشكسالي‌ها ناشي از گرما وكم‌بارشي است اما بخشي هم ناشي از بهره‌برداري بي‌اندازه و خارج از ظرفيت طبيعت است كه در 50سال اخير اتفاق افتاده كه اين مسئله نيازمند توجه و مديريت جدي است.

  • افزايش گرما در سراسر كشور

رئيس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران مي‌گويد : سال آبي گذشته همه استان‌هاي كشور شرايط دمايي گرم‌تري را در مقايسه با محدوده هاي مورد انتظار و طبيعي خود شاهد بودند به‌طوري‌كه كل كشور حدود 7 دهم درجه سلسيوس از شرايط دمايي بلند مدت خود گرم تر بود.

افزایش دما

کد خبر 386837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha