دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

بارها مقام‌های امنیت فضای مجازی هشدار داده‌اند که روی هر لینکی نباید کلیک کرد و پیوست ای‌میل‌های ناشناس نباید باز شود. طی روزهای اخیر اما همین حقه قدیمی کار دست بسیاری از کاربران داده است و آنها را قربانی کرده است.

ویروسی با حقه ۲گیگابایت اینترنت

به گزارش همشهري، با گسترش اين بدافزار، پليس فتا روز گذشته به كاربران هشدار داد تا با اطلاع‌رساني در اين رابطه جلوي پخش شدن بيشتر آن گرفته شود. اين بدافزار طي پيامي در تلگرام يا به‌صورت پيامك افراد را به دام مي‌اندازد. اين پيام از سوي يكي از كساني كه شماره تلفن شما را در تلفن خود ذخيره كرده ارسال مي‌شود. در اين پيام، وعده 2گيگابايت اينترنت رايگان را به كاربر داده و وي را مجاب به كليك روي لينك داخل آن مي‌كند. شكل اين پيام به اين شكل يا جمله‌هاي مشابه است: برو تو اين كانال(لينك آلوده) امتحان كردم دوگيگ اينترنت ميدن. از آنجايي كه اين پيام از سوي يكي از آشنايان ارسال شده معمولا افراد اعتماد مي‌كنند و روي آن كليك مي‌كنند. لينك داخل پيام شما را به يك سايت ارجاع مي‌دهد كه پس از 5ثانيه آن وب سايت لينك عضويت يك كانال تلگرام را براي شما باز مي‌كند اما عضويت در كانال تلگرامي تنها يك كلك براي گمراه كردن ذهن كاربر است تا توسعه‌دهنده ويروس به هدف خود برسد. همزمان با باز شدن لينك و عضويت در اين كانال، فايل نصب ويروس هم روي گوشي شما دانلود شده و اگر آن را نصب كنيد كار تمام است. با اين كليك، بدافزار روي گوشي شما نصب مي‌شود و مانند حقه قبلي شروع به ارسال همين پيام آلوده به مخاطبان گوشي‌تان مي‌كند. اين بدافزار مي‌تواند به اطلاعات شخصي شما دسترسي داشته باشد و آنها را به عاملان حمله ارسال كند.

  • چه كار بايد كنيد؟

اين ويروس خيلي برنامه‌نويسي پيچيده‌اي ندارد و فقط با استفاده از ناآگاهي كاربران، آنها را فريب مي‌دهد و برايشان دردسر درست مي‌كند. آيكون اين بدافزار كه در گوشي‌هاي اندرويدي نصب مي‌شود در منوي گوشي قرباني وجود ندارد، اما همچنان مي‌توانيد آن را در بخش برنامه‌هاي نصب شده (Apps) از منوي تنظيمات (Setting) سيستم عامل اندرويد پيدا كرده و از همان منو برنامه را از گوشي حذف كنيد. توجه داشته باشيد كه اين بدافزار مورد نظر هيچ آيكوني در بخش برنامه‌هاي نصب شده ندارد و اگر تعداد برنامه‌هاي شما زياد باشد، ممكن است پيدا كردن آن در ليست اپليكيشن‌ها كمي مشكل باشد. اما اگر به هر دليلي از روش اول موفق به حذف ويروس نشديد، ريست فكتوري قطعا چاره حل مشكل‌تان خواهد بود.

  • هشدارها را جدي بگيريد

دكتر سيدهادي سجادي، معاون امنيت فضاي تبادل اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ايران در گفت‌وگو با همشهري درباره برخورد با بدافزارهاي اين‌چنيني مي‌گويد: بخش مهمي از مقابله با اين بدافزارها مربوط به ناآگاهي و روش‌هاي فريب است؛ مثلا در كانا‌ل‌هاي تلگرامي پيامي با يك لينك مي‌آيد و كاربران به راحتي روي آن كليك مي‌كنند. بدافزارها از جمله باج‌افزارها به‌راحتي از اين طريق افراد و اطلاعات شخصي آنها را قرباني مي‌كنند. مهم‌ترين مسئله عدم‌اعتماد به لينك‌ها و اپ‌هاي ناشناس است. براساس توصيه كارشناسان امنيتي به هيچ عنوان نبايد روي لينك‌هاي ناشناس كليك كرد. همين مسئله درباره ايميل‌هاي ناشناس هم صادق است. 

کد خبر 386705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha