احمد میرخدائی: تا چند سال پیش دلالان و سفته‌بازان جزء جدانشدنی‌ بازار مسکن بودند که به‌عنوان پای ثابت رشد پیوسته قیمت در این بازار نقش‌آفرینی می‌کردند.

با جو‌سازي‌ و انجام معاملات صوري، موجب بروز تشنج در بازار مي‌شدند و يك شبه سودهاي نجومي به جيب مي‌زدند. در نتيجه همين جوسازي‌ها بود كه طبق آمارهاي رسمي، قيمت مسكن در تهران از اوايل تابستان 84تا پايان بهار92 معادل6.1 برابر شد و متوسط قيمت هر متر زيربناي مسكوني در شهر تهران از متري 580هزار تومان به 3ميليون و 535هزار تومان افزايش يافت. پس از اين سال‌ها، امابازار مسكن مانند فواره‌اي كه به اوج رسيده باشد، برگشت و وارد دوران ركود‌ شد كه عملا نسل دلال‌ها و سفته‌بازان را هم در معرض انقراض قرار داد؛ اما اين پايان كار آن نبود.

  • معامله شيرين ساختمان‌هاي مسن

برخي از مشاوران املاك در شهر تهران، به تازگي از كوچ بخشي از اين دلال‌ها به خانه‌هاي‌ سن‌بالا، به‌ويژه در مناطق گران‌قيمت شهر خبر مي‌دهند؛ كاري كه گويا كاملا بي‌سر و صدا انجام مي‌شود اما سود بالايي نصيب دلال‌ها مي‌كند. آمارهاي بانك مركزي از معاملات مسكن نيز اين گزاره را تاييد مي‌كند.

سهم خانه‌هاي با بيش از 11 سال سن از كل معاملات مسكن طي سه سال گذشته از 10 درصد به 15 درصد رسيد اما طي نيمه اول امسال اين سهم تا 21 درصد افزايش يافته است.جعفرزاده، مشاور املاك منطقه 2تهران مي‌گويد: از چند‌ماه پيش كه بازار مسكن كمي جان گرفت، تعدادي از دلال‌هاي مسكن كه در دوره رونق حضور پررنگي در بازار داشتند و مدتي پيدايشان نبود، به خريد واحدهاي مسكوني چند سال ساخت و بازسازي و فروش آنها روي آورده‌اند.

به گفته او، اين افراد با خريد واحدهاي 10تا 20سال ساخت و گاه قديمي‌تر، عملا فضايي در بازار ايجاد كرده‌اند كه متقاضيان مصرفي مسكن فرصت خريد چنين واحدهايي از مالكان اصلي را ندارند و چنانچه فروشندگاني نيز قصد داشته باشند ملك خود را ارزان‌تر بفروشند اين ملك نصيب دلالان مي‌شود.‌ او معتقد است رونق نسبي بازار مسكن اين افراد را دوباره به بازار برگردانده و از آنجا كه هنوز بازار سفته بازي را برنمي‌تابد، فعلا با حضور در بنگاه‌هاي مشاور املاك، واحدهاي نيازمند بازسازي يا خوش قيمت را شكار مي‌كنند و در مدت كوتاهي با صرف كمترين هزينه مالي و زماني، دستي به سر و روي ساختمان مي‌كشند و با سود قابل توجه به متقاضيان مصرفي مي‌فروشند.

  • سودسازي با بزك كردن ساختمان

خدامي، مشاور املاك محدوده پاسداران نيز كوچ دلالان به خانه‌هاي نيازمند بازسازي را تأييد مي‌كند و مي‌گويد: دلال‌ها اغلب اوقات فقط ظاهر ساختمان را بزك مي‌كنند و ملك را به‌عنوان بازسازي كامل با قيمت بالا مي‌فروشند درحالي‌كه عرف بازار اين است كه يك ملك بازسازي شده، زير كار آن هم بايد بازسازي شده باشد نه اينكه فقط درب و شيرآلات و رنگ ظاهر آن تغيير كند و خرابي‌ها را جوري لاپوشاني ‌كنند كه خرج زيادي نداشته باشد.

نكته‌اي كه فعال بازار ملك يادآور مي‌شود اين است كه دلال‌ها، خانه‌ها را به‌صورت‌قولنامه‌اي خريداري كرده و سعي مي‌كنند تا زماني كه موعد سند زدن و پرداخت كامل وجه فرا برسد، ضمن تعمير ضرب‌الاجلي ساختمان، مشتري هم براي آن بيابند. در اين حالت، ساختمان را مستقيما به نام مشتري جديد سند مي‌زنند و زير بار هزينه دوباره محضر و ثبت سند نمي‌روند هرچند اين هزينه‌ها نسبت به سود بالايي كه نصيب اين افراد مي‌شود، رقمي نيست.

  • دلال‌هاي مناطق ارزان‌قيمت، به بانك‌ها رفتند

حامد از مشاوران املاك محدوده جنوب شهر مي‌گويد: بيشتر دلال‌هاي مناطق ارزان‌قيمت شهر، جزو دلال‌هاي خرده‌پاي بازار مسكن محسوب مي‌شوند كه سرمايه‌ اغلب آنها بيشتر از قيمت يكي دو آپارتمان متوسط نيست اما همين‌ها با راكد شدن بازار املاك، سريعا آن بخش از پولشان كه قبل از همه‌گير شدن كسادي، نقد شده بود را يكسره به بانك بردند و به دريافت سود بالاي 20درصد قانع شدند. به گفته او، مابقي املاك مانده در دست فعالان بازار هم در سرخط صف فروش مسكن قرار گرفت و پولش به حساب‌هاي بانكي واريز شد و هنوز هم با وجود كاهش سود بانكي، بخش قابل توجهي از پول آنها در بانك مانده است.

البته برخي هم هستند كه واحدهاي نوساز در شرف تكميل كه سازنده آنها معطل پول مانده را به ازاي هر مترمربع تا 500هزار تومان ارزان‌تر پيش‌خريد مي‌كنند و در مدت كوتاهي با سود خوبي مي‌فروشند. اين مشاور املاك معتقد است خريد خانه‌هاي نيازمند بازسازي يا برعهده گرفتن تعمير كامل خانه‌ها،

در مناطق شمالي شهر بيشتر رواج دارد چراكه اولا افراد حوصله كارهاي ساختماني ندارند و ترجيح مي‌دهند پولش را بدهند و دوما قدرالسهم اغلب خانه‌هاي شمال شهر بيشتر است و سود بازسازي يك خانه در كمتر از يك‌ماه تا بالاي 100ميليون تومان هم مي‌رسد اما بازسازي مشابه همين ملك در مناطق ارزان قيمت شهر، شايد حدود 10ميليون تومان سود داشته باشد.

نمودار

کد خبر 386538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha