یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

دکتر علیرضا مجیدی: حدود 35 سال است که خوزه مستره مبتلا به یک بیماری به نام همانژیوما Hemangioma شده است.

در این بیماری وریدها و مویرگ‌های بدن دچار تغیرات ساختاری می‌شوند. از هنگام تولد خوزه یک ضایعه پوستی به رنگ توت‌فرنگی روی لب بالایش داشت. اما هنگام بلوغ این ضایعه تغییرات کرد و شروع به بزرگ شدن کرد، طوری که بعد از چند سال وضعیت چهره خوزه را به کلی برهم زد.

 ولی این بیمار با وجود بدخیمی و بدشکلی فوق‌العاده‌ای که پیدا کرده است، به علت اعتقاداتی از انجام جراحی خودداری می‌کند. او اجازه نمی‌دهد هیچگونه تزریق خونی طی جراحی انجام شود، چیزی که جراحی را در مورد توموری با این ماهیت یا این گستردگی زیاد، غیرممکن می‌کند.

 سرطان، نخست در لب اوپیدا شد و رفته‌رفته آنقدر وسعت یافت که اکنون اندازه آن به 40 سانتیمتر و وزن آن به 5/5 کیلوگرم می‌رسد. تومور، یک چشم او را نابینا کرده است و غذا خوردن را برای خوزه تبدیل به یک معضل دشوار روزانه کرده است. کم کم سرطان گستردگی بیشتری پیدا کرده است و اکنون پزشکان از مسدود شدن مجاری هوایی خوزه، واهمه دارند.

اما اکنون یک جراح برجسته صورت از انگلیس قصد دارد که خوزه 51 ساله را با استفاده از امواج ماورای صوت که خون را قبل از شروع جراحی در عروق خونی صورت او منعقد می‌کند، مورد جراحی قرار بدهد، این کار باعث می‌شود که خونریزی طی جراحی کاهش پیدا کند و نیازی به تزریق خون پیدا نشود.

 دکتر لوهان کنگزو جراح پلاستیک مشاور بیمارستان برومفلد و دکتر هاچیسون از بیمارستان سنت بارتلومو، خوزه را مورد معاینه قرار داده‌اند. دکتر هاچیسون امیدوار است که طی یک عمل جراحی 80 درصد تومور را بردارد و سپس اقدامات تکمیلی در مورد قسمت‌های دیگر درگیر مثل بینی و لب و زبان انجام دهد. او قصد دارد نخست به صورت آزمایشی یک ضابعه کوچک‌تر خوزه را با این شیوه عمل کند.

 بیماری خوزه، او را تبدیل به یک چهره مشهور انگشت‌نما در لیسبون کرده است. او که به خاطر قیافه‌اش نه کاری دارد و نه همسری، هر روز از خانه‌اش در حومه لیسبون بیرون می‌آید و به یکی از میدان‌های اصلی شعر یعنی «روسیو» می‌رود، جایی که باید نگاه‌های خیره و متعجب مردم را تاب بیاورد. از زمان مرگ مادرش، خوزه به وسیله خواهر دوقلویش به شدت حمایت می‌شود، فردی که خوزه اعتقادات مدهبی خود را از او اخذ کرده است.

تهیه کننده کانال مستند  دیسکاوری که خوزه را برای درمان به انگلیس آورده است، می‌گوید که پیدا کردن علت عدم درمان خوزه در گذشته دشوار است و مجموعه‌ای از عوامل مثل تنگناهای مالی، محدودیت‌های نظام بهداشت و درمان پرتقال، تشخیص نادرست و نگرش خاص خوزه به بیماری‌اش در این مورد نقش داشته‌اند.

خوزه در سنین جوانی چندین بار به اسپانیا و آلمان برای درمان سفر کرد ولی او از این سفرها نتیجه‌ای نگرفت و نسبت به پزشکان بی‌اعتماد شد. او گرچه پیرو فرقه‌ای از مسیحیت به‌عنوان Jehovah's Witness است ولی هیچگاه در مراسم کلیسا شرکت نکرده است.

کد خبر 38647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز