همشهری آنلاین: نخستین بازیگر سیاهپوست برنده جایزه امی و صداپیشه نقش رافیکی در انیمیشن «شیرشاه» بر اثر عوارض ناشی از سرطان پروستات در خانه خود در لس‌آنجلس از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۸۹ سال داشت.

Rafiki

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، رابرت پيتر ويليامز كه بعدها نام خانوادگي خود را به گيوم تغيير داد، يكي از برجسته‌ترين بازيگران سياهپوست تاريخ تلويزيون آمريكا بود كه با حضور در سريال «بنسن» در دهه 1980 به شهرت رسيد. نخستين جايزه امي او 1979 براي نقش مكمل به دست آمد اما مهم‌ترين جايزه كارنامه گيوم يك مجسمه امي براي ايفاي نقش اصلي مرد در «بنسن» در 1985 بود. او در مجموع شش مرتبه با همين سريال نامزد دريافت جايزه امي و نخستين بازيگر سياهپوست شد كه اين افتخار را به دست آورده است.

گيوم از بازيگراني بود كه صدايي خوش داشت و از همين ويژگي براي درخشش در نمايش‌هاي برادوي و موزيكال‌هاي تلويزيوني بهترين بهره را برد. از ديگر نقاط برجسته كارنامه او بايد به حضور در انيميشن تحسين‌شده و دوست‌داشتني «شيرشاه» اشاره كرد. او صداپيشه شخصيت رافيكي، نوعي ميمون از گونه مندريل بود و نامش در زبان سواحيلي «دوست» معني مي‌دهد. او در مجموعه‌فيلم‌هاي «شيرشاه» به جاي اين ميمون حرف زد.

گيوم (كه همسنگ فرانسوي ويليام است) علاوه بر صداپيشكي در كارتون موفق استوديو ديزني در چند فيلم سينمايي ديگر ايفاي نقش كرد كه از آن جمله مي‌توان به «به من تكيه كن» در 1989 در كنار مورگان فريمن اشاره كرد. او كه در 1977 نامزد دريافت جايزه توني (معادل اسكار در دنياي تئاتر) شده بود، در دانشگاه واشنگتن درس موسيقي خواند و استعدادش را يك خواننده مجارستاني اپرا كشف كرد.

کد خبر 386312

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha