چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قیصر امین‌پور از شاعران نامدار روزگار است که در سرودن ترانه نیز دستی توانا داشت و به پیشرفت هنر ترانه‌سرایی کمک شایان ستایشی کرد.

این ترانه بوی نان نمی‌دهد

به تازگی کتاب این ترانه بوی نان نمی‌‌دهد نوشته‌ی مهدی فیروزیان به همت انتشارات کتاب آبی منتشر شده که به سبک‌شناسی ترانه‌های قیصر امین‌پور پرداخته است.

این کتاب تلاشی برای شناخت شیوه‌ی ترانه‌سرایی قیصر از راه ارزیابی چند سویه‌ی کارنامه‌ی اوست. برای آن‌که جایگاه امین‌پور به‌درستی در میان سرایندگان روزگار آشکار شود در آغاز کتاب پیشینه‌ی ترانه‌سرایی، کوتاه و فشرده، بررسی شده است.

پس از به دست دادن گزارشی از زندگی و شعر این شاعر و نقل همه‌ی ترانه‌های او، در بخش اصلی به بررسی سبک‌شناسانه‌ی ترانه‌های وی در سه شاخه‌ی فکری، زبانی و ادبی پرداخته شده و سپس شیوه‌ی سخنوری‌اش به گستردگی با چند سراینده‌ی دیگر سنجیده شده است. در بخش پایانی کتاب از تصنیف‌ها و آوازهایی که با شعر او پدید آمده‌اند نیز یاد شده است.

نشست ویژه‌ی شهر کتاب در دهمین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور در روز یک‌شنبه هفتم آبان ساعت ۱۶ به نقد و بررسی کتاب این ترانه بوی نان نمی‌دهد اختصاص دارد که با حضور مصطفی ملکیان، مهدی ستایشگر، عبدالجبار کاکایی و مهدی فیروزیان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 386213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha