نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی پس از درخواست استادان ادب و باستان‌شناسی در دانشگاه‌های کشور از رئیس‌جمهور برای برپایی روز کورش در پاسارگاد در نامه‌ای به حسن روحانی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد خواست زمینه نامگذاری روز کورش در تقویم ملی کشور را مهیا کند.

براساس آنچه در نامه بهرام پارسايي، نماينده شيراز و سخنگوي كميسيون اصل 90مجلس به رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي آمده است، درخواست از رئيس‌جمهور در راستاي انسجام ملي و توسعه صنعت گردشگري كشور صورت گرفته تا دست فرصت‌طلبان و سودجويان در سوءاستفاده از اين مناسبت‌ها كوتاه شود. در نامه بهرام پارسايي خطاب به رئيس‌جمهور آمده است: پيرو نامه ارسالي تاريخ 11/۷/96 اينجانب به وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر برگزاري مراسم روز كورش «نامه پيوست» و اهميت نامگذاري روز كورش در تقويم ملي و جهاني و با عنايت به مصوبه جلسه ۶۴۸ سال ۱۳۸۸ شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مبني بر نحوه نامگذاري روزها و مناسبت‌هاي خاص به‌ويژه ماده ۳ اين مصوبه: «روزها و مناسبت‌هاي مندرج در متن تقويم به مناسبت‌هايي اطلاق مي‌شود كه داراي حداقل يكي از ويژگي‌هاي زير باشد: الف ـ براي قشرهاي مختلف ملت، مهم و تأثيرگذار بوده و از ديدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر باشد. ب ـ همه مناطق كشور، آن مناسبت را مرتبط با خود بدانند و اهميت آن منحصر به يك منطقه جغرافيايي خاص نباشد. ج ـ تقويت‌كننده حداقل يكي از مولفه‌هاي هويت ملي ايرانيان باشد. مي‌توان گفت نامگذاري روز كورش كه داراي هر سه ويژگي بالاست لازم و شايسته بود در سال‌هاي گذشته انجام مي‌گرفت و از تبديل مسئله‌اي فرهنگي اجتماعي به امنيتي جلوگيري مي‌شد.

سخنگوي كميسيون اصل 90مجلس شوراي اسلامي در نامه خود به رئيس‌جمهور آورده است: واكنش‌هاي گسترده مردم شريف ايران در قبال صحبت‌هاي بي‌اساس ترامپ در جعل واژه‌اي بي‌هويت به جاي نام اصيل و تاريخي خليج‌فارس نشان از حساسيت و دلبستگي ملت ايران به ارزش‌هاي تاريخي و ملي دارد و اندكي ذكاوت و هوشياري لازم است تا از اين فرصت‌هاي ارزشمند به بهترين روش در راستاي انسجام و منافع ملي بهره‌برداري شود.

پارسايي در نامه خود با اشاره به فرازهايي از سخنان مقام معظم رهبري در لزوم توجه به مفاخر تاريخي كشور آورده است: مقام معظم رهبري فرمودند: «در دنيا از چيزهايي كه جنبه افتخارآميز هم ندارد گاهي اوقات به‌عنوان مفاخر تاريخي استفاده مي‌كنند. آن كساني كه مفاخر تاريخي را ندارند براي خودشان خلق مي‌كنند. ما اين همه مفاخر تاريخي داريم. اين همه‌‌چيزهايي كه مايه تفاخر ملت ايران است، اعتماد به نفس ملت ايران است، چرا اينها را نشان ندهيم؟»

سخنگوي كميسيون اصل 90مجلس شوراي اسلامي در ادامه نامه خود از رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خواسته است، با توجه به موارد ذكر شده با بهره‌گيري از مشاوره استادان نامدار تاريخ و مورخين داخلي و خارجي نسبت به تعيين روزي با مبدا تاريخي به نام كورش براي درج در تقويم ملي و جهاني اقدام كند. نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي در پايان نامه خود به حسن روحاني آورده است: اين اقدام مي‌تواند در راستاي تقويت انسجام ملي و توسعه صنعت گردشگري و همچنين ساماندهي روز يا هفته‌اي براي تجليل از كورش باشد.

  • مسئولين استان فارس از پاسخگويي طفره رفتند

مسئولين استان فارس از استاندار تا معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي او و مديركل ميراث فرهنگي فارس اما با وجود آنكه زمان معيني براي گفت‌وگو با همشهري درخصوص برگزاري مراسم بزرگداشت روز كورش تعيين كرده بودند با خلف وعده حاضر به گفت‌وگو با روزنامه همشهري نشدند. اسماعيل تبادار، استاندار فارس كه ديروز به تهران سفر كرده بود ابتدا در گفت‌وگوي تلفني با همشهري درخصوص موضوعات مطرح شده در مورد پاسارگاد و شرايط ويژه اين منطقه درخصوص برپايي روز كورش وعده انجام گفت‌وگو با روزنامه را به ساعت 4بعداز ظهر موكول كرد اما در زمان مقرر تلفن خود را از دسترس خارج كرد. هادي پژوهش جهرمي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس نيز پس از طرح سؤال همشهري با او كه درصورت برپايي مراسم 7آبان‌ماه در پاسارگاد بازديدكنندگان از اين مجموعه و جمعيتي كه از آرامگاه كورش بازديد مي‌كنند چه مسائلي را بايد رعايت كنند و آيا اصلا مراسمي در پاسارگاد برگزار مي‌شود؟ گفت‌وگو را به عصر موكول كرد اما او نيز در زمان مقرر گوشي تلفن خود را خاموش كرد. مصيب اميري، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس نيز همين رفتار را تكرار كرد و امكان گفت‌وگو با وي ميسر نشد. درعين حال، ديروز در واكنش به خبري كه رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي درخصوص تعطيلي مجموعه جهاني پاسارگاد از 5تا 8آبان‌ماه منتشر كردند مدير روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي استان فارس در گفت‌وگو با ايسنا اين خبر را تكذيب كرد.

کد خبر 386090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha