منصور غلامی به« آخرین گزینه فهرست دوم حسن روحانی» برای تصدی وزارت علوم در بین نمایندگان مشهور شده است.

او براي مجلس و نمايندگان گزينه شناخته‌شده‌اي نيست و شايد به همين دليل در مقايسه با رضا اردكانيان، وزير پيشنهادي نيرو كارش براي گرفتن رأي اعتماد از پارلمان سخت باشد.نزديك به 70روز پس از آنكه رئيس‌جمهور، فهرست 17نفره وزيرانش را با جاي خالي وزير پيشنهادي علوم به مجلس ارائه كرد، روحاني بالاخره گزينه خود را براي اين وزارتخانه به مجلس معرفي كرد؛ منصور غلامي، رئيس دانشگاه بوعلي سيناي همدان. تا 3روز پيش نامي از غلامي در بين فهرست گزينه‌هايي كه مي‌توانستند براي وزارت علوم معرفي شوند، نبود و اين نام براي مجلسي كه قرار است به وزير رأي اعتماد بدهد هم ناشناخته بود.

  • روحاني چگونه به اين نام رسيده است؟

در همان مردادماه روايات‌هايي بود كه ‌حسن روحاني براي معرفي وزير علوم فهرست ده نفره‌اي را داشته است كه در رايزني‌هاي وي، توافقي براي معرفي اين اعضا حاصل نشد و گزينه آخر اين فهرست شب قبل از معرفي هيأت وزيران به مجلس از پذيرش وزارت استعفا داد. حسن روحاني در اين‌باره گفته بود: «بنده خيلي دلم مي‌خواست كه با همه اين 17وزير، او ( وزيرعلوم) را هم معرفي كنم، اما به دلايلي به تأخير افتاد؛ ازجمله اينكه با يك فردي كه با هم صحبت كرده بوديم و قرار بود اين مسئوليت را بر عهده بگيرد، در ساعات آخر كه ليست آماده تقديم به مجلس بود، ايشان اعلام انصراف كرد و ديگر در آن ساعات باقيمانده فرصت نبود كه با فرد جديدي صحبت كنيم.»

عليرضا رحيمي، نماينده تهران در مجلس از فهرست 11نفره ديگري صحبت كرده و به همشهري‌گفته؛ روحاني بعد از رأي اعتماد مجلس به وزيرانش، براي پيدا كردن وزير علوم يك فهرست ديگر آماده كرده بود. براساس نقل قول ديگر نمايندگان مجلس غلامي در انتهاي فهرست دوم رئيس‌جمهور قرار داشت. در اين فهرست نام چهره‌هايي مثل علي خاكي صديق، الهام امين‌زاده و سيدضيا هاشمي ديده مي‌شد.

  • جمع بندي مجلس

غلامرضا تاجگردون، عليرضا رحيمي، غلامعلي جعفر‌زاده ايمن‌آبادي، محمددهقان و قاسم ميرزايي‌نكو ازجمله نمايندگاني بودند كه بر ناشناخته شده بودن منصور غلامي تأكيد و اعلام نظر نهايي درباره صلاحيت او را به پس از شنيدن سخنانش موكول مي‌كردند. مجلس درباره غلامي هنوز به جمع‌بندي مشخصي نرسيده است. اين را محمدرضا تابش، نايب‌رئيس فراكسيون اميد ‌به خبرنگار ما گفت. نايب‌رئيس فراكسيون اميد مجلس همچنين درباره وزير پيشنهادي نيرو گفت: آقاي رضا اردكانيان شخصيتي ملي و بين‌المللي در حوزه آب بوده و نسبت به مسائل كلان و ملي اشراف دارد.

وي با ابرازاميدواري نسبت به كسب رأي اعتماد هر دو وزير پيشنهادي علوم و نيرو خاطرنشان كرد: كسب رأي براي هر دو وزير از اتلاف وقت جلوگيري خواهد كرد.عليرضا رحيمي، عضو فراكسيون اميد هم مي‌گويد: ما بايد بررسي كنيم و ببينيم انتقاد دانشگاهيان از غلامي بر چه اساسي بوده و او شخصا چگونه مديري است و چه برنامه‌هايي ارائه مي‌كند؛

پس از بررسي همه اين موارد درباره او اظهارنظر خواهيم كرد. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رئيس فراكسيون مستقلين در ارزيابي جايگاه غلامي در مجلس گفت: ما هم انتقادات دانشگاهيان از معرفي غلامي را شنيده‌ايم و دانشگاه بايد از وزير علوم راضي باشد. به هر حال واقعيت اين است كه دانشگاهيان براي آقاي روحاني زحمت بسياري كشيدند و آقاي روحاني مديون دانشگاه است. نماينده رشت ادامه داد: حتما آقاي روحاني محدوديت‌ها و فشارهايي داشته كه مجلس سعي مي‌كند آن را جرح و تعديل كند.

وي درباره اوضاع اردكاني در ميان نمايندگان گفت: واقعيت اين است كه در وزارت نيرو بحث اصلي مربوط به آب است و آقاي اردكانيان برنامه‌هاي خوبي در اين حوزه دارد. جعفرزاده افزود: مجلس نسبت به اين دو وزير گارد منفي ندارد.

  • پيامك‌هاي انتقادي به نام دانشگاه

روز گذشته محمود صادقي يكي از اعضاي فراكسيون اميد، تصوير پيامك‌هاي انتقادي دانشگاهيان از انتخاب غلامي را توييت و روي صفحات مجازي خودش منتشر كردعليرضا رحيمي، عضو فراكسيون اميد هم به همشهري گفت: از زمان رسمي شدن خبر معرفي غلامي به مجلس جمعي با عنوان دانشگاهيان به نمايندگان پيامك مي‌دهند و از آنها مي‌خواهند كه به او رأي اعتماد ندهند. او گفت: قطعا معيار مجلس اين پيامك‌هاي ناشناس نخواهد بود و ما براي اطلاع از نظر دانشگاه و دانشجويان جلساتي را با چهره‌هاي دانشگاهي برگزار خواهيم كرد.

ديروز نامه رئيس‌جمهور به علي لاريجاني بر‌اي معرفي وزراي پيشنهادي علوم و نيرو در صحن علني بهارستان قرائت شد و از همان زمان رايزني‌ها و لابي‌هاي منصور غلامي، رضا اردكانيان و نزديكانشان براي جلب‌نظر نمايندگان ر سما كليد خورد. تعجب مجلس از معرفي غلامي و استقبالشان از اردكانيان ناگفته پيدا بود. آنهايي كه اردكانيان را «مدبر»، «مدير بين‌المللي» و «كاردان» لقب مي‌دادند، غلامي را« مديري ناشناخته» و «حاشيه‌دار» مي‌ناميدند.

کد خبر 385945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha