یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

نصرالله حدادی: در خبرها آمده بود که یکصدهزار جلد ویزای تقلبی اربعین حسینی(ع) کشف و ۲ چاپخانه «پلمب» شده و متهمان به قوه قضاییه معرفی شده‌اند.

نصرالله حدادی

مي‌گويند دزد پي بازار آشفته مي‌گردد و انگار اشتياق حضور در جوار مضجع مبارك حضرت اباعبدالحسين(ع) در ايام اربعين حسيني(ع) آن هم به‌صورت ميليوني از سوي شيفتگان آن حضرت در اقصي‌نقاط جهان و به‌خصوص كشورمان، طراران خام‌طمع را واداشته كه در اين امر متبرك و خداپسندانه، قلب و دغل به‌كار ببندند و علاوه برسرگردان كردن عده بسيار زيادي از عاشقان حضرت، مال و مكنت بادآورده‌اي به جيب بزنندو پس از اين موفقيت، رو به ديگر انواع دغلكاري بياورند و همچنان به كارهايشان ادامه دهند.

از سوي ديگر، برخي مواقع از تحويل دزد به زندان باخبر مي‌شويم و چندي بعد، «شاه‌دزد» تحويل مي‌گيريم. اين، بدان معناست كه قوانين بازدارنده، آنچنان كه بايد و شايد، شداد و غلاظ نيست و بايد قوانيني درخور و در عين حال بازدارنده، موضوعيت پيدا كنند، و بماند اين همه قلب و دغل در فضاي مجازي كه جواني 23‌ساله مي‌تواند با هك كردن حساب‌هاي بانكي افراد مختلف، يك‌شبه صاحب ميليارد‌ها تومان ثروت شود و به قيمت به‌خاك سياه نشاندن افراد و خانواده‌هاي بسياري، به خوشگذراني و عشرت‌طلبي، روزگار طي كند.

كنت‌دومونت فورت، رئيس پليس تهران در 140سال پيش، براي پيشگيري از اعمال مجرمانه، قوانين در‌خور و بازدارنده‌اي را وضع كرده بود و بر اعمال آنها، اصرار بسياري داشت. او در ماده 11 نخستين سري از قوانين موضوعه خود چنين آورده است:«شعبده‌باز و معركه‌گير و مارگير به ملاحظه اينكه جوان‌هاي مردم را گمراه نكرده و از كسب‌وكار باز ندارند، بايد نقالي نكنند كه حسين كُرد چه قسم قلاب انداخت، جعبه جواهر را برد؛ چه اين حرف‌ها اسباب تشويق جهان به‌دزدي و شرارت است و بايد ممنوع شود».

او در ماده 4 دومين سري از قوانين وضع شده، مي‌نويسد: «كسي كه پول قلب مملكت يا خارجه را سكه بزند و يا بسازد، از 10 الي 25‌سال با زنجير گردن محبوس خواهد شد و آن دستي كه مرتكب اينگونه عمل خلاف شده است با آهن بسته خواهد شد». و جالب توجه ماده 7 آن است: «كسي كه ترياك مي‌كشد، از 6 ماه الي يك سال محبوس خواهد شد».

بسته‌شدن دست متهم با دستبند آهني و حبس از 10 الي 25 سال و مجرم شناختن فرد معتاد، آن‌ هم در آن روزگار، نشان از هوشياري فردي است كه از اروپا به ايران آمده بود و با تطبيق فرهنگ ديني و عرفي جامعه ما، با قوانين موضوعه در اروپا، قصد جلوگيري از جرايم را داشت؛هرچند عوامل بسياري در ناكامي او نقش داشتند و بسياري از اعمال مجرمانه، در طول زمان قبح خود را از دست دادند و بعضا به هنجار تبديل شدند و امروز به جايي رسيده‌ايم كه صبح به سعي و عمل پليس، معتادان از سطح شهر جمع‌آوري مي‌شوند و غروب هنگام به محل عمليات خود بازمي‌گردند.

باور كنيم معتاد اگر بار اول دستگير شد، بيمار است و دفعات بعد، متهم و سپس مجرم خواهد بود. سعي و تلاش پليس فداكار زمان را ارج‌گذاري و با وضع قوانين بازدارنده، از ارتكاب اعمال مجرمانه جلوگيري كنيم.

کد خبر 385838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha