همشهری آنلاین: سازمان های بین المللی در حاشیه کنفرانس حفاظت از جو زمین جزیره بالی انتقاد کرده اند که کشورهای صنعتی هنوز به اندازه کافی در جهت حفظ محیط زیست تلاش نمی کنند.

 کشورهای در حال توسعه با کمبودهای فراوان و سطح پایین فنی نمی توانند بدون کمک کشورهای پیشرفته صنعتی در جهت حفاظت از جو کره زمین کار زیادی انجام دهند. در اجلاس جهانی بالی امیل سالیم رئیس هیئت نمایندگی اندونزی، میزبان کنفرانس، اعلام کرد که کشورهای در حال توسعه بیش از هر چیز به تکنولوژی پیشرفته نیاز دارند.

به گزارش دویچه وله، آقای سالم می گوید: ”کشورهای ما منابع طبیعی گرانبهایی دارد، اما برای استفاده از آن به دانش و تکنولوژی پیشرفته تری نیاز داریم. مردم ما فقیر هستند و ما نمی توانیم بودجه اندک خود را برای خرید تکنولوژی از کشورهای ثروتمند صرف کنیم.”

کشورهایی که با رشد بالا توسعه می یابند، بیش از هر چیز به وارد کردن تکنولوژی علاقه مند هستند، و کنفرانس سرانجام تصویب کرد که این موضوع در بحث های آینده گنجانده شود. آقای سالم عقیده دارد که کشورهای ثروتمند باید جسارت و سخاوت بیشتری از خود نشان دهند.

 او می گوید: ”کشورهای در حال توسعه پیشنهادهای زیادی ارائه داده اند. چین و هند و اندونزی برنامه هایی ارائه داده اند، اما متأسفانه کشورهای پیشرفته فقط حرف می زنند و در عرصه عمل کوتاهی می کنند و حالا هم با جیب خالی به بالی آمده اند.“
 
به نظر آقای سالم کشورهای پیشرفته با صنعتی شدن به این ثروت رسیده اند، و باید بهای پیشرفت خود را بپردازند. به نظر وزیر پیشین محیط زیست دولت اندونزی همین کشورهای صنعتی هستند که باید امروز هزینه حفاظت از جو زمین را نیز قبول کنند.
 
”ما مسئول دگرگونی های جوی نیستیم. ما وارد فضایی شده ایم که از اول پر از دود بوده، و حالا شما به ما می گویید که سیگار دود نکنیم. این درست نیست. ما به کشورهای صنعتی می گوییم، شما این فضا را آلوده کردید و حالا هم خودتان باید آن را تمیز کنید. ما خودمان با مشکلات بزرگتری مانند فقر و گرسنگی و بی‌سوادی درگیر هستیم.“
 
هدف اجلاس حفاظت از جو زمین در بالی آن است که تمام کشورها تا سال ۲۰۱۲ در پیمانی تازه به عنوان جانشین پیمان کیوتو متعهد شوند که در جهت کاستن از تولید گازهای سمی مانند دی اکسید کربن تلاش کنند.

کد خبر 38569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز