روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر خود از حمله سایبری به تعدادی از وب‌سایت‌های ایرانی خبر داد. براساس توییت‌های وزیر ارتباطات این حملات از نوع Deface بوده است.

جنگ سایبری

وزير ارتباطات در توييتر خود نوشت: هر چه اقتدار ما بيشتر مي‌شود، آماج حملات بيشتري قرار مي‌گيريم.

برخلاف ادعاي برخي، جمهوري اسلامي هم‌اكنون قرباني حملات سايبري است. امنيت فضاي سايبر و حفظ دارايي‌هاي سايبري كشور بسيار با اهميت است. تربيت ۱۰ هزار نيروي متخصص امنيت سايبري در ۴ سال را در دستور كار قرار داديم. تربيت اين نيروها از طريق مراكز آپاي دانشگاه‌هاي كشور صورت خواهد پذيرفت و هدف آن داشتن متخصصاني در برابر حملات سايبري بيگانگان است.

حملات Deface به نوعي از حمله اطلاق مي‌شود كه طي آن، هكرها با نفوذ به وب‌سرورهايي كه سايت روي آن ميزباني مي‌شود، ظاهر صفحه اول يا صفحاتي از وب‌سايت را تغيير مي‌دهند. در واقع deface يكي از رايج‌ترين حملات در فضاي مجازي است اما اين حمله را به‌عنوان هشداري براي افزايش امنيت سايبري سايت‌هاي ايراني بايد درنظر گرفت.

حملات Deface همانطور كه از نامش پيداست مربوط به شكل و شمايل سايت مي‌شود. شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه به سايتي مراجعه كنيد و متوجه شويد كه با يك صفحه بي‌ربط مواجه شده‌ايد كه در آن صفحه پيغام خاصي نوشته شده است. اين نوع حمله يكي از رايج‌ترين حملات در فضاي مجازي است. در بعضي موارد ديده شده كه سايت‌هاي بزرگ و مهم هم مورد اين نوع حمله و هك قرار مي‌گيرند. به همين‌خاطر حملات اخير زنگ خطري براي مديران سرورها و سايت‌ها به‌حساب مي‌آيد تا امنيت سرور و سايت خود را بيشتر از گذشته افزايش دهند.

آپا كه وزير ارتباطات از آموزش نيروهاي امنيت سايبري در آنها خبر داده متشكل از 3كلمه آگاهي، پشتيباني و امداد است و به‌معناي گروه واكنش و هماهنگي رخدادهاي رايانه‌اي است. مراكز آپا در سراسر دانشگاه‌هاي كشور به‌منظور ارتقاي دانش و توان مهندسي در حوزه امنيت سيستم‌هاي كامپيوتري و پردازش اطلاعات به‌وجود آمده‌اند. در اين مراكز به 3 اصل زير توجه ويژه‌اي مي‌شود:
* ارتقاي آگاهي و درك مسائل مرتبط با امنيت اطلاعات كاربران
* پشتيباني و استفاده از تكنولوژي مناسب براي افزايش مقاومت در برابر حملات سايبري
* شناسايي و رفع آسيب‌پذيري‌ها در سيستم‌ها و شبكه‌هاي كامپيوتري
ايران از نقطه نظر امنيت سايبري در رتبه ۶۰ دنيا جاي دارد كه با توجه به حساس‌بودن اطلاعات كشور و گسترده‌شدن حملات سايبري نياز مبرمي به پيشرفت آن حس مي‌شود.

کد خبر 385516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha