مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

علی اصغر عین‌القضات: بیست و سوم مهرماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نباید تنها روز رسیدگی و توجه به روشندلان باشد

بلکه یک عزم جدی و تبیین زیربنایی و اراده عمومی لازم است تا در جهت تحقق شهر دسترس‌پذیر برای نابینایان که شمارشان در کشور از ۱۵هزار و در تهران از ۳۵۰۰ نفر افزون است، گام‌های مؤثری برداشته شود.

اينان - نابينايان - از جمله معلولاني هستند كه بايد حقوق‌شان در جامعه استيفا شود و در تقسيم مواهب اجتماعي و تقسيم عادلانه فضاهاي شهري مغفول واقع نشوند.

شهرداري نه به‌عنوان وظيفه‌اي ذاتي، بلكه وظيفه‌اي انساني همواره در تلاش بوده و بايد باشد كه معابر را براي اين عزيزان ايمن كند تا با حضور در اجتماع با مشكلات كمتري مواجه شوند؛ هرچند به‌مناسبت روز عصاي سفيد برنامه‌هاي مختلفي به‌منظور گراميداشت نابينايان و كم‌بينايان تدارك ديده شده، اما التيامي بر آلام نابينايان نيست چراكه آنان براي حضور فعال در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي به‌راه‌هاي مناسب‌سازي‌شده و علائم هشداردهنده در تقاطع‌ها به قابليت‌هايي چون تحريكات صوتي، نوري، لمسي و تجسم فضا نيازمندند؛ از جمله نصب كفپوش با تن‌هايي كه با علائم صوتي، نابينايان و كم‌بينايان را از وجود رنگ چراغ‌هاي راهنمايي در تقاطع‌ها مطلع مي‌كند.

اين دستگاه در ارتفاع مناسب براي استفاده روشندلان در گذرگاه‌هاي اصلي شهر، ضريب ايمني در زمان عبور را افزايش داده و تجهيز اين تكنولوژي در تقاطع‌ها، از اختلال طولاني‌مدت ترافيك و بروز حوادث ناگوار براي افراد توان‌ياب كه براي گذر از عرض معبر به زمان بيشتري نياز دارند، جلوگيري مي‌كند. همچنين ايجاد مراكز آموزش خط بريل و تاسيس كتابخانه‌ها و مراكز آموزشي مجهز به سيستم صوتي، تايپ، پرينت و... از جمله نيازمندي‌هاي اين قشر محروم مانده از مواهب اجتماعي است. حال با توجه به رويكرد جديد در شهرداري تهران با شعار «تهران، شهر اميد، مشاركت و شكوفايي» نشانه‌هايي از توجه جدي در اين عرصه هويدا شده؛ گويا مديريت شهري در صدد است با گماردن مشاوري ويژه براي رسيدگي به امور كم‌توانان و توان‌يابان با ارتباط و تعامل دوسويه با انجمن‌هاي فعال در حوزه معلولان، شهري ايمن و بدون مانع ايجاد كند.

به هر ترتيب روز عصاي سفيد به منظور يادآوري محروميت اين عزيزان از بينايي نيست؛ بلكه تلنگري است كه بينايان از عزم، اراده و توانايي آنان بياموزند، يادآور كساني است كه با وجود محروم بودن از نعمت بينايي، چشم دل به نعمت زندگي گشوده‌اند و قدم‌هايشان بسي محكم‌تر و اميدوارانه‌تر از آن است كه در تصور آيد. نابینایان به رغم داشتن معلولیت در صورت داشتن امکانات مناسب در محیط پیرامون خود می‌توانند به راحتی همچون سایر افراد جامعه روزگار بگذرانند و از هوش و توانایی‌های خود بهره ببرند.

کد خبر 385223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha