دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: فراخوان سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر چند تغییر نسبت به گذشته داشت؛یک سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم در بخش هنروتجربه و ۲سیمرغ دیگر به بهترین فیلم کوتاه و جلوه‌های بصری و میدانی به جوایز جشنواره اضافه شده‌است.

فیلم سینمایی

با توجه به پروسه حضور گروه هنروتجربه در دوره‌هاي گذشته جشنواره، علم‌الهدي اين رويكرد را مؤثر خوانده و معتقد است كه 22فيلم براي حضور در بخش رقابتي كافي بوده و دليلي براي حضور همه فيلم‌ها در جشنواره وجود ندارد و بايد با كم كردن تعداد فيلم‌ها، كيفيت را افزايش داد.

  • بخش‌نگري در جشنواره نداريم

اميرحسين علم‌الهدي، مدير گروه هنروتجربه ‌به‌ روند حضور اين گروه در جشنواره سي‌وپنجم فيلم فجر اشاره كرده و به همشهري مي‌گويد:«سال گذشته نيز توافق كرديم كه از ميان 80فيلم، 6فيلم را به هيأت انتخاب معرفي كنيم، در نهايت هم «خانه» و «كوپال» پذيرفته شد.اهداي سيمرغ از سال گذشته مطرح بود.در جشنواره سي‌وپنجم با توجه به اينكه هنروتجربه بخش مستقل نداشت، به جز 2فيلم، 8فيلم ديگر را با رويكرد هنروتجربه مي‌دانستيم مانند فيلم‌هايي چون «ايتاليا، ايتاليا»، «خفه‌گي» و...كه متأسفانه در دقيقه 90دبير جشنواره فيلم فجر نتوانست اهداي سيمرغ را نهايي كند و ما هم ترجيح داديم، سكوت كنيم تا فضا آرام بماند.» علم‌الهدي در ادامه با اشاره به تعلق گرفتن يك سيمرغ در جشنواره سال 96به هنروتجربه توضيح مي‌دهد:«قرار است از 22فيلم بخش مسابقه يك سيمرغ به فيلم‌هاي راه يافته اين گروه تعلق بگيرد.» او همچنين در پاسخ به اين سؤال كه درصدد مجزا شدن اين بخش در جشنواره فجر نيستيد؟ به ديگر بخش‌ها ازجمله فيلم كوتاه و مستند اشاره كرد:«سياست كلي جشنواره حضور 22فيلم در بخش مسابقه است. خوشبختانه ترجيح بر اين است كه كيفيت در جشنواره لحاظ شده و به‌صورت كلي فيلم‌ها به رقابت گذاشته شوند و ديگر بخش نگري وجود نداشته باشد. اگر هنروتجربه مجزا شود، ديگر بخش‌ها نيز بايد مجزا شوند.»

  • جشنواره‌اي مستقل براي هنروتجربه

علم‌الهدي در ادامه از برگزاري جشنواره مستقل براي فيلم‌هاي هنروتجربه نيز خبر داده و توضيح مي‌دهد:«به فكر برگزاري جشنواره مستقل هستيم و اگر جشنواره برگزار شود، با هدف تمركززدايي به‌طور حتم خارج از تهران برگزار خواهد شد.»

هنروتجربه در چند سال گذشته فيلم‌هايي را با رويكرد خود در جشنواره داشته است. علم‌الهدي معتقد است كه در جشنواره هر سال فيلم‌هاي زيادي درخواست حضور مي‌دهند و امسال كيفيت درنظر گرفته شده و 22فيلم حضور دارند. او در پاسخ به اين سؤال كه هنوز هم سر حرف خودتان روي جشن بودن جشنواره فيلم فجر هستيد يا خير؟ مي‌افزايد:«هنوز سر حرفم هستم چرا كه وقتي توليدات سالانه ما به 80يا 90فيلم مي‌رسد كه 50فيلم درخواست حضور در جشنواره را دارند، ديگر اين رقابت نيست بلكه يك جشن براي فيلم‌هاست.» به عقيده علم‌الهدي قرار نيست همه فيلم‌هاي توليد شده در جشنواره فجر به نمايش گذاشته شوند چرا كه اين امر باعث از بين رفتن رقابت‌ها شده و از سويي نيز به بازار اقتصادي فيلم‌ها ضرر مي‌زند. او تأكيد مي‌كند:«به‌نظر مي‌رسد جشنواره امسال مي‌تواند جشنواره‌اي باشد كه مبناي داوري را براساس كيفيت بگذارد نه كميت. در سال‎هاي گذشته يكي از آسيب‌هاي جدي جشنواره فيلم فجر اين بود كه ما به كميت بيشتر از كيفيت توجه مي‌كرديم اما يادمان باشد كه در همه جاي دنيا جشنواره‌ها محل مراجعه نخبگان هستند به همين دليل اميدوارم جشنواره امسال بتواند به كيفيت مطلوب آثار نزديك شود.»

  • هفته فيلم آلمان در ايران

مدير گروه هنروتجربه درباره ادامه برگزاري هفته فيلم‌ها نيز مي‌گويد:«برگزاري هفته‌هاي فيلم ادامه دارد و نيمه اول آبان‌ماه هفته فيلم آلمان را برگزار مي‌كنيم. تعاملات فرهنگي در دستور كار ساختارهاي فرهنگي بوده، حالا كه سينماي ايران از فيلم‌هاي خارجي محروم است‌بايد به‌دنبال فيلم‌هاي متفاوت باشيم كه بتوانيم آنها را اكران كنيم. اين تعاملات لازم است و باعث افزايش سطح كيفي فيلم‌ها و تأثيرگذاري و شناخت‌ آثار سينمايي 2كشور مي‌شود.»

کد خبر 385210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha