یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

پس از پایان کار داعش در موصل عراق، اکنون این گروه تروریستی در رقه سوریه هم شکست‌های سختی متحمل شده تا رفته‌رفته در این کشور هم به پایان نزدیک شود.

سوریه

نوري محمود، سخنگوي نيروهاي كرد سوريه (YPG) كه در قالب نيروهاي دمكراتيك سوريه (SDF) از حمايت آمريكا بهره مي‌برند، ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه پيشروي اين نيروها در مناطق باقيمانده از شهر رقه ادامه دارد و احتمالا كنترل اين شهر ظرف امروز به‌طور كامل به‌دست نيروهاي كرد خواهد افتاد.

از شهر رقه در شمال سوريه به‌عنوان پايتخت اول خلافت خودخوانده داعش ياد مي‌شده است؛ شهري كه در 4سال گذشته همزمان زير چكمه‌هاي نيروهاي داعش و حملات دولت سوريه، نيروهاي كرد و ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريكا قرار داشته و اكنون به تلي از خاك تبديل شده است. شكست نيروهاي داعش در اين شهر اما نويد شكست كامل اين گروه تروريستي در سوريه را مي‌دهد.

عمليات نيروهاي كرد سوريه از حدود 4‌ماه پيش آغاز شد اما به گروگان‌گرفتن مردم از سوي نيروهاي داعش، روند پيشروي اين نيروها را بسيار كند كرده بود. حدود 2هزار نيروي داعش در اين شهر در مقابل نيروهاي كرد كه با حملات هوايي آمريكايي‌ها حمايت مي‌شدند، مقاومت مي‌كردند. طبق برآورد سازمان ملل، طي هفته‌هاي اخير بيش از 25هزار غيرنظامي در شهري كه روزي خانه 220هزار نفر از مردم سوريه بود، در ميانه آتش جنگ گرفتار شده بودند. باقي ساكنان اين شهر طي اين سال‌ها يا كشته شده‌اند يا آواره.

پيش از اين در عمليات مشترك نيروهاي مردمي و دولت عراق، شهر موصل به‌طور كامل از نيروهاي داعش پاكسازي شد تا اين شهر هم كه از آن به‌عنوان دومين پايتخت داعش ياد مي‌شد، از وجود اين گروه تروريستي خالي شود. در عراق اكنون حضور داعش به مناطق مرزي اين كشور با سوريه محدود شده است. در سوريه هم تنها بخش‌هايي از استان ديرالزور در شرق اين كشور است كه در دست داعش باقي‌مانده است؛ جايي كه عمليات آزادسازي از آن با حضور نيروهاي ارتش سوريه در جريان است.

  • تخليه نيروهاي داعش از رقه

طبق اعلام نيروهاي كرد سوريه، تسليم نيروهاي باقيمانده داعش در رقه طي روزهاي گذشته، روند تحت كنترل در آوردن منطقه از سوي نيروهاي كرد سوريه را تسريع كرده است. تسليم اين نيروها با توافق گروه داعش از يك سو و نيروهاي كرد از سوي ديگر و با چراغ سبز آمريكا ممكن شده است. بر اين اساس، 15درصد از شهر رقه كه همچنان در كنترل نيروهاي داعش است، با خروج آنها به‌طور كامل به‌دست نيروهاي كرد خواهد افتاد. گزارش‌هاي ميداني از ورود 12 اتوبوس به شهر رقه براي انتقال نيروهاي داعش و خانواده‌هاي آنها حكايت دارد. گفته مي‌شود اين اتوبوس‌ها كه شبانه وارد رقه شده‌اند، نيروهاي داعش را به سمت استان ديرالزور برده‌اند.

توافق براي تخليه نيروهاي داعش پيش از اين هم با شكست‌هاي پي در پي اين گروه در غرب سوريه انجام شده بود. كمتر از 2‌ماه پيش، طبق توافقي ميان نيروهاي حزب‌الله و گروه داعش، نيروهاي داعش و خانواده‌هاي آنها از منطقه‌اي در مرز سوريه و لبنان تخليه شده و به ديرالزور منتقل شدند. ديرالزور اكنون به تنها پايگاه داعش در سوريه تبديل شده است.

  • آزادسازي ميادين

در ادامه عمليات آزادسازي مناطق مرزي سوريه با عراق، روز گذشته نيروهاي ارتش سوريه كه از حمايت نيروهاي مستشاري ايران برخوردار هستند، موفق شدند شهر استراتژيك ميادين در مركز استان ديرالزور را آزاد كنند. پيش از اين نيروهاي دولتي در عملياتي كه از حدود يك‌ماه پيش آغاز شده، نيمي از شهر ديرالزور، مركز استان را كه در سمت شرقي رود فرات قرار دارد، آزاد كرده بودند. با محاصره ميادين طي روزهاي گذشته، نيروهاي داعش از راه رود فرات به ساحل غربي اين رود گريخته‌اند. با آزادسازي ميادين، اكنون شهر البوكمال در جنوب استان ديرالزور در مرز عراق و مناطق اطراف آن در كنترل داعش قرار دارد. اين منطقه به همراه منطقه‌اي از غرب عراق، هم‌مرز با سوريه، تنها بخش‌هاي باقيمانده در دست داعش هستند. نيروهاي ارتش سوريه به‌دنبال شكست كامل داعش در مناطق مرزي و به‌دست آوردن كنترل اين مناطق هستند. شكست داعش در مناطق مرزي عراق و سوريه، به‌معناي پايان كار داعش در اين دو كشور خواهد بود.

کد خبر 385122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha