یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

مسعود میر: بی‌تردید باید نام او و فیلم خاصش را در صدر فهرست متفاوت‌ترین‌های سینمای ایران نوشت.

«هجوم» ساختاری لایه‌لایه دارد.

وقتي «ماهي‌وگربه» به نمايش درآمد، استقبال مخاطبان به اندازه‌‌اي در سينماها و سئانس‌هاي گروه هنر وتجربه به چشم آمد كه بعدتر اين فيلم لقب طولاني‌ترين زمان اكران فيلم در تاريخ سينماي ايران را به نام خود ثبت كرد. جوايز متعدد بين‌المللي و استقبال تماشاگران وطني اما سال گذشته تحت‌تأثير خبر ساخت فيلم جديد اين كارگردان قرار گرفت. شهرام مكري بهار سال 95را با عوامل فيلمش در يك ورزشگاه گذراند تا بالاخره «هجوم» متولد شد. هجوم اما نتوانست به جمع فيلم‌هاي جشنواره سي و پنجم فجر راه يابد و پس از اين اتفاق، حرف و حديث‌ها درباره سرنوشت آخرين فيلم شهرام مكري زياد شد. روز گذشته اما بالاخره خبر صدور پروانه نمايش براي فيلم هجوم به‌طور رسمي منتشر شد. گفت‌وگوي ما با شهرام مكري درباره اين خبر پيش روي شماست.

  • آقاي مكري، پروانه نمايش براي همان نسخه اصلي هجوم صادر شده يا قرار است فيلم كوتاه شود؟

براساس مصوبات شوراي پروانه نمايش فيلم بدون تغيير و با همان زمان 97دقيقه‌اي به نمايش درمي‌آيد اما فقط در گروه هنروتجربه. راستش ما به‌دنبال اكران آزاد با سرگروه در سينماها بوديم اما ظاهرا بناست فيلم فقط در اين گروه اكران شود. زمان اكران هم نيمه آبان خواهد بود.

  • علت اين محدوديت چيست؟

ابهاماتي از دوره جشنواره فيلم فجر درباره فيلم به‌وجود آمد كه همان ابهامات باعث شد ما جشنواره را هم از دست دهيم. همچنين تعلل براي تعيين تكليف نمايش فيلم هم از همان دوره آغاز شده بود. اين ابهامات در مورد مفاهيم و معاني فيلم به‌نظر دوستان آمده بود كه در آخرين جلسه شوراي صدور پروانه نمايش آقاي فرجي و همكارانش همراهي كردند تا فيلم از وضعيت بلاتكليف خارج شود.

  • به‌نظرتان هجوم مانند ماهي و گربه خواهد درخشيد؟

«هجوم» نسبت به «ماهي و گربه» فيلم سخت‌تر و پيچيده‌تري است. من اميدوارم آنهايي كه ماهي و گربه را ديده‌اند، سراغ هجوم هم بيايند چون خودم بيشتر روي دانشجوها و علاقه‌مندان جدي‌تر سينما براي ديدن هجوم حساب باز كرده‌ام. در واقع مخاطباني كه براي ديدن فيلمي ساده و سرراست به سينما مي‌روند، از ديدن هجوم سرخورده خواهند شد.

  • يعني هجوم هم مانند فيلم قبلي‌تان ساختاري غيرمتعارف دارد؟

«هجوم» هم در محتوا و هم در ساختار شيوه‌اي متفاوت دارد. قصه چندلايه فيلم سبب مي‌شود تماشاگر مدام سعي كند تا ايده‌هاي ذهني خود را براي حل معماي فيلم مرور كند و اين چالش در سراسر فيلم با تماشاگر خواهد بود.

  • جنايت در ورزشگاه

داستان «هجوم» درباره يك تيم ورزشي آماتوري و مربي‌شان است. اعضاي تيم رازي براي پنهان‌كردن دارند و گروهي در جست‌وجوي پيدا كردن سرنخ‌هايي از اين ماجرا هستند. هجوم درباره قتلي است كه در يك ورزشگاه اتفاق افتاده است. چند مأمور پليس در حال بررسي اين پرونده هستند و با ورود به اين ورزشگاه سر‌نخ‌هايي از اين قتل به‌دست مي‌آورند. مكري در اين فيلم از عبد آبست و بابك كريمي استفاده كرده كه در« ماهي و گربه» هم او را همراهي مي‌كردند. همچنين لوون هفتوان و الهه بخشي هم در هجوم ايفاي نقش كرده‌اند. نسيم احمدپور در نگارش فيلمنامه با مكري همكاري كرده و طراحي صحنه و لباس فيلم هم بر عهده امير اثباتي است.

کد خبر 385100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha