یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

رضا کربلایی: بازارهای ایران و جهان به ادعاهای مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم‌تأیید برجام واکنش خاصی نشان نداد.

بورس

قيمت جهاني نفت و همچنين طلا نوسان چنداني را تجربه نكرد. اين در حالي بود كه بازار ارز و طلا در ايران هم با افت قيمت مواجه شد و انتظارات رواني مبني بر احتمال پرش قيمت در اين دو بازار هم محقق نشد.

بي‌تفاوتي بازارها به مواضع دولت آمريكا باعث شد تا ريسك سياسي ناشي از تنش احتمالي بين ايران و آمريكا به سبب عدم‌همراهي ديگر كشورهاي دنيا با مواضع ترامپ دست‌كم در كوتاه‌مدت خنثي شود و به‌نظر مي‌رسد اقتصاد ايران بازهم رشد مثبت اقتصادي را تجربه خواهد كرد. حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران ساعتي پس از طرح ادعاهاي ترامپ در يك برنامه زنده تلويزيوني اظهار كرد: هدف اصلي توطئه‌گران اين است كه ما را از رشد اقتصادي باز دارند؛ آمريكا مي‌خواهد دنيا را در برابر ايران و برجام سست كند، اما به‌رغم اهداف شوم سياستمداران آمريكايي، ملت ايران براي رونق اقتصادي بيش از پيش تلاش مي‌كند و پيام رهبر معظم انقلاب را براي اجراي اقتصاد مقاومتي بيش از پيش اجرا خواهد كرد.

ديروز قيمت فروش نقدي دلار آمريكا بعد از حدود يك هفته دوباره به كمتر از 4هزار تومان رسيد تا انتظارات رواني براي گران‌تر شدن ارز براساس پيش‌بيني تحليلگران فروكش كند. هر دلار آمريكا تا ساعت 17ديروز به 3997تومان رسيد كه نسبت به روز پنجشنبه گذشته 18تومان افت قيمت را نشان مي‌داد. بازار داخلي سكه و طلا هم در حالي كه ارزش جهاني هر اونس طلا 50درصد رشد قيمت را تجربه كرد، با كاهش حباب قيمت‌ها همراه شد به‌گونه‌اي كه هر سكه طرح قديم و جديد به‌ترتيب 10و 7هزار تومان و نيم سكه و ربع سكه نيز هر كدام 3هزار تومان ارزان‌تر از روز پنجشنبه گذشته دادوستد شد. بازار جهاني نفت كه 4ساعت پس از ادعاهاي ترامپ به فعاليت خود ادامه داد، با كمتر از نيم درصد رشد قيمت مواجه شد و هر بشكه نفت برنت درياي شمال 57دلار و 18سنت و هر بشكه نفت سبك آمريكا نيز 51دلار و 41سنت معامله شد.

  • بازار نفت ايران مصون از تهديدها

شبكه خبري بلومبرگ گزارش داد: همان كشورهايي كه قبلاً براي تحريم نفتي ايران با آمريكا همكاري كرده بودند، اكنون تمايل چنداني براي اين كار از خود نشان نمي‌دهند. در چنين شرايطي اگر دولت ترامپ بخواهد دوباره بحث تحريم نفتي را پيش بكشد، احتمالاً چيزي جز انزوا نصيبش نخواهد شد. همايون فلك‌شاهي، تحليلگر انرژي در مؤسسه وود مكنزي انگليس، اظهار كرد: «خود آمريكا از حدود 40سال قبل تاكنون از ايران نفت نخريده اما تلاش مي‌كند تا خريداران نفت ايران به‌ويژه آنهايي كه مالك دارايي‌هايي در آمريكا هستند را تحت فشار قرار دهد. اين بار اما به‌نظر مي‌رسد اروپايي‌ها مايل نيستند ‌مانند سال 2012اقدام به تحريم نفتي ايران كنند.»

ايران پس از اجراي برجام و برداشته شدن تحريم‌هاي نفتي، بازگشت قدرتمندانه‌اي به بازار نفت داشته و در ماه‌هاي اخير روزانه بين 2.2تا 2.4ميليون بشكه نفت به بازارهاي آسيا و اروپا صادر كرده است. پس از تعليق تحريم‌هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران، روزانه بيش از نيم ميليون بشكه نفت از پايانه‌هاي نفتي ايران به اروپا صادر شده است. صادرات نفت ايران به چين -كه بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران است- نيز در‌ماه اوت امسال (10مرداد تا 10شهريور) به بالاترين ميزان آن در بيش از يك سال گذشته رسيده است.

غلامرضا منوچهري، معاون مديرعامل شركت ملي نفت هم در گفت‌وگو با ايرنا، با بيان اينكه شركت توتال همچنان به‌صورت جدي مشغول فعاليت در فاز 11پارس‌جنوبي است، گفت: فشارها و اظهارات دولت آمريكا بر روند مشاركت شركت‌هاي بين‌المللي با ايران تأثيري نداشته و روند عادي همكاري‌ها ادامه دارد.

  • اقتصاد ايران منزوي نمي‌شود

غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران به اظهارات رئيس‌جمهور آمريكا واكنش نشان داد و تقويت اقتصاد ملي را بهترين پاسخ به تهديدها دانست. وي افزود: همانطور كه مقامات بلندپايه اروپايي نسبت به حفظ برجام اطمينان داده‌اند، سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي اروپا نيز در ديدارهاي مشترك بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با ايران تأكيد دارند. وي افزود: تمايل كشورهاي غربي و شرقي به همكاري اقتصادي با ايران طي 2سال گذشته، بارها اعلام شده است. سفرهاي زياد هيأت‌هاي تجاري ميان ايران و ساير كشورها از قاره‌هاي مختلف نشان‌دهنده روند رو به رشد همكاري‌هاي اقتصادي ايران با جهان است.

کد خبر 385092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha