مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیمه گمشده و نامرئی ماده در جهان قابل مشاهده برای اولین‌بار توسط دو گروه از اخترشناسان اسکاتلندی و فرانسوی کشف شد.

براساس گزارش ديلي‌ميل، دانشمندان معتقدند جهان از ماده عادي ساخته،‌ماده تاريك و انرژي تاريك شده‌است، اگرچه متخصصان هنوز در تلاشند دو گزينه آخر را شناسايي كنند.

مدل‌سازي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند ميزان ماده عادي، متشكل از از پروتون‌ها،‌الكترون‌ها و نوترون‌ها، در فضا بايد دو برابر آنچه باشد كه در رصد‌هاي پيشين محاسبه شده بود. اين ماده گم شده در نهايت به تازگي كشف شده‌است و محققان باور دارند از جنس ذراتي به نام باريون‌ها هستند كه به شكل رشته‌هاي باريكي از گازهاي داغ كهكشان‌ها را به يكديگر وصل كرده‌اند.

اين رشته‌ها از گازهايي تشكيل شده‌اند كه دماي آنها بين 100 هزار تا 10 ميليون درجه سانتيگراد است. اين ذرات توسط دو گروه از دانشمندان از دانشگاه‌هاي ادينبرگ و موسسه فيزيك‌اخترشناسي اورسي در فرانسه كشف شده‌اند.

اگرچه نظريه رشته‌هاي باريوني پيش از اين توسط دانشمندان ارائه شده‌بود، به دليل اينكه اين گاز به شدت رقيق بوده و به اندازه‌اي داغ نيست كه تلسكوپ‌هاي پرتو ايكس بتوانند آن را رصد كنند، تاكنون اثبات آن امكان‌پذير نشده‌بود.

محققان با استفاده از پديده‌اي به نام اثر سونیائف زلدوویچ، عبور بقاياي نور ناشي از انفجار بزرگ از ميان گازهاي داغ، موفق به رصد اين ماده گم‌شده شدند. بخشي از اين نور در برخورد با ذرات گاز پراكنده مي‌شوند و در پس‌زمينه ريزامواج كيهاني ردي كدر از خود به جا مي‌گذارند.

محققان با استفاده از نقشه‌هاي سه‌بعدي كه توسط رصد‌خانه ديجيتالي اسلوآن ايجاد شده بودند، كهكشان‌هايي كه احتمال مي‌رفت با اين رشته‌ها به هم متصل شده باشند را مشخص ساختند. سپس تصاوير ماهواره اروپايي پلانك از اثر سونیائف زلدوویچ در مناطق اطراف اين دو كهكشان را با نقشه‌ةاي موجود تركيب كردند تا رشته‌ها نمايان شوند.

محققان اين رشته‌هاي باريوني را در حفره‌ةاي موجود درباره پيش‌بيني‌هاي بشر درباره حجم ماده عادي در جهان قرار دادند. محققان دانشگاه ادينبرگ تصاوير بيش از يك ميليون جفت كهكشان و دانشمندان فرانسوي تصاوير 260 هزار كهكشان را با يكديگر تركيب كردند. فرانسوي‌ها دريفاتند اين اتصالات گازي سه برابر متراكم‌تر از ماده عادي است و دانشمندان اسكاتلاني اين رشته‌ها را 6 برابر متراكم‌تر يافتند و تاييد كردند اين رشته‌ها به اندازه‌اي متراكم هستند كه بتوانند اتصال ميان كهكشان‌ها باشند، و به اين شكل مسئاله باريون‌هاي گم‌شده جهان حل شد.

کد خبر 384804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha