چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

مهدیه تقوی‌راد: ۲ماه بعد از شروع اجرای طرح جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان که همه از آن به عنوان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان نام بردند روز گذشته جلسه‌ای برای بررسی این ماجرا به ریاست فرماندار تهران و با حضور معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، نمایندگان وزارت کار و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مثل شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی تشکیل شد که خروجی آن، توقف طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان بود.

کودکان معتاد

از ابتداي شروع اين طرح كه با جمع‌آوري حدود 300كودك همراه شد، اعتراضات مختلفي نسبت به آن صورت گرفت. پيش از اين نيز علي ربيعي، وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي با ابراز مخالفت نسبت به اين طرح گفته بود اين طرح مشكلاتي را به همراه دارد و در جلسه‌اي كه برگزار مي‌شود اقدامات سازمان‌يافته‌اي در اين خصوص انجام مي‌شود. حالا بعد از برگزاري اين جلسه رأي به توقف اين طرح داده شده و قرار است تا كودكان متكدي جمع‌آوري شوند. روزبه كردوني، مديركل دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه با اشاره به اينكه كودكان كار و خيابان از شمول مصوبه جمع‌آوري فوريت‌هاي خدمات اجتماعي خارج شده‌اند، به همشهري گفت:‌موضوع طرح، جمع‌آوري متكديان و معتادان بود كه در زمان اجراي آن كودكان كار و خيابان هم دستگير و به مراكز نگهداري بهزيستي منتقل شدند تا در اين مراكز تعيين تكليف شوند. همين موضوع باعث شد تا عكس‌العمل‌هاي منفي نسبت به اين كار صورت بگيرد.

مديركل دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه با اشاره به اينكه از ابتداي اجرايي شدن اين طرح وزير رفاه هم با آن مخالفت كرد، گفت: با همراهي مرجع ملي كودكان، تعدادي از نمايندگان مجلس، فعالان مدني و سازمان‌هاي مردم نهاد مقرر شد تا مطابق آيين‌نامه‌هاي كودكان، فرايند شناسايي، جذب و حمايت اين كودكان انجام شود. كردوني تصريح كرد: بايد مشخص شود كه چه افرادي كودك كار و چه افرادي كودك خيابان هستند و مشمول اين طرح مي‌شوند. چراكه مصوبه درخصوص ساماندهي كودكان كار و خياباني است كه به‌عهده اداره بهزيستي و وزارت رفاه گذاشته شده و اصل طرح مبني بر جمع‌آوري متكديان- صرف‌نظر از گروه سني آنان- و معتادان متجاهر بوده است.

  • موضوع كودكان بايد ريشه‌اي حل شود

مظفر الوندي، دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك نيز با اشاره به بازتاب‌هاي متعدد اين طرح به همشهري گفت:‌ اجراي اين طرح به مصوبه سال93 درخصوص جمع‌آوري متكديان بوده كه از طريق شوراي اجتماعي وزارت كشور به استانداري ابلاغ شده و مسئولان استانداري با توقف يكي دو ساله آن را اجرايي كردند.

الوندي تصريح كرد: در اجراي مرحله اول اين طرح كودكان كارجمع‌آوري شدند كه بازتاب منفي به‌دنبال داشت. به‌دنبال اين موضوع جلسات متعددي با حضور نمايندگان وزارت رفاه، بهزيستي، استانداري، فرمانداري و سمن‌هاي فعال در حوزه كودكان برگزار شد كه در اين جلسات مستندات قانوني مربوط به اين مسئله با توجه به مصوبه سال 84دولت تحت عنوان شوراي ساماندهي كودكان كار و خيابان بررسي و در نهايت تصميم گرفته شدكه متكديان و معتادان متجاهر جمع‌آوري شوند.

الوندي گفت: برخورد با كودكان متفاوت با ديگر اقشار جامعه است و جمع‌بندي ما در اين جلسات اين بود كه حتي اگر كودك متكدي، بيگانه و يا... باشد به‌دليل كودك بودن و نياز به حمايت داشتن، از آسيب‌هاي اجتماعي جدا شود.

او تأكيد كرد: رويكرد ما اين بود كه نوع نگاه را از آسيب بيرون بياوريم و كودكان را ساماندهي كنيم. به همين دليل معتقد بوديم كه دبيرخانه بايد در وزارت رفاه باشد چراكه نگاه به اين افراد حمايتي و رويكرد مددكارانه است. به همين دليل زنجيره‌اي تعريف شده كه كار ازمحل استقرار كودكان كه مناطق حاشيه‌اي است بايد شروع شود و بهداشت، آموزش و... آنها مدنظر قرار بگيرد و بايد مداخلات از اين محل‌ها شروع شود. بعد اگر كودكي به خيابان آمد با بحث‌هاي مشاوره‌اي و مددكاري بررسي شود كه علت روي آوردن وي به خيابان چيست.

الوندي گفت: مصوبه قانون برنامه ششم توسعه روي اين موضوع تأكيد كرده و بهزيستي مسئول اين كار است و جمع‌بندي راجع به اين موضوع در اختيار وزير دادگستري به‌عنوان رئيس مرجع ملي گذاشته و قرار شد مسئوليت اين كار به وزارت رفاه داده شود كه در نهايت جمع‌آوري كودكان كار و خيابان از دستور كار خارج شد. دبير مرجع ملي حقوق كودك گفت: ‌نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه در سال‌هاي گذشته در جمع‌آوري بزرگسالان هم توفيقي نداشتيم و صرف جمع‌آوري هيچ وقت جواب نداده است.

وي با اشاره به اينكه تكديگري از نظر حقوقي جرم محسوب مي‌شود، گفت: اگر كودكي تكديگري مي‌كند چون زير 15سال است مسئوليت كيفري ندارد. ضمن اينكه بسياري از اين كودكان به‌دليل شرايط نامساعد خانوادگي نان‌آور خانواده هستند و در مناطق حاشيه‌اي زندگي مي‌كنند و مجبورند كار كنند. به همين دليل معتقديم اين مشكل بايد ريشه‌اي حل شود.

کد خبر 384787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha