چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

یافته‌های آماری همشهری نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار روند حرکت بازارها را تغییر داده است.

 از يك سو بازار مبادلات آتي سكه در بورس كالا پر طرفدار شده است و از سوي ديگر حجم معاملات سهام و اوراق بدهي با نزول مواجه شده است. به‌نظر مي‌رسد سرمايه‌ها تحت‌تأثير رشد قيمت دلار در حال جابه‌جا شدن هستند. به گزارش همشهري، سخنان دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا به رشد قيمت دلار در بازار آزاد منجر شده و بقيه بازارها را هم به به هم ريخته است. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران هفته قبل در مورد اينكه آيا ترامپ تعهد ايران را به برجام تأييد خواهد كرد با ترديد سخن گفت. همين عامل موجب شد تا قيمت دلار و به‌دنبال آن ساير بازار‌ها تحت‌تأثير قرار گيرند به‌طوري كه قيمت دلار ديروز با عبور از مرز ۴۰۰۰تومان به ۴۰۲۵رسيد. برخي دلايل اين افزايش قيمت را سياست‌ دولت براي پايين نگه داشتن هزينه‌هاي توليد و درنتيجه افزايش صادرات و درآمدهاي خود مي‌دانند اما دسته ديگري از تحليلگران با رد اين ادعا معتقدند پايين نگه داشتن مصنوعي نرخ ارز و سركوب قيمت منجر به رشد يكباره قيمت شده است.

  • دولت خودش را تضعيف نمي‌كند

اما دولت با رد اين ادعاها به اظهارنظرهاي رايج پاسخ داد. محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت با بيان اينكه دولت با كاهش ارزش ريال در برابر دلار متضرر خواهد شد، گفت: اعلام نظر برخي مبني براينكه دولت خواهان افزايش ارز است، تهمت است. او افزود:ما با كاهش ارزش ريال در برابر دلار به‌صورت غيرمنطقي مخالفيم و سياست دولت اين است كه نرخ ارز شناور كنترل شود و اين را هم بدانيم كه دولت از تضعيف پول ملي متضرر مي‌شود و فكر نكنيم كه دولت با تبديل دلار به ريال از آنجا كه ريال بيشتري به‌دست مي‌آورد پس به‌دنبال اين است كه ارزش پول ملي را كاهش دهد. رئيس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود دولت معتقد به دلار 5هزار تومان بوده و تصميم دارد به اين قيمت‌ها نزديك شود، تأكيد كرد: خير. دولت دلار 5هزار توماني را قبول ندارد. سخنان تشنج‌آفرين ترامپ نبايد به بازارهاي ارز و طلا كشانده شود.

  • رشد معاملات آتي سكه در بورس كالا

فارغ از واكاوي دلايل افزايش قيمت دلار، آمارها نشان مي‌دهد افزايش قيمت دلار از يك طرف به كاهش ارزش معاملات در بورس منجر شده و از سوي ديگر حجم سرمايه‌گذاري در بازار ارز، طلا و همينطور معاملات آتي سكه در بورس كالا افزايش يافته است. سوابق تاريخي نشان مي‌دهد رشد قيمت دلار به‌معناي انتقال بخشي از نقدينگي فعال به بازار ارز، طلا و ساير بازارهاست و اين موضوع خود منجر به رشد مضاعف قيمت دلار مي‌شود.

در چنين شرايطي ظرف روز‌هاي گذشته حجم تقاضا در بازار معاملات آتي سكه افزايش يافته است و متناسب با آن قيمت‌ها هم رشد كرده است. با رشد حجم تقاضا و تعداد خريداران حجم كل قرارداد‌ها در روز يكشنبه به رقم بي‌سابقه 35هزار قرارداد رسيد كه يك ركورد جديد براي معاملات اتي بورس كالا محسوب مي‌شود.

آمار‌ها نشان مي‌دهد هفته قبل ارزش كل معاملات آتي 11درصد رشد كرده است و سرمايه‌گذاران در معاملات هفتگي‌شان 100ميليارد تومان اوراق آتي بيشتر خريده‌اند.با اين حساب ارزش كل معاملات آتي بورس كالا از اول سال تاكنون به 16هزار ميليارد تومان رسيده است.رشد حجم معاملات آتي در روز‌هاي گذشته اين احتمال را به‌وجود آورده است كه شايد در روز‌هاي آينده شاهد مهاجرت سرمايه از بازار سهام و ساير بازار‌ها به سمت بازار آتي باشيم. رشد قيمت دلار در بازار آزاد و افزايش شكننده قيمت جهاني طلا را مي‌توان از دلايل اصلي جذابيت بازار آتي به شمار آورد يعني به‌احتمال زياد بازار آتي مهم‌ترين برنده رشد قيمت دلار محسوب مي‌شود.

  • رشد دلار مقطعي است

در عين حال يك تحليلگر تكنيكال تأكيد كرد: قيمت دلار تا مرز 4300تومان پيش خواهد رفت اما بار ديگر از اين كانال به محدوده ارزان‌تري باز خواهد گشت و در نمودار‌ها و تايم فريم‌هاي ميان‌مدت اثري از رشد طولاني دلار مشاهده نمي‌شود. بهزاد صمدي تحليلگر تكنيكال بورس در اين‌باره در كانال شخصي خود نوشت: در چند روز اخير با شكست محدوده مقاومتي 3890تومان رشد قيمتي شتاب بيشتري به‌خود گرفته و در حال پيشروي به سقف كانال صعودي است كه در چارت قيمت 4300تا 4330تومان را هدف قرارداده است . اما دلار وارد محدوده اشباع خريد شده و در تاريخچه نمودار‌هاي آن نشان مي‌دهد هر زمان دلار وارد اين محدوده شده بلافاصله عقب‌گرد داشته است به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد به‌زودي قيمت دلار متعادل خواهد شد و بعد از رسيدن به قيمت 4300 تومان دوباره به ارقام پايين‌تر باز خواهد گشت.

  • نزول بورس ادامه‌دار نيست

حـسيـن عبده‌تبريزي، عضو شوراي بورس درباره اثر لغو برجام بر بورس گفت: اگر كنگره آمريكا هم لغو برجام را تأييد كند آنگاه نوبت اروپاست كه درخصوص برجام تصميم بگيرد كه آيا آمريكا را همراهي خواهد كرد يا خير.اگر قرارداد برجام را توافق چندجانبه درنظر بگيريم آمريكا صرفا يك طرف قرارداد است. حداكثر مي‌تواند تحريم‌هاي خود را ادامه دهد. هم‌اكنون هم كه تحريم‌هاي آمريكا از بين نرفته و بيشتر گشايش‌ها مربوط به اروپاست. پس بعيد است با توجه به آغاز مراودات اروپا و ايران و تعهداتي كه طي اين مدت ايجاد شده اروپا از برجام خارج شود. او تأكيد كرد: بر همين اساس مي‌توان گفت بازار سرمايه درصدي از ريسك حاصل از لغو برجام را هم‌اكنون لحاظ كرده است و فكر نمي‌كنم طي ماه‌هاي آينده از اين حوزه به بازار صدمه بزرگي وارد شود.

  • نزول به‌زودي متوقف مي‌شود

علي اسـلامي‌بـيدگلي، مـديرعامل شركت مشاور سـرمايه‌گذاري آرمـان آتـي در تشريح رفتار اين روزهاي بازار سهام گفت: افت اين روزهاي شاخص بازار سهام ناشي از چند عامل است كه مهم‌ترين‌‌ و تأثيرگذارترين آنها، مربوط به صحبت‌هاي اخير رئيس‌جمهور آمريكا و نااطميناني در‌مورد جهت‌گيري نهايي آمريكا در قبال برجام بوده است. اسلامي‌بيدگلي افزود: فضاي ترديد كنوني ميان سهامداران عمدتا به‌دليل موضوع بقاي برجام است. به‌نظر مي‌رسد روند صبر و انتظار تا اعلام نظر نهايي ترامپ ادامه داشته باشد كه آخرين مهلت آن يكشنبه هفته بعد خواهد بود. او اعلام كرد: سايه ترديد بر تصميمات سهامداران به اين معنا نيست كه بازار سهام طي روزهاي آينده همچنان با روند منفي همراه خواهد بود. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود روند فعلي بازار در روزهاي آينده دنبال نشود.

کد خبر 384764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha