سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۲۱ مهرماه از سوی انجمن خوشنویسان ایران به عنوان روز ملی خوشنویسی تعیین شد و هفته خوشنویسی از ۲۱ تا ۲۸ مهرماه در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

تجسمی

به گزارش مهر، نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران در آستانه روز ملی خوشنویسی که برابر با ۲۱ مهرماه تعیین شده است با حضور غلامحسین امیرخانی رییس انجمن ، اعضای شورای عالی و شورای ارزشیابی انجمن همچون امیراحمد فلسفی، علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، یدالله کابلی و همچنین محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن در خانه هنرمندان ایران برپا شد.

در ابتدای این نشست امیرخانی با تاکید بر توجه به گسترش فرهنگ در جامعه از سوی نهادهای فرهنگی همچون انجمن ها و اهالی رسانه و همچنین با انتقاد از گسترش فضای مجازی در کشور ما و استفاده نادرست از آن که باعث شده بیشتر به ابهامات و سوءتفاهم ها افزوده شود، بیان کرد: جای آن دارد که به هنر خوشنویسی که هنر دیرینه ایران زمین است و قدمتی هزار ساله دارد توجه بیشتری شود. باید پرسید در جامعه امروز سازمان ها و انجمن ها چقدر جایگاه دارند و مساله اینجاست که ما معمولا با این تشکلات به صورت عمیق برخورد نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار ۲۱ مهرماه امسال به عنوان روز ملی خوشنویسی از سوی انجمن خوشنویسان ایران مطرح شده است و این انجمن از ۲۱ مهرماه تا ۲۸ مهرماه هفته خوشنویسی را بر پا می کند، درباره نامگذاری این روز گفت: در ابتدای مشروطیت جامعه ایران اشتیاقی برای تشکیل سازمان ها و انجمن ها از خود نشان داد و ناگهان ۴۸ انجمن به اسناد آنچه مورد مطالعه قرار دادم در حوزه های مختلف شکل گرفت اما عمر این انجمن ها به یک سال هم نکشید چون در مقابل ان اشتیاق، افراد نتوانستند در مسیر تعامل و گفتگو با یکدیگر پیش بروند البته ما همچنان ضعف در گفتگو را در جامعه و نهادهای صنفی شاهد هستیم.

امیرخانی ادامه داد: مرحوم دکتر بیانی در سال ۲۹ شمسی در ۲۱ مهرماه کلاس هایی را در حوزه آموزش خوشنویسی پایه گذاری کردند که گرچه نامش انجمن نبود اما امسال که ما در ۶۷ امین سال تاسیس انجمن هستیم، این شکل گیری را مدیون آن حرکت دکتر بیانی می دانیم و برای همین تصمیم گرفتیم این روز را روز ملی خوشنویسی نامگذاری کنیم.

به گفته وی، آن حرکت دکتر بیانی باعث شد خوشنویسی به میان اقشار ضعیف جامعه نیز نفوذ کند؛ کاری که انجمن خوشنویسان نیز دنبال آن است.

این استاد خوشنویسی با انتقاد از اینکه علیرغم اینکه ما در اوج فرهنگ و تمدن غنی قرار داریم اما مسئولان به این امر بها نمی دهند، اظهار کرد: امروزه موزه ها و آثار موزه ای یکی از جاذبه های مهم در کشورها و محل درآمدزایی آن کشورهاست ولی متاسفانه ما در این حوزه بسیار ضعف داریم که باید آسیب شناسی شود تا ببینیم چرا آنچه باعث اعتبار و افتخار ماست اینچنین مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در ادامه ساکت درباره انجمن خوشنویسان به بیان نظراتی درباره اخلاق سازمانی پرداخت و برخی اختلافات در انجمن و فرافکنی افراد درباره انجمن را ناشی از این دانست که به رفتار و اخلاق سازمانی پایبند نیستند.

وی با اشاره به هدف های انجمن که گرچه تاکنون محقق نشده است اما این انجمن در حال پیگیری آن است، گفت: باید یکی از اهداف بلند ما ترویج ادب و اخلاق باشد. من سوالم این است که چرا در زندان های ما نباید کانون خوشنویسی وجود داشته باشد؟ چرا از هنر به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از جرم استفاده نمی شود؟ چرا فرهنگ وقف خوشنویسی را رواج نمی دهیم.

وی یکی دیگر از برنامه های انجمن در سال جاری را برگزاری همایش ملی بانوان خوشنویس عنوان و بیان کرد: ما بانوان زیادی داریم که به درجه استادی و فوق ممتازی رسیده اند. امیدواریم امسال این همایش را ملی برگزار کنیم و سال های آینده به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای آن را برپا کنیم.

فلسفی نیز در این نشست گفت: خوشنویسی هنری است با ریشه بسیار کهن و مستندات بیش از ۱۷۰۰ ساله در کشور ما که اگر هر کدام از کشورهای اطراف ما چنین سابقه ای داشتند با آن بسیار فخرفروشی می کردند.

وی ادامه داد: انجمن خوشنویسان با قدمتی نزدیک به ۷۰ سال یکی از موفق ترین نهادهای مردمی در کشور است که امروزه بیش از ۲۰ هزار نفر فارغ التحصیل دارد. صدها نفر در این انجمن به مرحله استادی رسیدند که همین نتایج قابل تامل و قدردانی است.

علی شیرازی نیز بیان کرد: نسل من خود را مدیون انجمن خوشنویسان می داند و دلیل موفقیت انجمن این است که وابسته به دولت نیست و کار سفارشی نکرده است. امروزه شاهد هستیم سه نسل در این انجمن آموزش دیده اند.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب هنر خوشنویسی بیشتر کاربردی بود اما در سه دهه اخیر این فضا تغییر کرده و به سمت هنر محض حرکت کرده است.

در ادامه این نشست علی اشرف صندوق آبادی برنامه های هفته خوشنویسی را که از سوی این انجمن تدارک دیده شده تشریح کرد.

به گفته وی، ستادی همزمان با تهران در تمام مراکز دیگر انجمن در شهرها تشکیل شده که به فراخور امکانات خود برنامه هایی در این هفته داشته باشند. وی گفت: هدف ما در این هفته معرفی بهتر این هنر نزد مردم و جذب علاقمندان و همچنین ایجاد نشاط و تحرک سازمانی در کل شعب و مراکز استان هاست.

به گفته وی در حال حاضر ۳۳۰ شعبه انجمن خوشنویسان ایران در سراسر کشور وجود دارد.

صندوق آبادی در پایان درباره این موضوع که چرا روز ۲۱ مهرماه به عنوان روز ملی خوشنویسی انتخاب شد و به طور مثال یکی تاریخ تولد یکی از استادان به‌نام و شهیر خوشنویسی ملاک نامگذاری روز ملی خوشنویسی قرار نگرفت و اینکه آیا این روز ثبت تقویمی هم شده است، بیان کرد: ما مکاتبات لازم برای ثبت این روز در تقویم را انجام داده ایم و به نظر می رسد مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. در ابتدا در انجمن بحث این شد که روز تولد میرعماد یا میرزا غلامرضا اصفهانی را روز ملی خوشنویسی تعیین کنیم اما در نهایت باید به گونه ای این روز را برنامه ریزی می کردیم که با نامگذاری دیگری در تقویم تداخل پیدا نمی کرد و در نهایت به این گزینه رسیدیم.

هفته خوشنویسی ایران از ۲۱ مهرماه آغاز می شود که در این روز اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان به دیدار خانواده ایثارگران و شهدا و همچنین خانواده استادان فقید می روند. روز ۲۲ مهرماه سفرهای استانی این اعضا آغاز می شود و ۲۳ مهرماه برنامه افتتاحیه نمایشگاه های برجسته استادان خوشنویسی در دو گالری بهار و نامی برگزار می شود.

۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهرماه نیز نشست های تخصصی در زمینه خطوط نسخ، ثلث، شکسته نستعلیق و نستعلیق در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و ۲۸ مهر ماه با سخنرانی استادان و چهره های دانشگاهی اختتامیه این هفته در خانه هنرمندان برگزار می شود و از فعالان عرصه خوشنویسی تجلیل می شود.

کد خبر 384726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha