دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بیش از ۴۰ فیلم از اوایل بهار روی پرده سینما رفته، فیلم‌هایی که فروش آنها در گیشه با فراز و نشیب‌هایی رو‌به‌رو بود.

فیلم

با نگاه اجمالي به آمار فروش 2فصل بهار و تابستان مي‌توان به گيشه گرم در همان روزهاي گرم بهار و تابستان پي برد. اما با پاگذاشتن به فصل سوم سال و شروع گيشه پاييزي، فيلم‌ها در جذب مخاطب نتوانستند به اكران موفق 2فصل گذشته برسند.
حتي طرح يكماهه نيم‌بهاشدن بليت‌ها نيز با وجود مزيت‌هايي كه در جذب مخاطب داشت،

گيشه را تكاني نداد و «ساعت 5عصر» مهران مديري به‌عنوان فيلم روي پرده پاييزي با گذشت 10هفته اكران به 10ميليارد تومان نرسيده و اين فيلم در تعداد محدودي سالن نمايش خود را ادامه مي‌دهد. تنها فيلمي كه موفق شده با ادامه اكران در گيشه پاييزي خود را به 10ميليارد تومان برساند، اكسيدان حامد محمدي است، فيلمي طنز كه بيش از 100روز به نمايش درآمد اما باز هم به رده‌هاي اول و دوم گيشه بهار نرسيد. بقيه فيلم‌هاي روي پرده هم در گيشه فروش رضايت‌بخشي نداشتند.

فيلم‌هايي چون «سارا و آيدا»ي ميري در 60 روز اكران به فروش كمتر از 5ميليارد تومان رسيده و اين در حالي است كه «نگار» رامبد جوان نيز در 4 هفته اكران به فروش 2ميلياردي خود رسيده اما «ماجان» رحمان سيفي‌آزاد در همين زمان اكران شده تنها 931ميليون تومان فروش داشته است.

  • گيشه و فيلم‌هاي جديد

«ملي‌ و راه‌يافته نرفته» تهمينه ميلاني ازجمله فيلم‌هايي است كه به‌نظر مي‌رسيد در گيشه بتواند نسبت به ساير فيلم‌هاي اكران شده موفق باشد اما آخرين ساخته ميلاني در 3هفته نمايش خود به يك ميليارد هم نرسيده است. 4فيلم جديد «مالاريا»، «زرد»، «ايتاليا، ايتاليا» و «قهرمانان كوچك» نيز كه اكران آنها به يك هفته نمي‌رسد، فروش‌هايي معمولي داشتند.

البته در جدول فروش 2فيلم زرد مصطفي تقي‌زاده و ايتاليا، ايتالياي كاوه صباغ‌زاده نسبت به «مالاريا» در گيشه موفق‌تر بوده و آخرين ساخته شهبازي تنها 75ميليون تومان فروخته است. 2فيلم زرد و ايتاليا‌، ايتاليا در شروع اكران فروش خوبي داشتند و به‌ترتيب 580 و 238ميليون تومان در 4روز اول فروختند.

  • عوامل ناكامي گيشه پاييز

مهدي صباغ‌زاده تهيه‌كننده كه اين روزها ايتاليا، ايتاليا را روي پرده دارد، عوامل متعددي را با كاهش فروش پاييزي مرتبط مي‌داند. او با اشاره به همزماني آغاز ماه‌هاي محرم و صفر با پاييز به همشهري مي‌گويد: «از يك طرف بازشدن مدارس و سرگرم شدن خانواده‌ها و از سوي ديگر همزماني با ايام ‌ماه‌هاي محرم و صفر و آغاز عزاداري و آيين‌داري به‌طور حتم در رفتن مردم به سينما تأثير دارد».

او همچنين به تنوع و چيدمان فيلم‌ها در پاييز اشاره و تصريح مي‌كند: «اكران هر فيلمي به دفاتر پخش بستگي دارد و سينمادار با پخش‌كننده در ارتباط است اما اي كاش مي‌توانستيم فكري براي گزينش فيلم‌ها در زمان‌هاي مختلف سال داشته باشيم».

صباغ‌زاده نكته ديگر را در حجم توليد فيلم‌ها و ترافيك اكران خوانده و در اين مورد يادآور مي‌شود:« در 6‌ماه اول اكران فيلم‌ها در بازه زماني مناسب صورت مي‌گيرد اما وقتي به جشنواره فيلم فجر نزديك مي‌شويم، اكران شتاب پيدا مي‌كند و همين يكي از عواملي است كه به گيشه لطمه مي‌زند. در نيمسال دوم سرگروه‌ها مجبور به تعويض فيلم‌ها هستند و گاهي هم سانس‌هاي مختلفي در يك سينما به فيلم‌هاي متعدد اختصاص مي‌يابد كه باعث سردرگمي مخاطبان مي‌شود».

کد خبر 384540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha