پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

کامران محمدی: پس از آنکه دوشنبه یعنی 3 روز پس از جنجال متروی تئاتر شهر، هنرمندان تئاتر جلوی این مجموعه خبرساز تجمع کردند، ماجرا آرام آرام تغییر جهت داد و این پرسش به گوش رسید که آیا واقعا تغییر محل ایستگاه مترو به نفع اهالی تئاتر بود؟

همزمان،  ماجرای بازسازی تئاتر شهر هم دوباره در مرکز توجه اهالی رسانه قرار گرفت و شاید مسئولان تئاتر هم به این نتیجه رسیدند اگر تئاتر شهر واقعا وجود داشت و فعال بود،  بهتر می‌توانستند از آن دفاع کنند.

به هر حال،  مجموعه‌ تعطیلی که از شروع بازسازی‌اش با آن همه تبلیغات و بوق و کرنا،  آن قدر گذشته که دیگر کم کم از خاطرمان می‌رود،  چقدر می‌تواند از خودش دفاع کند؟ کسی چه می‌داند؟ شاید هم این 2 موضوع ربطی به هم ندارند.

اما کمی عجیب است که درست پس از ماجرای مترو- یعنی روز گذشته- مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد یاد تأخیر در بازسازی تئاتر شهر افتاد و در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «در تأخیر بازسازی تئاترشهر مقصریم،  اما تا 15 بهمن ماه،  مجموعه برای تئاتر فجر به بهره‌برداری می‌رسد.»

این چندمین بار است که زمانی برای بازگشایی تئاترشهر اعلام می‌شود؟ کسی چه می‌داند؟ آن قدر در چند ماه تاریخ شنیده‌ایم که دیگر از خیر سالن اصلی گذشته‌ایم.

تئاترهایی که قرار بود در این سالن اجرا شوند هم از خیرش گذشتند و سر از تالار وحدت درآوردند؛ یک نمایش ابزورد!  نظر حسین پارسایی: « ایستگاه مترو و ایجاد آن در نیمه دوم حیاط  محوطه  مانع از برگزاری هر گونه فعالیت تئاتری می‌شود و با ایجاد ورودی، یک شلوغی بزرگ ایجاد خواهد شد و بالطبع رفت‌وآمدها زیاد می‌شود.»

اما اظهار لطف پارسایی به روزنامه همشهری؛ «این نکته که می‌گویند از جریان مترو برای تأخیر بازسازی تئاترشهر سوءاستفاده کرده‌ایم،  درست نیست. مرکز در تأخیر بازسازی مقصر است و این ربطی به مترو ندارد و ما پاسخگو هستیم.»

چه خوب که یک نفر هم پاسخگو پیدا شد. اما منظور از پاسخگویی این است؛ «تئاتر شهر به لحاظ مقاوم سازی و از نظر سازه‌ای بسیار پیچیده است و جزء سازه‌های خاص به شمار می‌رود.

روند بازسازی انجام شده،  بالای پشت بام تئاتر شهر که به خاطر وسایل موجود در مخاطره بود،  تمیز شده و نخاله‌ها نیز خارج شدند.

‌به لحاظ مقاوم سازی در مقابل لرزش و زلزله چند نقطه از ستون‌ها را تراشیده‌اند تا سازه اصلی را پیدا کنند و امیدواریم این مقاوم‌سازی صورت گیرد.»

و باز هم می‌رویم سر جای اول: «متأسفانه این ساختمان تاریخی تمهیدی برای لرزه‌های مترو ندارد و با نشست‌هایی که داشته‌ایم سعی کردیم این مقاوم‌سازی صورت بگیرد و در حال حاضر ایمن‌سازی جایگاه تماشاگران،  صحنه نمایش و خروجی تالارها صورت گرفته اما درباره زلزله ما منتظر مطالعات بیشتر هستیم.»

ظاهرا هیچ استفاده و سوء استفاده‌ای از ماجرای مترو نشده و این ماجرا هیچ ربطی به بازسازی ندارد!

کد خبر 38429

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز