بیش از ۱۰۰روز از زمان اعلام اولیه خبر احتمال ادغام ۳مؤسسه اعتباری ثامن، مهر اقتصاد و کوثر می‌گذرد و هنوز تصمیم نهایی مدیران این سه مؤسسه و سهامداران آن روشن نیست.

شورای پول و اعتبار

 اين در حالي است كه حتي خبرهايي مبني بر ادغام مؤسسات و بانك‌هاي وابسته به نهادهاي خاص عمدتا نظامي مطرح است. پيش‌بيني مي‌شود در نشست امروز شوراي پول و اعتبار كه در ساختمان بانك مركزي برگزار مي‌شود، آخرين وضعيت مؤسسات اعتباري وابسته به نهادهاي نظامي بررسي شود.

به گزارش همشهري، ادغام 3مؤسسه يادشده به همراه بانك‌هاي انصار، قوامين و حكمت ايرانيان در حالي به‌عنوان يك گزينه احتمالي مطرح است كه 29خردادماه امسال پس از طرح شايعاتي در شبكه‌هاي اجتماعي، فرشاد حيدري، معاون نظارتي بانك مركزي در اظهارنظري اعلام كرد: هم‌اكنون مذاكراتي بين چند مؤسسه در حال انجام است.

او حتي با نام بردن از 3مؤسسه اعتباري ثامن، مهر اقتصاد و كوثر تصريح كرد: مذاكراتي ميان مؤسسه اعتباري كوثر و صاحبان سهام مؤسسه ثامن و مهراقتصاد انجام و توافقات اوليه‌اي در اين‌باره انجام شده است. يك مقام آگاه در بانك مركزي با بيان اينكه هنوز نتيجه نهايي توافق بين مديران اين مؤسسات به بانك مركزي منعكس نشده است، افزود: گزينه نخست بانك مركزي ادغام اين مؤسسات خواهد بود وليكن ممكن است اين فرايند به سبب حفظ حقوق سپرده‌گذاران و صيانت از منافع مردم با احتياط بيشتري صورت گيرد.

  • مؤسسات اعتباري نظامي واگذار نمي‌شوند

10شهريورماه، امير سرتيپ حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه مؤسسات مالي و اعتباري وابسته به نهاد نظامي واگذار نمي‌شوند، گفت: مؤسسات مالي خود را در چارچوب قانون ساماندهي مي‌كنيم. وي خاطرنشان كرد: وزارت دفاع نيز در چارچوب همان قوانين، ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري وابسته به نهادهاي نظامي را صورت مي‌دهد. اين اظهارنظر در شرايطي بيان شده كه10روز قبل از آن، عيسي رضايي، مديرعامل مؤسسه اعتباري كوثر و البته رئيس هيأت مديره مؤسسه ثامن با وزير دفاع ديدار و جزئياتي از توافق اوليه را با امير حاتمي در ميان گذاشته بود.

  • خريد سهام مهر اقتصاد توسط كوثر

خبر خريد بخش قابل توجهي از سهام مؤسسه اعتباري مهر اقتصاد توسط مؤسسه كوثر هم در حالي در فضاي رسانه‌اي مطرح شده كه گفته مي‌شود نهايي شدن آن در گرو امضاي وزير دفاع پس از هماهنگي‌هاي لازم و تصويب آن در شوراي پول و اعتبار و ابلاغ رسمي توسط رئيس‌كل بانك مركزي است. چندي پيش علي كارگر، عضو هيأت مديره مؤسسه مهر اقتصاد و نماينده بنياد تعاون بسيج در تركيب هيأت مديره اين مؤسسه در گفت‌وگو با يكي از پايگاه‌هاي خبري گفته بود كه مذاكراتي در اين خصوص شده و با مشتريان زيادي به مباحثه نشسته‌ايم و ازجمله اين مشتريان مي‌توان به مؤسسه اعتباري كوثر، وزارت دفاع و چند ارگان خصوصي اشاره كرد. درصورت تأييد خريد سهام بلوكي مؤسسه مهر اقتصاد توسط مؤسسه كوثر، سهم مؤسسه بنياد تعاون بسيج از حدود 82درصد به كمتر از 10درصد كاهش خواهد يافت. در شرايط فعلي 2گزينه جدي براي سر و سامان دادن به مؤسسات و بانك‌هاي وابسته به نهادهاي نظامي مطرح شده است؛ گزينه نخست ادغام 3مؤسسه اعتباري مهر اقتصاد، ثامن و كوثر در آينده نزديك و گزينه دوم ادغام احتمالي بانك‌هاي حكمت ايرانيان، قوامين و انصار تا پايان سال آينده.

  • تصميم سخت شوراي پول و اعتبار

شوراي پول و اعتبار در دولت دوازدهم بايد تصميم دشواري بگيرد. جدي‌ترين چالش پيش روي اين شورا نحوه ادغام و سامان‌دادن به مؤسسات اعتباري و بانك‌هاي نظامي براساس قانون است به‌نحوي كه هر شخص حقيقي حداكثر 5درصد و هر شخص حقوقي حداكثر 10درصد بيشتر سهامدار مؤسسه اعتباري يا بانك نباشد. آيا اعضاي اين شورا در نشست امروز درباره اين موضوع مهم دست‌كم به بررسي ابعاد مختلف ادغام احتمالي مؤسسات اعتباري و بانك‌هاي وابسته به نهادهاي نظامي مي‌پردازند؟

کد خبر 383995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha