دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان چینی موفق شده‌اند برای اولین بار در جهان و با انجام جراحی شیمیایی بسیار ظریفی روی جنین انسان، بیماری‌ را از بدن جنین حذف کنند.

جنین

براساس گزارش BBC، گروهي از محققان دانشگاه سان يات-سن از شيوه‌اي به نام ويرايش پايه براي تصحيح يك خطا در ميان سه ميليارد حروف كدهاي ژنتيكي انسان استفاده كرده‌اند.

محققان از اين تكنيك براي تصحيح خطاي منجر به بروز تالاسمي در جنين‌هاي آزمايشگاهي استفاده كردند. اين جنين‌ها در حد آزمايشگاهي باقي مانده و وارد رحم مادر نمي‌شوند.

محققان معتقدند اين رويكرد مي‌تواند روزي در درمان طيف گسترده‌اي از بيماري‌هاي وراثتي به كار گرفته شود. ويرايش پايه مي‌تواند سنگ‌بناهاي DNA، آدنين، سيتوزين، گوانين و تيمين را دستخوش تغيير سازد. اين چهار پايه با حروف اولشان به نام‌هاي A، C، G و T شناخته مي‌شوند. تمامي دستورالعمل شكل گرفتن و فعالسازي بدن انسان در تركيبي از اين چهار رشته DNA نهفته‌است.

تالاسمي بتا يكي از اختلالات مرگبار خوني است كه به واسطه تغييري كوچك در در پايه كد ژنتيكي كه به جهش نقطه‌اي شهرت دارد رخ مي‌دهد و محققان چيني توانسته‌اند اين تغيير را اصلاح كنند.

محققان ابتدا دي‌ان‌اي جنين را كه خطا در آن باعث شده‌بود G به A تبديل شود را اسكن كردند و سپس اين خطا را تصحيح كردند. اين آزمايش روي بافت نمونه‌برداري شده از انسان مبتلا به تالاسمي و جنين كشت داده شده در آزمايشگاه انجام گرفته‌است.

ويرايش پايه شيوه‌اي پيشرفته از تكنيك ويرايش ژنتيكي CRISPR است كه مدتي‌ است تحولي جديد در علم ايجاد كند. تكنيك CRISPR دي‌ان‌اي را تجزيه مي‌كند و زماني كه بدن تلاش مي‌كند تا اين تجزيه را ترميم كند، مجموعه‌اي از دستورالعمل‌ها كه ژن را فعال مي‌سازد غيرفعال مي‌شوند و در اين فرصت مي‌توان اطلاعات ژنتيكي جديدي را وارد بدن ساخت.

اين مطالعه جديد‌ترين نمونه از توانايي رو به رشد دانشمندان در دست‌بردن به DNA انسان است، توانايي كه جنجال‌هاي اخلاقي شديد و مناقشات اجتماعي زيادي را دامن زده‌است.

کد خبر 383902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha