محمد‌صادق خسروی‌علیا: هر چند تا شکوفایی مجازات‌های جایگزین حبس راه درازی در پیش است اما در لا‌به‌لای پرونده‌های کیفری می‌توان گاهی نمونه‌های خوبی از تلاش قضات برای زندان نرفتن یک مجرم یا محکوم و نجات خانواده‌اش از آسیب‌های زندان یافت.

 سليمان عفيف، قاضي بندرعباسي در اين گفت‌وگو جزئيات صدور حكم مجازات جايگزين براي مردي را توضيح داده كه به‌دليل نارضايتي از رفتار ناهنجار دخترش، او را به بدترين شكل ممكن تنبيه كرده است.

  • ماجراي اين پرونده از چه قرار است؟

بزه‌ديده اين پرونده دختر 15ساله‌اي است كه چندي پيش پدر و مادرش از هم جدا شدند. دختر نوجوان به‌علت آسيب‌هاي ناشي از طلاق پدر و مادر در دام يكسري كجروي‌هاي اجتماعي گرفتار و در نهايت پدرش از قضيه مطلع شد. آشكار شدن انحرافات اخلاقي دختر، پدر را به‌شدت خشمگين كرد. او با طناب ساچمه‌اي دختر نوجوان خود را به شكل جنون‌آميزي به باد كتك‌گرفت. 16مورد آثار كبودي و سياهي در بدن دختر از سوي پزشكي قانوني گزارش شده است. علاوه بر اين، پدر، دختر نوجوان را مجبور كرد در مقابل چشمان 2فرزند ديگرش، دست خود را درون چاه فاضلاب منزل كند و محتويات فاضلاب را بخورد!

  • او در دفاع از خودش چه مي‌گفت؟

حق به جانب رفتار مي‌كرد و مدعي بود كارش بي‌عيب و نقص بوده و اين كار را به‌خاطر تربيت دخترش انجام داده است!

  • و شما چه تصميمي گرفتيد؟

با توجه به نوع عمل ارتكابي و اينكه اين پدر حق به جانب بود و خود را محق مي‌دانست، بنابراين حتما بايد مجازات مي‌شد. قانونگذار براي اين جرم ارتكابي در ماده 4قانون حمايت از كودكان و نوجوانان از 3‌ماه و يك روز تا 6ماه حبس در نظر گرفته است. اين پدر مجرم بود و فرزند خود، آن هم از جنس دختر را كه داراي روحيه‌اي لطيف و شكننده است به بدترين شكل ممكن تنبيه كرده بود و از سويي اگر او را به زندان مي‌فرستادم، 3فرزند اين خانواده كه از نعمت مادر محروم بودند از داشتن همين پدر سختگير و عصبي هم محروم مي‌شدند. پس بهترين راه ممكن استفاده از مجازات جايگزين حبس بود. با اين شيوه پدر بي‌آنكه خانه و خانواده‌اش را ترك كند، مجازات مي‌شد.

  • چه مجازات جايگزيني براي متهم درنظر گرفتيد؟

اين متهم را به انجام خدمات عمومي رايگان جايگزين مجازات حبس محكوم كردم تا به‌مدت 300ساعت در اداره كل بهزيستي استان هرمزگان خدماتي همچون سرايداري، نگهداري از فضاي سبز، نظافت و... را انجام دهد. هدف من از انتخاب اين مجازات، حضور پدر خشمگين در اداره كل بهزيستي و آگاهي و آشنايي با وضعيت كودكان بي‌سرپرست و بد‌سرپرست است. اينگونه، متهم تبعات و عواقب بدرفتاري با فرزندان را بهتر و عميق‌تر درك خواهد كرد و از اقدام نابخردانه خود مطلع مي‌شود. علاوه بر اين، بخشي از مجازات وي را به‌مدت 2سال معلق و او را موظف كردم در اين مدت 2سال، هر ‌ماه يك جلسه به مشاوران اداره بهزيستي مراجعه كند و به‌مدت يك ساعت در كلاس‌هايي پيرامون كنترل خشم و نحوه صحيح تربيت فرزندان شركت كند.

در پايان اين 24‌ماه هم بايد يك گواهي منوط به اينكه اين دوره را با نمره قبولي سپري كرده به قاضي اجراي احكام كيفري ارائه دهد. همچنين حكم دادم تا يك كتاب 5جلدي را درباره مهارت تربيت فرزندان در دنياي امروزي بخواند و هر 6‌ماه يك‌بار، مقاله‌اي در 50صفحه در رابطه با موضوعات اين كتاب تهيه كرده و به دايره اجراي احكام ارائه دهد.

  • قانون چه مي‌گويد؟

قانونگذار براي بحث تنبيه فرزندان توسط والدين در ماده 158قانون مجازات اسلامي شرايط خاصي در نظر گرفته است. در اين قانون آمده است درصورتي كه تنبيه فرزندان در حد متعارف و حدود شرعي تأديب و محافظت باشد، مجازاتي به‌دنبال ندارد اما اگر از حد متعارف تجاوز كند، به موجب قانون حمايت از كودكان و نوجوانان تحت عنوان كودك‌آزاري، مجازات در پي دارد.

کد خبر 383869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha