یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

تعداد معاملات بازار مسکن پس از رکوردشکنی در مردادماه سال‌جاری، چند قدم عقب نشست و در‌ماه گذشته (شهریور) ۱۳.۶ درصد کاهش یافت اما همچنان تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

براساس تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران، در شهريورماه سال‌جاري تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 15هزار و 545واحد رسيده كه نسبت به‌ماه قبل 13.6درصد كاهش نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است كه در مردادماه تعداد معاملات بازار مسكن تهران نسبت به‌ماه قبل از آن (تيرماه) 23.7درصد رشد را تجربه كرده بود.

با وجود اين مقايسه، وضعيت معاملات بازار مسكن در شهريورماه نشان مي‌دهد تعداد معاملات اين‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 9.2درصد افزايش يافته و حركتي رو به جلو داشته است. از نظر قيمتي نيز روند رو به رشد و آرام قيمت مسكن همچنان ادامه دارد. در شهريور ماه، متوسط قيمت هر متر زيربناي مسكوني در شهر تهران 4ميليون و 756هزار و 100تومان بوده كه نسبت به‌ماه قبل 1.9درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 9.7درصد افزايش نشان مي‌دهد. به گزارش همشهري، پيش از اين كارشناسان برآورد كرده بودند كه با فروكش كردن تب فصل جابه‌جايي در بازار مسكن، تعداد معاملات در شهريور‌ماه نسبت به‌ماه قبل كاهش قابل توجهي داشته باشد.

ضمن اينكه فرارسيدن ماه‌هاي محرم و صفر نيز عوامل مؤثري در كاهش معاملات در ماه‌هاي آينده خواهد بود و احتمالا تعداد معاملات را با كاهش مواجه خواهد كرد اما اين مسئله به‌معناي منتفي شدن حركت بازار مسكن به سمت رونق نخواهد بود. پيش از اين علي چگني، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن در گفت‌وگو با همشهري، رشد معاملات در مردادماه را نشانه تقويت بازار و افزايش ورود متقاضيان به بازار دانسته و تأكيد كرده بود:

چنين رشدي را نمي‌توان در ماه‌هاي آينده نيز انتظار داشت اما رونق نسبي بازار مسكن همچنان ادامه پيدا مي‌كند. بنابر اين گزارش در 6ماه نخست سال‌جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 85هزار و 182واحد مسكوني رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، افزايش 2.8درصدي را نشان مي‌دهد. در اين مدت متوسط قيمت يك مترمربع واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران نيز 4ميليون و 584هزار و 900تومان بوده كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 6.2درصد افزايش يافته است.

  • آپارتمان‌هاي سن‌بالا پرطرفدار شدند

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده در شهريورماه به تفكيك عمر بنا نشان مي‌دهد روند كاهشي سهم واحدهاي با عمر زير 5سال از كل معاملات هنوز ادامه دارد اما با افزايش كلي حجم معاملات، تعداد واحدهاي با عمر كمتر از 5سال معامله شده در شهريور نيز حدود 0.9درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزايش يافته و با سهم 47.5درصدي، بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله شده را به‌خود اختصاص داده است.

از سوي ديگر آمارها حاكي از اين است كه در شهريور‌ماه متقاضيان خريد واحدهايي باعمر 16تا 20سال و واحدهاي بالاي 20سال افزايش قابل‌توجهي داشته؛ به‌گونه‌اي كه سهم اين واحدها از كل معاملات نسبت به سال گذشته به‌ترتيب 60.5و 41.1درصد افزايش يافته است.

  • متقاضيان آپارتمان‌هاي ارزان‌قيمت

توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده برحسب قيمت يك مترمربع بنا در شهريور‌ماه سال‌جاري حاكي از آن است كه در كل 57.5درصد از معاملات اين‌ماه مربوط به واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني شهر تهران بوده است. همچنين در مجموع حدود 50.4درصد از كل معاملات اين‌ماه را واحدهاي مسكوني با سطح زيربناي كمتر از 80مترمربع تشكيل داده‌اند. از سوي ديگر در اين ماه، در مجموع حدود 43.7درصد از معاملات شهريورماه به واحدهاي مسكوني با ارزش كمتر از 300ميليون تومان اختصاص داشته است.

  • تب افزايش اجاره‌بها فروكش كرد

براساس اين گزارش در شهريور سال‌جاري شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 8.6و 7.6درصد رشد نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است كه ميزان افزايش اجاره بهاي مسكوني در شهر تهران، اوايل تابستان سال‌جاري به 15تا 30درصد نيز رسيده بود.

  • مبلغ وام مسكن امسال افزايش نمي‌يابد

دولت يازدهم در طول دوره 4ساله خود توانست سهم تسهيلات بانكي از قيمت يك واحد مسكوني را افزايش دهد. در ادامه اين سياست‌، دولت دوازدهم برنامه‌اي براي افزايش مبلغ، كاهش نرخ سود و طولاني كردن مدت بازپرداخت اين تسهيلات در دستور كار قرار داد اما آنگونه كه محمدحسن مرادي، مدير طرح و برنامه بانك مسكن مي‌گويد:

در سال‌جاري زمينه‌اي براي افزايش سقف وام مسكن وجود ندارد و افزايش دوره بازپرداخت اين تسهيلات نيز منوط به اين است كه دولت دست به جيب شود و منابعي را به اين امر اختصاص دهد.از سوي ديگر بنا بر گفته مرادي، هر تغييري در مبلغ تسهيلات مسكن يكم، به همان ميزان اقساط وام را هم افزايش مي‌دهد كه در اين صورت پرداخت اقساط از توان دهك‌هاي هدف خارج است.

 

نمودار

کد خبر 383844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha