جبار آذین، منتقد تلویزیون: تلویزیون گویا نمی‌خواهد صدای اعتراض‌های منتقدان و مخاطبان خود درباره تولیدات ضعیف و سریال‌های پیش‌پاافتاده و سطحی تلویزیون را بشنود و در جهت اصلاح و بهینه‌سازی‌ تولیدات تلویزیون گام‌بردارد.

بزرگ‌ترين دليل بي‌اعتنايي و بي‌احترامي به‌نظرها و خواسته‌هاي مردم، توليد و پخش مستمر انواع برنامه‌ها و سريال‌هاي ضعيف و آزاردهنده است. سيما باز هم در مسير ريزش بينندگان تلويزيون، اقدام به توليد و پخش چند سريال سطحي و مخاطب‌ناپسند كرده كه نمونه بارز اين روزهاي آن، چيزي به‌نام «شكوه يك زندگي» است.

به‌اصطلاح سريال «شكوه يك زندگي»، ملودرامي به‌شدت ضعيف در نگارش فيلمنامه و تصويرسازي‌ از يك زندگي معمولي است، حال شكوه آن بماند كه نه از شكوه در اين سريال خبري است و نه زيبايي و شيريني زندگي و حتي رويدادها و فضا‌سازي‌‌هاي مناسب با اوضاع اجتماعي قصه آشفته و زندگي آدمك‌هاي آن. سرتاسر سريال مملو از فقر و بيماري و بدبختي و تلخي است.

سازندگان مجموعه شكوه زندگي با نمايش چند زندگي كه قرار بوده يكي از آنها و در واقع اصلي‌ترين آنها باشكوه باشد، با مضمون و داستاني به‌غايت تكراري در بستر كليشه‌اي مناسبات اجتماعي سياسي شبه ارباب و رعيتي خواسته‌‌اند، افزون بر شكل‌دهي ناموفق يك مثلث عشقي، نقبي هم به دوران دفاع‌مقدس بزنند كه نه فقط در تركيب مناسب و تصويرسازي درست و جذاب از رخدادهاي مختلف زندگي كاراكترهاي محوري سريال و ماجراهاي عاشقانه به توفيق نرسيده‌اند،

كه در نمايش گوشه‌اي نوآور و خلاق و يا دست‌كم پرداختن از زاويه‌اي نو به زندگي مبارزاتي و خانوادگي رزمندگان دوران دفاع مقدس هم ناموفقند. ناتواني در داستان‌سازي و نگارش فيلمنامه‌اي قوي و ساختارمند، پرداخت ضعيف شخصيت‌ها، انتخاب بد بازيگران، بازي‌هاي زيرمتوسط اغلب بازيگران و كارگرداني متوسط و نداشتن حرفي تازه براي مخاطب، از «شكوه يك زندگي»، سريالي ضعيف و از ياد رفتني ساخته است.

سريال ملغمه‌اي غيرجذاب، باورناپذير و ضعيف از چندين رويداد و ماجراي پرداخت نشده است كه آن را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌هاي خانوادگي، عاشقانه، دفاع‌مقدسي و اجتماعي نشان مي‌دهد. حيف نيست صدا و سيمايي كه به‌رغم درآمدهاي ميلياردي از آگهي و تزريق چند ميلياردي اسپانسرهاي مستضعف! مرتب از فقر و نداري مالي مي‌نالد، همين ميليارد‌هاي ناقابل را صرف توليد آثار قوي و استاندارد و جذاب نكند؟! توليد يك سريال خوب و بامحتوا كه با رضايت مردم همراه باشد، بسيار ارزشمندتر از ساخت 10 سريال ضعيف و متوسط و بد است. در هر حال «شكوه يك زندگي»، نه‌تنها نمايشگر هيچ شكوهي نيست كه نشانگر ضعف و ناتواني مديران سيما و تداوم بيراهه در توليد سريال‌سازي‌ در تلويزيون است.

کد خبر 383823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha