گروه ورزشی : حضور در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در کشور قطر در حالی مورد توجه مسئولین فدراسیون دوومیدانی قرار گرفته که هنوز هم شوک ناشی از عملکرد ضعیف دوندگان کشورمان در بازی‌های داخل سالن ماکائو مورد توجه و نظر کارشناسان این رشته قرار دارد و متأسفانه پاسخ یا گزارش فنی آن نیز تاکنون ارائه نشده است.

 این در حالی است که بخشی از اعضای تیم‌ملی در اردوی کیش به سر می‌برند و احسان حدادی، رکورددار پرتاب دیسک ایران و آسیا هم برای شرکت در یک اردوی بهاره راهی کمپ آفریقای جنوبی شده است.

 سومین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی داخلی سالن آسیا قرار است از روز 25 بهمن‌ماه سال جاری در مجموعه ورزشی اسپایر قطر آغاز شود و فدراسیون دوومیدانی، این بار برای حضور در این دوره از رقابت‌ها حدنصاب رکورد ورودی تعیین کرده است. این در حالی است که این فدراسیون در دو سال اخیر فقط برای حضور در بازی‌های آسیایی دوحه رکورد ورودی تعیین کرده بود.

رکوردهای مشخص شده در رده بزرگسالان در حد مدال‌آوران آسیایی و در 11 ماده و در 4 بخش جوانان، بزرگسالان مردان و جوانان و بزرگسالان زنان است. این رکوردها اگرچه در بخش بزرگسالان مردان در حد مدال‌آوران آسیاست و کمتر دونده ایرانی توان رسیدن به این رکوردها را دارد اما در بخش بزرگسالان زنان، نگرش به گونه‌ای دیگر است و توجهی به مدال‌آوری در تعیین این رکوردها نشده است.

 در بخش زنان رکوردهای مورد تأیید فدراسیون دوومیدانی در حد فینالیست‌های آسیاست. از سوی دیگر با توجه به سخت‌تر شدن رکوردهای ورودی مسابقات داخل سالن جهان، در سال جاری کمتر دونده ایرانی می‌تواند در مسابقات داخل سالن جهان یا آسیا شرکت کند.

 مصطفی کریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی در توضیح دلایل این کار می‌گوید: براساس رویکرد مدال‌آوری رکوردهای ورودی برای انتخاب تیم‌ملی داخل سالن تعیین کرده‌ایم تا فقط آنهایی که شانس مدال دارند در مسابقات قهرمانی آسیا حضور یابند.

 کریمی اضافه می‌کند: برای مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا به طور حتم یک مسابقه انتخابی خواهیم داشت و برای انتخاب نفرات، رکوردهای ورودی را مشخص کرده‌ایم. این رکوردها در بخش بزرگسالان براساس مدال‌آوری بوده و تنها کسانی اعزام می‌شوند که شانس کسب مدال دارند اما در بخش جوانان، این نگاه را نداریم و به‌دنبال مدال‌آوری جوانانی که به قطر می‌بریم، نیستیم.

در بخش بانوان هم همین که نفرات ما به فینال برسند یا جزو 4 نفر اول باشند، کافی است و از آنها نیز انتظار ورودی نداریم. ما در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا تنها از تیم بزرگسالان مردان انتظار کسب مدال داریم.

اظهارات رئیس فدراسیون دوومیدانی قبل از برپایی مسابقه‌ای برای به دست آوردن رکوردهای ورودی، درست شبیه همان حرکت کارشناسی نشده حضور دوندگان ما در بازی‌های داخل سالن ماکائو است.

همزمان شدن دوره بدنسازی آنها با مسابقات‌شان، دقیقاً مشکلی بود که از سوی کارشناسان دلیل اصلی ناکامی دوومیدانی ایران در ماکائو عنوان شد و به نظر می‌رسد این بار نیز همان شرایط در حال شکل‌گیری است. آنچه مشخص است در حال حاضر بسیاری از دوندگان مطرح کشور به دلیل حضور در تمرینات بدنسازی، آمادگی حضور در مسابقه را ندارند و بسیار بعید به نظر می‌رسد بتوانند به رکوردهای تعیین‌شده از سوی فدراسیون دوومیدانی دست یابند. متأسفانه برنامه‌ریزی‌های ناهمگون این فدراسیون فصل قبل نیز باعث شد تا بسیاری از دوندگان به درستی نتوانند فصل بدنسازی را پشت سر بگذارند.

 سپهرزاد: حضورم در قطر، مشخص نیست

هادی سپهرزاد، قهرمان دهگانه ایران که هدف اصلی خود را کسب سهمیه المپیک پکن می‌داند، در حال حاضر در اردوی کیش به سر می‌برد و قصد دارد در مسابقات جایزه بزرگ کشور اتریش شرکت کند. او می‌گوید: در کیش براساس برنامه‌ریزی مربی خود تمرینات آماده‌سازی را دنبال می‌کنم اما با توجه به نبود تشک پرش ارتفاع، مجبورم تا 2 هفته دیگر به تهران بازگردم.

 وی اضافه می‌کند: براساس برنامه به فاصله هر دو هفته تمرین سنگین، یک هفته تمرینات سبک انجام می‌دهم تا هم به مرور کشیدگی عضله پایم برطرف شود و هم آمادگی پیگیری تمرینات تخصصی را پیدا کنم. قهرمان دهگانه ایران در خصوص احتمال حضورش در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا هم می‌گوید: حضورم در این دوره منوط به میزان آمادگی و نظر مربی‌ام است.

دلیل نرفتن صمیمی به آفریقای جنوبی

 عیدی علیجانی، نایب‌رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران در رابطه با شرکت نکردن عباس صمیمی، پرتابگر دیسک کشورمان در اردوی آفریقای جنوبی و همراهی با احسان حدادی می‌گوید: صمیمی معتقد است در اصفهان، زیرنظر مربی‌اش تمرینات را بهتر پیگیری می‌کند. علیجانی در ارتباط با دیگر دوندگان سرشناس تیم‌ملی، آخرین وضعیت آنها را این چنین تشریح می‌کند: سجاد مرادی در تهران زیرنظر مربی اهل جمهوری آذربایجان تمرینات خود را دنبال می‌کند. احسان مهاجرشجاعی نیز همچون مرادی زیرنظر مربی اختصاصی خود تمریناتش را انجام می‌دهد.

کد خبر 38368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز