سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۲۳:۲۷
۰ نفر

آذر مهاجر: «سرزمین رویاها ،گونه تازه‌ای از اجرای کنسرت است. چیزی بین کر و اپرا. شاید این شیوه کمی مخاطب را اذیت کند، شاید او را وادار کند همه حواسش را به نمایش بدهد اما در نهایت به خاطر بهره‌مندی از موسیقی و داستان برای مخاطب ایرانی جذاب است.» اینها توضیحات هراتی است درباره ارکستر بزرگ سرزمین رویاها.

فرهاد هراتی آهنگساز و رهبر گروه نامیرا که ارکستر سرزمین رویاها را از دیروز به مدت 4 روز در تالار وحدت رهبری می‌کند، حدود 12 سال است که در زمینه کر فعال است. او با گروه نامیرا که از سال 77 تشکیل شده و با نام‌های مختلفی چون شایگان فعالیت داشته‌است. 

ز جمله برنامه‌های این گروه می‌توان به اجرا در جشنواره موسیقی فجر در سال 1381 اشاره کرد که عنوان بهترین گروه کر را برای هراتی و همکارانش به همراه داشت. نامیرا کنسرت سرزمین رویاها را که درباره جنگ، صلح و کودکان است، به رهبری هراتی و با 90 خواننده، در تالار رودکی به نمایش گذاشت و استقبال تماشاگران سبب شد، این گروه فرصتی برای اجرای ارکستر در تالار وحدت را پیدا کنند.

هراتی درباره اجرای کر می‌گوید: من همیشه صدای انسان و تأثیر آن بر گوش و روح را دوست داشته‌ام.

از این بابت است که در کنار آهنگسازی برای فیلم، انیمیشن، انتشار آلبوم و تدریس در دانشگاه به‌عنوان حرفه‌ای برای کسب درآمد، اجرای ارکستر کر را به‌عنوان علاقه شخصی با جدیت دنبال کرده‌ام.

در گروه نامیرا 35 نفر خواننده بزرگسال و 25 خواننده کودک حضور دارند و برای اجرای سرزمین رویاها هنرمندان گروه «ری‌را» نیز  آنها را همراهی می‌کنند به این ترتیب که در مجموع 90 خواننده در این کنسرت بزرگ هنرنمایی می‌کنند. به‌رغم توجه‌بسیار هراتی به تأثیر مستقیم صدا بر مخاطب و جذابیت‌های ارائه کنسرتی کاملا زنده و پویا، هیچ نوازنده‌ای در این کنسرت حضور ندارد و موسیقی آن از قبل ساخته شده است.

هراتی در این باره توضیح می‌دهد: جمع و جور کردن چنین گروه بزرگی کار ساده‌ای نیست. به لحاظ مالی این امکان را ندارم که بخواهم از تعداد زیادی نوازنده دعوت کنم در اجرای این کنسرت حضور داشته باشند. این کار در درجه اول نیاز به هزینه‌ای دارد که خارج از توان من است. متأسفانه اسپانسرها هم کمتر از چنین کارهایی حمایت می‌کنند. عموم آنها علاقه‌ای به برنامه‌های هنری ندارند و من هم تصمیم گرفتم با همین امکانات، اندیشه‌ام را ارائه کنم.

طرح کنسرت سرزمین رویاها اردیبهشت ماه در ذهن فرهاد هراتی شکل گرفت. او ایده این کار را با همسرش در میان گذاشت و انوشه جم داستان این شبه اپرا را نوشت. 65 روز طول کشید تا داستان و موسیقی آن در خانه‌ هراتی‌ها آماده شود. سپس تمرین‌ها آغاز شد و پس از حدود 5 ماه ،کار برای اجرا در تالار رودکی آماده شد و به صحنه رفت. این کنسرت با کلام، موسیقی و کر داستان یک آدم برفی را در جریان جنگ تعریف می‌کند و هر چند شخصیت‌های  اصلی آن همین آدم برفی و کودکان هستند، اما مخاطب اثر ،کودک نیست.

مخاطب هنگام اجرای این کنسرت، گویی یک نمایش رادیویی – صحنه‌ای را تجربه می‌کند. شخصیت‌ها با صدای دوبلورهای برجسته کشور جان می‌گیرند؛ سرپرستی این گویندگان را بهرام زند برعهده دارد. موسیقی و کلام، داستان را از همان‌جا که مادری 2  چشم و فرزندان خود را به آدم برفی می‌سپرد تا آنها را از میان آتش و دود به سرزمین رویاها و صلح و آرامش ببرد، روایت می‌کند و مخاطب همراه با این آدم برفی و بچه‌ها، افریت جنگ را می‌بیند و تجربه‌های تلخ آن را از سر می‌گذراند.

این پانزدهمین کار فرهاد هراتی است و به‌نظر می‌رسد در 70 دقیقه‌ای که مخاطب شاهد این آخرین اثر و تازه‌ترین تجربه او در زمینه ارائه چنین شکلی از کنسرت است، باید هم داستان را پی بگیرد، هم موسیقی را از دست ندهد و هم فضا و جذابیت‌های صحنه او را از ماجرای اصلی دور نکند. از این روست که هراتی معتقد است مخاطب ممکن است کمی برای همراهی با این اثر دچار زحمت شود اما در نهایت تجربه جدیدی خواهد داشت و کم کم به آن عادت خواهد کرد.

 البته او از هم اکنون برنامه جدیدی را از همین جنس در سر می‌پروراند و قرار است بعد از اجرا، کنسرت‌هایی از اشعار سهراب سپهری، رهی معیری، مهدی اخوان ثالث، حمید مصدق و... آماده کند تا مخاطبش را با کنسرت‌هایی از جنس سرزمین رویاها به دنیای موسیقی ببرد.

کد خبر 38351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز