همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان اردبیل گفت: متأسفانه زباله‌های جامانده از گردشگران کوهنورد حیات خرس قهوه‌ای را که گونه بومی کوه سبلان است، تهدید می‌کند.

زباله کوهنوردان حیات خرس قهوه‌ای را تهدید می‌کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اردبیل، محمد خداپرست در تشریح نتایج پایش زیستگاه خرس قهوه‌ای در کوه سبلان تصریح کرد: خرس قهوه‌ای از گونه‌های در معرض خطر کوه سبلان است.

وی افزود: بررسی وضعیت زیستگاه و پراکنش خرس قهوه‌ای در کوه سبلان بیانگر این موضوع است که مواردی حیات و زیستگاه این گونه را تهدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تأکید کرد: در بررسی دامنه‌های جنوبی و جنوب غربی سبلان مشاهده شد که روند تخریبی بر زیستگاه این گونه حاکم است.

خداپرست متذکر شد: ناامنی که با حضور مکرر انسان در زیستگاه این گونه ایجاد شده، از عوامل تهدید، کاهش جمعیت و پراکندگی گونه است.

وی با اذعان به این که حیات خرس قهوه‌ای در سبلان به قوت خود باقی است، ادامه داد: متأسفانه ایجاد راه‌های ارتباطی متعدد برای عبور و مرور عشایر، زباله‌های باقی‌مانده از کوهنوردان و گردشگران و باورهای خرافی فواید درمانی برخی اعضای این گونه به تهدید جدی خرس قهوه‌ای تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تأکید کرد: به منظور حفاظت از این گونه شناخت دامنه پراکنش خرس قهوه‌ای، آمار جمعیت گونه، بررسی شرایط محیط، بررسی زیستگاه، وضعیت جمعیت گونه‌های هم زیستگاه با خرس در دستور کار است.

خداپرست متذکر شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش عشایر، زنبورداران و جوامع محلی و در نهایت برنامه‌ریزی و مدیریت بر اساس اطلاعات به دست آمده از اقدامات اساسی و ضروری حفاظت از خرس قهوه‌ای است.

کد خبر 383404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha