سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

حسین لطفی: مشکلات مربوط به صادرات غیرنفتی و کاهش صادرات بخش خصوصی در سال‌جاری، بحث محوری نشست روز سه شنبه 13 آذر هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بود.

در حالی که صادرات غیرنفتی کشور در 8 ماه نخست امسال به 10 میلیارد دلار رسیده، فعالان بخش خصوصی معتقدند که صادرات مربوط به بخش غیردولتی در سال جاری کاهش یافته و افزایش صادرات میعانات گازی، پوششی برای کاهش صادرات دیگر کالاهای غیرنفتی شده است. از 10 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور تا پایان آبان‌ماه، 50 درصد آن را میعانات گازی به خود اختصاص داده است.

مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی و کارشکنی برخی بانک‌های خارجی در انتقال وجوه از داخل به خارج کشور و بالعکس، مهمترین علل کاهش صادرات بخش خصوصی در سال‌جاری است که دیروز اعضای اتاق بازرگانی تهران به آن اشاره کردند.

زمان اصلاح بودجه، مناسب نیست

یحیی آل اسحاق در سخنانی در هشتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به عزم دولت در اصلاح نحوه بودجه‌نویسی، زمان این اصلاح را با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، مناسب ندانست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: گروه‌های سیاسی کشور، چه در مقام حاضرین در قدرت و چه در مقام منتقدان دولت، باید به این نکته توجه کنند که بودجه نباید دستمایه رقابت‌های انتخاباتی قرار گیرد.

آل اسحاق با تاکید بر این که در مورد بودجه و اجرای دقیق آن نباید با هیچ کس تعارف داشت، گفت: دولت همواره باید در فضای بعد از ابلاغیه اصل 44، روی توسعه بخش خصوصی تمرکز کرده و در تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت، بر این موضوع تاکید داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: بدین منظور بودجه‌های سالانه نیز باید در جهت سیاست‌های اصل 44 اصلاح شود،‌ اما در اصلاحات اخیر، حال و هوای اصل 44 دیده نمی‌شود.

وی در پایان از اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران خواست که پیشنهادهای خود را در زمینه بودجه سال آینده، تهیه و تنظیم کرده تا به صورت گزارشی برآمده از دیدگاه نمایندگان بخش خصوصی کشور، به صورت رسمی به رؤسای 2 قوه مقننه و مجریه ارائه شود.

مشکلات واحدهای تولیدی

هشدار نسبت به در آستانه تعطیل قرار گرفتن برخی واحدهای تولیدی به علت مشکلات تامین مواد اولیه در اثر تحریم‌های بانکی، دیگر مبحثی بود که روز گذشته از سوی اعضای اتاق بازرگانی تهران مورد توجه قرار داشت.

تقی بهرامی نوشهر، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در این باره اظهار داشت: واحدهای تولیدی که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کردند با موانع اخیری که بر سر راه نظام بانکی ایران بر اثر فشارهای آمریکا به وجود آمده، دچار مشکل شده‌اند و ضروری است دولت تمهیدات پوششی برای این واحدها در نظر بگیرد.

پدرام سلطانی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی نیز از کاهش صادرات بخش خصوصی در سال جاری خبر داد و گفت: تشدید معضلات روابط بانکی و محدودیت‌های مالی علیه ایران، بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی فشار زیادی وارد می‌آورد که دولت این فشارها را احساس نمی‌کند.

وی افزود: اکنون گشایش اعتبارات اسنادی به منظور صادرات و واردات به ندرت انجام می‌شود، فعالیت بانک‌های ایرانی در خارج در حال کاسته شدن است و فساد اداری در گمرک به شدت افزایش پیدا کرده که این عوامل همگی موجب کاهش توان صادراتی بخش خصوصی شده و در 8 ماه نخست امسال، رشد صادرات میعانات گازی دولت، کاهش صادرات بخش خصوصی را پوشش داده است.

انتقاد از سیاست توسعه بنگاه‌های زودبازده که موجب رشد نقدینگی شده، تقدیر از توجه وزیر صنایع به صنعت سیمان، انتقاد از اقدام شرکت ملی گاز در قطع گاز برخی کارخانجات سیمان، قطع مراودات یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های چینی با ایران از هفته گذشته و ضرورت توجه به صنعت گردشگری، دیگر مباحثی بود که اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در هشتمین نشست خود مطرح کردند.

کد خبر 38330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز