مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همزمان با روز جهانی بدون خودرو که ۲۲ سپتامبر است، وزیر راه و شهرسازی و شهرداری تهران در اقدامی نمادین با مترو به محدوده بازار تهران رفتند و از محله عودلاجان بازدید کردند.

شهردار تهران به همراه برخی از مدیران پایتخت از محله عودلاجان بازدید کردند

شهردار تهران در اين برنامه از تحولاتي گفت كه تا پايان سال در ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت روي خواهد داد. ورود هزار واگن جديد به مترو، آغاز به‌كار اتوبوس‌هاي مجارستاني و بهسازي ناوگان تاكسيراني اصلي‌ترين اقداماتي هستند كه انجام خواهند شد.

در اين سفر شهري زهرا نژادبهرام و شهربانو اماني از اعضاي شوراي شهر، مهدي حجت معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران، محسن پورسيدآقايي معاون حمل‌ونقل و ترافيك، سهيلا صادق‌زاده شهردار منطقه10، محسني شهردار منطقه12و احمدي بافنده مديرعامل بهره‌برداري مترو‌، شهردار تهران را همراهي مي‌كردند.

  • پياده‌روي نمادين

شهردار تهران درحاشيه‌اين پياده روي اظهار داشت: اين پياده‌روي يك اقدام نمادين است، اگرچه يك مسير را با مترو طي كرديم. در واقع از اين روز استفاد كرديم كه به شهروندان يادآوري كنيم پياده‌روي و عدم‌استفاده از خودرو در پاك‌ترشدن هواي پايتخت تأثير دارد و ضامن سلامتي تك تك ماست.

محمد‌ علي نجفي با تأكيد بر اينكه پياده‌روي مي‌تواند به‌عنوان يك ورزش تلقي شود، تصريح كرد: توصيه من به شهروندان تهراني اين است كه گاهي پياده به محل كار، ايستگاه مترو و يا اتوبوس بروند و يا پياده‌روي را به‌عنوان يك تفريح بدانند. به هرحال پياده‌روي را به نوعي در برنامه روزانه‌شان قرار دهند.

وي با بيان اينكه پياده‌روي شهروندان مي‌تواند ضامن سلامتي پايتخت و شهروندان شود، خاطرنشان كرد: شهرداري تهران برنامه‌هايي دارد تا در اين زمينه اقدامات حائز اهميتي انجام شود. در مسيري كه از مترو استفاده كردم با برخي شهروندان صحبت كردم. معتقد بودند مهم‌ترين مشكل خطوط متروي تهران كمبود ناوگان است كه بايد هرچه زودتر تعداد قطارهاي مترو را افزايش دهيم تا سرفاصله‌هاي حركت در خطوط كاهش يابد.

نجفي‌ با يادآوري اينكه براي ‌ آغاز سال تحصيلي، شهرداري تهران برنامه‌هايي درخصوص زيباسازي و آماده‌سازي‌ برخي مدارس در دستور كار داشته است، گفت: بخشي از فعاليت‌هاي شهرداري در ارتباط با خود مدارس بوده به‌طوري كه زيباسازي مدارس چه در خارج و چه در داخل - مربوط به ديوار مدارس- انجام شده است. البته بخش مهمي از اقدامات شهرداري مربوط به روز اول مهر و كاهش ترافيك و ساماندهي تردد شهروندان است.

  • تكرار يك حركت نمادين

محمدعلي نجفي با بيان اينكه هيچ دليلي ندارد شهروندان خودشان را از ورزش ساده پياده‌روي محروم كنند، بيان كرد: پياده‌روي‌كردن به جاي استفاده از خودروي شخصي مي‌تواند ضامن سلامت شهروندان باشد. البته امروز به‌دليل اينكه روز تعطيل است، شاهد ترافيك كمتري در تهران هستيم و خودروهاي كمتري در شهر تردد مي‌كنند، اما از آنجايي كه روز جهاني بدون خودرو معادل روز 22سپتامبر در همه دنيا اين حركت انجام مي‌شود، ما نيز همزمان با اين روز اين پياده‌روي نمادين را انجام داديم.

نجفي با ابراز اميدواري از اينكه اين حركت نمادين در روزهاي ديگر نيز تكرار شود، خاطرنشان كرد: آنچه بايد در زمينه اجراي برنامه‌هاي منجر به توسعه حمل‌ونقل عمومي انجام شود، همگي تقريبا مشخص هستند اما به‌دليل كمبود منابع مالي كمي با محدوديت مواجهيم كه بايد برايشان فكري بينديشيم.

  • نظارت دقيق‌تر بر معاينه فني خودروها

شهردار تهران در حاشيه مراسم روز جهاني بدون خودرو در پاسخ به سؤال خبرنگاري پيرامون اينكه آيا شهرداري در زمينه كاهش سن معاينه فني خودرو و حذف خودروهاي آلاينده برنامه‌اي در دست اقدام دارد، خاطرنشان كرد: علاوه بر اينكه فاصله زماني بازرسي معاينه فني خودرو كمي طولاني است، متأسفانه نظارت دقيقي هم بر معاينه فني خودروها وجود ندارد.

بر همين اساس در جلسه‌اي كه با دوستان راهنمايي و رانندگي تهران داشتيم، اين بحث مطرح شد كه پس از طي هفته اول مهر كه تهران وضعيت خاصي پيدا مي‌كند، نظارت بر معاينه فني خودروها در دستوركار قرار گيرد كه در اين زمينه نيروي پليس نيز اعلام آمادگي كرده است. ‌شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه در دولت بارها در زمينه خروج خودروهاي فرسوده بحث‌هايي مطرح شده است، بيان كرد:

مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد، منابع مالي است. وقتي فردي از خودروي فرسوده براي تأمين معيشت خانواده به طرق مختلف همچون جابه‌جايي بار يا مسافركشي استفاده مي‌كند، نمي‌توانيم وي را تحت فشار قرار دهيم. تنها راهكار نيز اين است كه بانك‌ها با سود پايين وام در اختيار اين افراد قرار دهند. هرچند هنوز مشكل يارانه وام بانكي كه به اين افراد تعلق مي‌گيرد، برطرف نشده و اخيرا در دولت نيز اين موضوع مطرح شده است. شركت‌هاي خودروساز نيز بارها اعلام آمادگي كرده‌اند كه حاضرند تخفيف‌هايي براي اين افراد درنظر بگيرند.

  • حل‌وفصل بدهي و مطالبات تا پايان پاييز

نجفي درخصوص حضورش در هيأت دولت در راستاي تعامل بيشتر دولت و شهرداري گفت: پيش‌تر نيز در جلسات هيأت دولت حضور داشتم و جديدا به‌عنوان شهردار در اين جلسات حاضر مي‌شوم. قرار نبوده كه مطالبات دولت و شهرداري در جلسات هيأت دولت مطرح شود، اما تاكنون تلاش كرديم با ۴وزارتخانه مسائل مشترك را مطرح و ترتيب برگزاري كارگروه‌هاي مشترك براي حل مسائل في مابين شهرداري و آن دستگاه‌هاي خاص را فراهم كنيم. يكي از اين كارگروه‌ها مسئله مطالبات و بدهي‌هاست كه با وزير اقتصادي صحبت كرديم. ايشان ۲ نفر از معاونان وزارت اقتصاد و ما ۲ نفر از شهرداري به اضافه جمعي از كارشناسان را معرفي كرديم تا ظرف ۲ تا ۳‌ماه آينده ميزان بدهي‌هاي طرفين مشخص و برنامه‌اي براي بازپرداخت آن مشخص شود.

  • بررسي تخصصي فعاليت‌هاي مؤسسه همشهري

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سازوكار مؤسسه همشهري گفت: هيأت مديره جديدي براي همشهري تعيين شده و آقاي حاجي به‌عنوان مديرعامل موسسه انتخاب شده است. نخستين دستور كاري كه براي اين مؤسسه تعيين شده تهيه گزارش از وضع موجود از همه فعاليت‌هاي زيرمجموعه‌هاي همشهري است زيرا شاهد مشكلات مالي و فرهنگي در اين مؤسسه هستيم كه قرار است برطرف شوند.

در تلاشيم تا مؤسسه وارد رقابت با بخش خصوصي نشود زيرا اكنون تعداد زيادي نشريه به‌صورت مجله چاپ مي‌كند كه به‌نظرم نه از نظر اقتصادي و نه فرهنگي توجيهي ندارد. اميدواريم اين تيم تخصصي ظرف يك‌ماه آينده گزارش كار لازم را ارائه دهند.

  • خبرهاي خوش براي حمل و نقل عمومي تهران

شهردار تهران ديروز در مراسم روزجهاني بدون خودرو در بخشي از سخنان خود‌ به گفت‌وگو با برخي از شهروندان اشاره كرد و اظهار داشت: همه از متروي تهران ابراز رضايت مي‌كردند و تنها نارضايتي‌شان اين بود كه صبح‌ها و بعدازظهرها كه ساعت كاري تمام مي‌شود و اوج تردد شهروندان با مترو به حساب مي‌آيد كمبود واگن‌ها مشكل ساز است.

از همين رو خواستار افزايش تعداد واگن‌ها و كاهش سرفاصله قطارها بودند.هم‌اكنون سرفاصله‌ها 5دقيقه است كه اميدواريم اين دقايق كاهش يابد و بتوانيم آن را به 3.5دقيقه برسانيم. در اين صورت سفرهاي كنوني مترو كه كمتر از 3ميليون سفر است به نزديك 5ميليون نفر مي‌رسد. محمد علي نجفي همچنين به ورود هزار واگن جديد به متروي تهران نيز اشاره كرد و گفت: براي تحقق اين مهم وافزايش قطارها هم نياز به منابع مالي ريالي و هم نياز به منابع مالي ارزي(فاينانس) داريم؛

در اين زمينه احتمال دارد طي يك برنامه‌ريزي هزارواگن با كمك دولت به ناوگان حمل ونقل عمومي اضافه شود. نجفي همچنين با اعلام خبر خوش ديگري براي توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي، گفت: پيگيري‌هايي براي خريد تعدادي از اتوبوس‌هاي ايكاروس از مجارستان انجام شده كه اميدواريم ظرف 2تا3ماه آينده اين اتوبوس‌ها وارد ناوگان شوند. نجفي همچنين گفت: نياز است ساماندهي دقيقي در زمينه تاكسي‌ها انجام دهيم به طوري كه از سيستم‌هاي جديد با بهره‌مندي از فضاي مجازي در چارچوب عمومي‌تر استفاده شود تا شاهد تحول در تاكسيراني تا پايان سال باشيم.

کد خبر 383027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha