چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران با یک شرکت انگلیسی امضا شد تا اولین سرمایه‌گذاری انگلیس در ایران طی دوره پسا برجام رقم خورده باشد.

شركت سرمايه‌گذاري انرژي‌هاي تجديدپذير كوئركس(QUERCUS) قرار است در يك پروژه ايجاد نيروگاه خورشيدي در ايران بيش از 500ميليون يورو سرمايه‌گذاري كند. ساخت اين نيروگاه از نيمه نخست سال آينده ميلادي آغاز مي‌شود و قرار است در مناطق مركزي ايران ساخته شود. ظرفيت توليد برق اين نيروگاه 600مگاوات اعلام شده و ششمين نيروگاه بزرگ خورشيدي در جهان خواهد بود.

آنگونه كه حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در انگليس و رئيس هيأت كارشناسي ايران در مذاكره با 1+5 اعلام كرده است، تفاهمنامه ساخت اين نيروگاه، سال گذشته پس از چندين‌ماه مذاكره فشرده در دوره وزارت حميد چيت‌چيان، وزير سابق نيرو با يك شركت انگليسي نهايي شده بود كه حالا به قرارداد تبديل و ديروز امضاي آن در لندن رونمايي شده است. طبق گفته بعيدي‌نژاد، حجم سرمايه‌گذاري اين قرارداد بالغ بر 800ميليون يورو خواهد بود و قرار است ظرف 3سال ساخته شود.

ديگو بياسي، مديرعامل كوئركس انگليس كه سابقه طولاني در سرمايه‌گذاري‌هاي توليد انرژي‌هاي تجديدپدير در اروپا دارد، مي‌گويد: پروژه ايجاد نيروگاه خورشيدي در ايران يك پروژه ملي خواهد بود كه شركت كوئركس به‌صورت ويژه از آن حمايت خواهد كرد و به همين دليل تصميم گرفته‌است به‌جاي آنكه سرمايه خود را در ايجاد نيروگاه‌هاي كوچك‌تر تقسيم كند، با هدف توسعه روابط خود با وزارت نيروي ايران به‌دنبال ايجاد يك نيروگاه بزرگ باشد.

شركت كوئركس كه در سال2010 تأسيس شده است، تاكنون در ساخت 40نيروگاه توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير در اروپا دخيل بوده و با سرمايه‌گذاري اين شركت در ايران، اين نخستين بار خواهد بود كه در خارج از اروپا سرمايه‌گذاري مي‌كند. مديرعامل اين شركت اميدوار است كه كليدخوردن اين پروژه بتواند به ايجاد يك نيروگاه‌ خورشيدي بزرگ‌تر در ايران منجر شود. بياسي مي‌گويد: وزارت نيروي ايران متعهد شده است كه برق توليدي اين نيروگاه را خريداري مي‌كند.

به اعتقاد او، پس از ساخت اين پروژه سرمايه‌گذاران خارجي بيشتري در اين بخش از صنعت ايران ورود خواهند كرد. به گزارش رويترز، بنا به گفته بياسي ساخت اين نيروگاه 3سال زمان خواهد برد كه به‌ترتيب هر 6‌ماه 100مگاوات ظرفيت نيروي برق ايجاد مي‌شود. ضمن اينكه براساس توافق امضاشده بين كوئركس و وزارت نيروي كشورمان، اين شركت انگليسي مسئول ساخت، توسعه و بهره‌برداري از اين نيروگاه بزرگ خورشيدي خواهد بود.

بنا بر اين گزارش، كشورمان به‌شدت بر منابع نفتي و گازي در توليد نيرو وابسته بوده و افزايش آلودگي هوا به افزايش انگيزه دولت در استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير منجر شده است. از اين‌رو دولت قصد دارد ظرفيت توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير را تا سال 2020 تا 5گيگاوات افزايش دهد. بنا به اطلاعات ارائه‌شده از سوي وزارت نيرو، هم‌اكنون ظرفيت توليد برق از منابع خورشيدي در ايران تنها 53مگاوات است و 76شركت نيز قرارداد مطالعه براي ساخت نيروگاه‌هاي با مجموع ظرفيت 932مگاوات را با اين وزارتخانه امضا كرده‌اند.

کد خبر 382927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha