مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همزمان با آخرین روزهای تابستان ۹۶ و در راستای اجرای طرح استقبال از مهر، به‌منظور تسهیل در تردد و ایمن‌سازی دانش‌آموزان، طرح مرمت و بازسازی پیاده‌روها و لکه‌گیری معابر پرتردد در حال انجام است.

دانش آموز

در اين ميان دست‌كم نيمي از مناطق شهر تهران طي ابلاغيه‌اي به معاونت عمراني مربوطه خود دستور داده‌اند كه تا نيمه مهرماه به دستگاه‌هاي اجرايي مديريت شهري مجوز حفاري ندهند و تأكيد بر آن است كه ديگر مناطق هم اين موارد را در دستور كار خود قرار دهند.

به همين‌خاطر محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران بر مناسب‌سازي معابر شهري و تحقق شهر دسترس‌پذير تأكيد كرد و به همشهري گفت: «وضعيت معابر در كشور ما با بسياري از شهرهاي توسعه‌يافته فاصله معناداري دارد؛ آنها حتي براي سوار و پياده‌شدن افراد كم‌توان، معلولان و سالخورده و كودكان از وسايل حمل‌ونقل عمومي امكانات مناسبي را فراهم آورده‌اند.» وي افزود: «توجه به پياده‌محوري بايد يكي از برنامه‌هاي مديران شهري باشد و رفت‌وآمد ايمن دانش‌آموزان مورد توجه قرار گيرد.»

هاشمي كه تاكنون در صفحات خود در فضاي مجازي چندين فيلم و تصوير از اهميت شهرهاي توسعه‌يافته به سالخوردگان و معلولان منتشر كرده است، تأكيد كرد كه نه‌تنها در مهرماه كه در تمام طول ماه‌هاي سال بايد مديران شهرداري‌ها به بحث مناسب‌سازي معابر و تردد ايمن پياده‌ها توجه كنند.

وي در عين حال تأكيد كرد كه همه مناطق بايد تردد ايمن دانش‌آموزان را به مناسبت آغاز سال تحصيلي جدي بگيرند.به گفته وي علاوه بر تردد ايمن در معابر شهري، بحث رعايت حقوق شهروندي معلولان و دسترس‌پذيري به ديگر خدمات شهري ازجمله خريد از فروشگاه‌ها، بانك‌ها و تردد راحت در ساختمان‌هاي اداره‌ها و مؤسسات و سازمان‌هاي مختلف نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. هاشمي با بيان اينكه دستورالعمل‌هايي در اين زمينه وجود دارد، گفت: «البته اين دستورالعمل‌ها بايد بازنگري و همچنين ضمانت اجرايي براي آنها درنظر گرفته شود.»

گفتني است پيش از اين احمد مسجدجامعي، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم خواستار تشكيل كميته پيگيري مشكلات معلولان و شهر دسترس‌پذير در شورا شده بود تا شرايط زندگي براي معلولان بهبود يابد. وي ضمن اشاره به رسيدگي از سوي 2نفر از اعضا به‌طور ويژه به مسائل و مشكلات معلولان در دوره پيشين شورا، متذكر شده بود كه زحمات اين افراد و شوراهاي مشورتي شهردار در اين رابطه نبايد به فراموشي سپرده شود.

  • اجراي كارها در 3فاز

براساس طرح تسهيل در تردد و ايمن‌سازي دانش‌آموزان تهراني در آستانه شروع سال تحصيلي جديد، علاوه بر ممنوعيت حفاري به‌ويژه در مسير منتهي به مدارس، تمامي دستگاه‌هاي ذيربط متولي امور شهري بايد اصلاح، مرمت، آسفالت مجدد و بازسازي معابر منتهي به مراكز آموزشي سطح منطقه را نيز به انجام برسانند.

حال اغلب مناطق، فازهاي مختلفي براي اين كار تعريف كرده‌اند. چنانچه طرح استقبال از مهر در حوزه فني و عمراني منطقه ۲۱ در 3فاز مجزا تعريف شده است. شهريار مهر افشار معاون فني و عمراني اين منطقه در اين ارتباط گفت: «فاز اول پايش (رصد و شناسايي)؛ فاز دوم اجرا (ترميم جداول و انهار، مرمت و بازسازي پياده روها و معابر منتهي به مدارس، مرمت نوار حفاري، همسطح‌سازي‌ دريچه‌هاي فرسوده، لكه‌گيري، مناسب‌سازي‌ و ايمني آسفالت در سطح منطقه علي‌الخصوص خيابان‌هاي نزديك و اطراف مدارس) و فاز سوم بازنگري (از نظر كيفي و كمي) در حال اقدام و اجراست.» وي عنوان كرد:

با شروع فاز پايش طرح بازسازي معابر و خيابان‌هاي منتهي به مدارس توسط كارشناسان منطقه۲۱، طي بازديد‌هاي ميداني انجام گرفته ۳۵۰ مورد عمراني احصا، شناسايي و آسيب شناسي شده و در واقع مرحله پايش به‌طور كامل انجام شده است و همزمان با فاز يك، فاز دوم طرح كه همان اجرا و مرمت و بازسازي‌ معابر را شامل مي‌شود آغاز‌شده و در حال اقدام است كه در اين فاز نيز طبق برنامه اجرايي پيش‌بيني شده تا‌كنون ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي اين فاز انجام گرفته و قطعا تا تاريخ نيمه مهر‌ماه اين عمليات عمراني به پايان خواهد رسيد.

شهردار منطقه 20از تمهيدات ترافيكي ويژه بازگشايي مراكز آموزشي خبر داد. سيداحمد صفوي با اشاره به اينكه تمهيدات ترافيكي در قالب طرح استقبال از مهر طي 3مرحله اجرايي از 25مرداد آغاز شده است، افزود: «خط‌كشي 875بلوك عابرپياده، 58هزار متر طول خط‌كشي محوري، همسطح‌سازي‌ 77نقطه، نگهداري و بهسازي 82ايستگاه اتوبوس، نصب 229علائم عمودي، ايمن‌سازي‌ فضاي پيراموني 78مدرسه و بهسازي پايانه‌هاي حمل ونقل عمومي ازجمله مهم‌ترين اقدامات انجام شده است.»

معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه 2 از مناسب‌سازي و تثبيت جزيره ايمني در معابر پر تردد دانش‌آموزان در اين منطقه خبر داد. حميد رضا رنجبر با اعلام اين مطلب اظهار داشت: باتوجه به نزديك شدن به ايام بازگشايي مدارس، طرح استقبال از مهر و همچنين به منظور تسهيل در تردد معلولان و سالمندان معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري منطقه 2اقدام به مناسب‌سازي‌ در 20مقطع است كه تثبيت و اجراي رفيوژ مياني و هدايت خودروها در مسير اصلي ازجمله اين اقدامات است.

بهمن نوري، شهردار منطقه 8هم از تشكيل «ستاد معين بازگشايي مدارس» به‌منظور اتخاذ تدابير ويژه ترافيكي، فرهنگي، عمراني و ايمني همزمان با پايان تعطيلات تابستاني در قالب اجراي برنامه‌هاي «طرح استقبال از مهر» سال تحصيلي 97-96در اين منطقه خبر داد. وي به توزيع لوح فشرده خط سفيد و پسماند همزمان با شروع سال تحصيلي در ميان دانش‌آموزان اشاره كرد و بيان داشت: «آسفالت معابر، لكه‌گيري هندسي و مرمت نوارهاي حفاري، بهسازي آسفالت مقابل مدارس، رفع آبگرفتگي‌ها و بهسازي انهار ازجمله اقداماتي است كه توسط معاونت فني و عمراني منطقه انجام شده است.»

در منطقه 3نيز با توجه به عدم‌اتمام پارك آموزش ترافيكي در اين منطقه و با موافقت آموزش و پرورش، فرهنگ ترافيكي به دانش‌آموزان در مدرسه آموزش داده مي‌شود.

  • معلولان خواستار تسريع تصويب لايحه حمايتي در مجلس

اعضاي كمپين سراسري پيگيري تصويب لايحه حمايت از حقوق معلولان طي نامه‌اي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستار تسريع تصويب اين لايحه شدند. آنها در اين نامه با اشاره به اينكه هرچند سازمان‌هاي بهزيستي كشور و ساير نهادهاي مرتبط با تلاش و جديت بيشتري نسبت به گذشته پيگير مسائل مربوط به معلولان و كم‌توانان هستند، اعلام كرده‌اند:

«محدوديت‌هاي مالي و فزوني تقاضا و عدم‌تخصيص بهينه منابع مشكلات فراواني را براي معلولان در زمينه مناسب‌سازي، دسترس‌پذيري، حمل‌ونقل، تحصيل و اشتغال به‌وجود آورده است. درحالي‌كه لايحه جديد حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت در سال‌94به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده و پس از طي مراحلي به شوراي نگهبان برگشت داده شد اما از آن زمان تاكنون با وجود ضرورت، لايحه هنوز مسكوت مانده است.»

گفتني است علي صابري، عضو روشندل دوره قبل شوراي شهر تهران نيز در رابطه با لايحه مذكور گفت: «متأسفانه عجله در بررسي لايحه، سبب شد تا اصل هشتاد و پنجي شود و شوراي نگهبان به همين مسئله ايراد بگيرد. ايراد شوراي نگهبان بر اين بود كه چون اكنون قانوني در اين رابطه وجود دارد، ضرورتي ندارد كه در صحن مجلس مطرح شود و بايد به كميسيون تخصصي بازگشت داده شود.» به گفته اين حقوقدان، لايحه از اواخر كاري مجلس نهم مسكوت مانده و نمايندگان دوره فعلي بايد هرچه‌ سريع‌تر مشكلات آن‌را رفع كنند تا پس از تصويب، شوراي نگهبان ايرادي به آن وارد نكند و كار بازهم به روزهاي آخر نرسد و عجله‌اي نشود.

کد خبر 382655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha