گروه محیط‌زیست: منطقه خلیج فارس به‌دلیل آلودگی‌های نفتی، ‌جنگ‌ها، افزایش فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی و تهدیدات جدید از جمله ایجاد سرزمین و برگزاری مانورها از نظر زیست‌محیطی بسیار آسیب‌پذیر شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، معصومه ابتکار‌- رئیس مرکز غیردولتی صلح و محیط‌زیست- روز گذشته در سمینار «محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان؛ همکاری‌های منطقه‌ای و دستاوردهای کنوانسیون کویت» با بیان این مطلب افزود: با وجود این هنوز اراده قوی و منسجمی برای مقابله با تخریب و حفاظت از محیط‌زیست مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای تقویت سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان باید کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های نظامی در منطقه آسیب جدی به صلح و حفظ محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان وارد کرده است.

نشت نفت

محمدی، هماهنگ‌کننده سازمان حفاظت از محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) نیز در این سمینار با اشاره به اینکه راپمی از سال 1978 میلادی اجرایی شده است،  به برخی معضلات منطقه خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه از 21 مورد نشت نفت در جهان 7 مورد با بیش از 10 میلیون گالن تنها در این منطقه رخ داده است.

از سوی دیگر 60 درصد ظرفیت آب شیرین‌کن‌های دنیا در این منطقه بوده و سالانه 5/1 متر از سطح آب این دریا تبخیر می‌شود؛ این در حالی است که تنها 10 میلی متر بارندگی در این منطقه داریم.

وی با اشاره به این که 500 کنوانسیون در رابطه مستقیم و غیرمستقیم با بحث محیط‌زیست در دنیا وجود دارد، افزود: کنوانسیون‌های بین‌المللی با هم ناهماهنگ بوده و هرکدام موضوعی خاص را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر 98 درصد آنها مکانیسم منطقه‌ای نداشته و اکثر آنها تخصصی‌اند.

وی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای منطقه پروتکل‌ها و آیین‌نامه اجرایی برای حفاظت از محیط‌زیست خلیج فارس و دریای عمان ندارند، یکی از مشکلات عمده این منطقه را جنگ و تخریب محیط‌زیست دانست و گفت: متأسفانه 25 سال مشکل جنگ داشته‌ایم که 8 سال از این جنگ‌ها، جنگ اکولوژی بوده است؛ به شکلی که نشت طولانی مدت نفت از میدان نفتی نوروز و ورود 11‌میلیون بشکه نفت در جنگ کویت شاهدی بر این مدعاست.

صدیقه ببران -مدیر گروه محیط‌زیست و توسعه پایدار معاونت پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت‌نظام-  نیز در این سمینار با اشاره به اینکه هر ساله بیش از 5/1 میلیون تن نفت به خلیج فارس و دریای عمان نشت می‌کند، گفت: در اثر ورود آلاینده‌ها از کشتی‌های نفتی و تجاری و 10 میلیون تن آلاینده جنگی و فاضلاب، خلیج فارس و دریای عمان یکی از آلوده‌ترین مناطق دریایی جهان است.

به گفته وی، سالانه بیش از 10 هزار شناور در این منطقه تردد دارند که بیش از 75 درصد این شناورها به حمل‌ونقل نفت و مواد نفتی می‌پردازند که به همین خاطر در حال حاضر آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 47 بار بیش از حد متوسط آلودگی اقیانوس‌هاست.

کد خبر 38244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز