دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

پرویز مشرف: در یک سال گذشته، درگیری در افغانستان و ظهور تروریست‌های خارجی برای بی‌ثبات کردن پاکستان تهدید ملی را پدید آورده که مسیر پیشرفت پاکستان را آن‌طور که آمریکا در سال 2002-2001 انتظار داشت، مخدوش کرده‌است.

این وقایع موجب شده تا من تدابیر فوق‌العاده و ناخوشایندی را برای حفاظت از نظم عمومی اتخاذ کنم. این تدابیر موفقیت آمیز بوده و موجب شده خشونت‌ها به حداقل برسد. ما به‌طور فعال جامعه مدنی را به مشارکت طلبیده‌ایم تا توافق جمعی برای پیشبرد توسعه به دست آید.

در تمام این مسیر، تعهد من به انتخابات آزاد از بین نرفته و ما در ژانویه 2008 انتخابات خواهیم داشت. تا انتخابات زمان کوتاهی باقی مانده، آن هم در کشوری با 160 میلیون نفر جمعیت و چنین افکار سیاسی متنوعی. در آمریکا نامزدها چند سالی وقت دارند تا دورنمای آینده را برای مردم ترسیم کنند اما در اینجا ما فقط چند هفته وقت داریم.

من درصورتی انتخابات پاکستان را موفقیت آمیز می‌دانم که 2 شرط محقق شود. اول اینکه انتخابات در محیطی آزاد و امن برگزار شود. دوم اینکه، ورای افراد، درباره دورنمای خود پاکستان بحث کنیم.

در چنین موقعیت حساسی پاکستان به ادامه سیاست‌های موفق نیاز دارد نه بحث بر سر قدرت فردی. ما به قدرت خود در تأمین امنیت اطمینان داریم. اما آینده امن نیازمند امنیت فیزیکی بیشتر است.

میزان سواد مردم ما که اکنون 54 درصد است باید افزایش یابد. 100 میلیون پاکستانی یعنی 63 درصد جمعیت اکنون زیر 25 سال هستند و بسیاری مرعوب تندروها شده‌اند.  باید به توسعه اقتصادی که امید و شوق را در جوانان تقویت کند ادامه دهیم تا آنها به جای تسلیم شدن دربرابر تندروها، برای آینده بهتر فعالیت کنند.

شعار من برای میانه‌روی هدایت شده به فراتر از مرزهای ملی برمی‌گردد و باید پلی باشد میان دنیای غرب و جهان اسلام.

در 8 سال گذشته ما پایه و اساس یک پاکستان با اقتصاد نیرومند را بنا گذاشتیم. ما اکنون یکی از بالاترین نرخ‌های تولید ناخالص داخلی را در آسیا داریم (5/7 درصد)، درآمد سرانه را تا 38 درصد افزایش داده‌ایم و به رقم رکوردآور 4/8 میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری خارجی رسیده‌ایم.

این رقم در سال 2000 تنها 322 میلیون دلار بود. دیگر شاخص‌های مالی هم به همین اندازه امیدوارکننده است. ذخایر ارزی پاکستان اکنون 9 برابر شده و به 7/15 میلیارد دلار رسیده است. 5/1 میلیون پاکستانی اکنون به بالای خط فقر رشد پیدا کرده‌اند.

ما با بهره گرفتن از موقعیت ژئواستراتژیک خود و سرمایه‌گذاری در بخش توسعه عمومی، زیرساخت‌ها را بهبود بخشیده‌ایم. نظام نیرومند حاکمیت محلی ایجاد کرده‌ایم که در آن نمایندگان منتخب با کمک دولت، امور محلی را اداره می‌کنند.

سناتور جوزف بیدن ماه گذشته در سخنرانی در آمریکا گفت که دنیا باید رویکرد تازه‌ای نسبت به پاکستان داشته باشد.  البته او در آن سخنرانی گفت که باید سیاست مشرف را از سیاست پاکستان جدا بدانیم که این درست نیست. سیاست‌های من از سیاست‌های مردم پاکستان جدا نیست.

امنیت فیزیکی پاکستان و کل دنیا اقتضا می‌کند که تندروهای مذهبی در جهان خاموش شوند. این برای محافظت از منابع طبیعی و هسته‌ای پاکستان لازم است. وظیفه و تعهد من این است که این سیاست را اجرا کنم و مردم پاکستان را از این مسیر خطرناک به سلامت بیرون ببرم.

www.washingtonpost.com
3 دسامبر
ترجمه: نیلوفر قدیری

کد خبر 38239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز