شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

‌۸۵ درصد از کل وام پرداخت شده توسط بانک‌ها در ۵ ماه نخست امسال به ۳ بخش صنعت و معدن (۳۰.۱درصد)، بازرگانی (۱۴.۴ درصد) و خدمات (۴۰.۷ درصد) اختصاص یافته است که در مقایسه با ۵‌ماه نخست سال گذشته سهم بخش صنعت و معدن ۱.۸درصد، بازرگانی ۸ دهم درصد افزایش و خدمات ۲.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نكته قابل تامل در گزارش جديد بانك مركزي، تداوم كاهش سهم بخش مسكن و ساختمان به 7.4درصد در 5ماه نخست امسال است كه نسبت به‌مدت مشابه پارسال 9دهم درصد افت كرده است. به گزارش همشهري، براساس آمارهاي جديد بانك مركزي ميزان وام پرداختي بانك‌ها تا پايان مردادماه امسال نسبت به پايان مرداد سال گذشته با 17.4درصد افزايش به حدود 208 هزار ميليارد تومان رسيده و 61.4درصد از كل وام‌هاي پرداخت شده توسط بانك‌ها براي تأمين سرمايه در گردش بخش‌هاي مختلف اقتصادي اختصاص يافته است.

سهم بالاي تأمين سرمايه در گردش نشان مي‌دهد كه بنگاه‌هاي توليدي و اقتصادي ايران همچنان با مشكلات جدي در زمينه تأمين منابع مالي براي اداره خود مواجه هستند به‌نحوي كه تنها 8.2درصد از كل تسهيلات بانكي در اين مدت براي ايجاد و راه‌اندازي فعاليت‌هاي جديد هزينه شده است. گرفتار شدن بنگاه‌هاي صنعتي در ركود به ارث رسيده از سال‌هاي طولاني ركود توأم با تورم باعث شده تا نقدينگي آنها تحليل برود و دولت حسن روحاني در 3 سال گذشته براي خارج كردن آنها از اين بحران، سياست‌هاي پولي بانك مركزي را به سمت تأمين سرمايه‌ در گردش اين بنگاه‌ها تغيير داده است.

آمارهاي رسمي تأييد مي‌كند كه بخش صنعت و معدن در حالي 30درصد از كل تسهيلات بانكي را به‌خود اختصاص داده كه از اين ميزان حدود 86درصد فقط براي تأمين نقدينگي و سرمايه‌ در گردش هزينه شده است. ميانگين وام پرداخت شده به هر تقاضا در بخش كشاورزي در 5‌ماه نخست امسال 29.6، صنعت و معدن 600.7، مسكن و ساختمان 43.9، بازرگاني 87.2و خدمات 47.3ميليون تومان برآورد شده است. بانك مركزي اعلام كرده است: همچنان بايد در تداوم مسير جاري ملاحظات مربوط به كنترل تورم را نيز درنظر گرفت و مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي كل در اقتصاد بود.

جدول

کد خبر 382366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha